Expertendag Grafisch ontwerp: Je studio uitbouwen

Georganiseerd door
Flanders DC

Ben je een grafisch ontwerper met al wat kilometers op de teller of heb je een grafische ontwerpstudio, en wil je graag je zaak laten groeien? Speciaal voor jou organiseren we op dinsdag 7 december een Expertendag ‘Je studio uitbouwen’.

Acht experts uit de sector bieden een antwoord op vragen als: Hoe bouw je een goede relatie op met je klanten, waardoor ze de weg naar jou blijven vinden? Is jouw prijsstrategie de juiste, of is er nog ruimte voor optimalisatie? Hoe bereik je verschillende klantengroepen, of groei je net in een niche? Hoe maak je slim gebruik van (nieuwe) verkoopkanalen, zoals sociale media of self publishing? Hoe ga je werken voor internationale klanten en vergen zij een andere aanpak? Hoe kunnen partnerships je groei ondersteunen, en belangrijk, hoe kan je groeien zonder in te boeten aan je eigen stijl?

Hoe?

Er zit een heel arsenaal aan doorgewinterde specialisten klaar om al je vragen te tackelen. In kleine groepjes wissel je op een sofa van gedachten met straffe experts en ervaringsdeskundigen uit de grafische sector. Je kan ook een persoonlijk gesprek met een aantal van hen reserveren. ’s Middags schuiven we allemaal samen aan voor de lunch. 

Concreet

Je kiest zelf bij welke sprekers je graag in een klein groepje op de sofa plaatsneemt. Je kan ook aangeven of je graag een persoonlijk gesprek hebt en zo ja, welke experts je voorkeur wegdragen. Wij zorgen voor een gepersonaliseerde dagplanning, maximaal rekening houdende met je voorkeuren, zodat je zoveel mogelijk uit deze dag kan halen.

Voorwaarde voor inschrijving: dit is een event voor ervaren grafisch ontwerpers en studio’s.

Een ticket kost 60 euro (excl. btw) inclusief een lekkere lunch en afsluitende drink. Schrijf je hier in!

Experts

Je kan een keuze maken uit volgende thema's en experts: 

  • Nieuwe verkoopkanalen - Stephanie Specht (Specht Studio)

Grafisch ontwerper Stephanie Specht studeerde af aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen in 2004 en heeft zowat overal gewoond en gewerkt tijdens haar zestienjarige carrière (Kaapstad, Brussel, Princeton, New York, Antwerpen). Naast alle opdrachten voor klanten werkt ze vaak aan persoonlijke projecten en creëert ze de visuele communicatie voor de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Intuïtie en vrijheid zijn enorm belangrijk in haar werk. Zichzelf van tijd tot tijd opnieuw uitvinden, is essentieel. Dat weerspiegelt zich ook in haar online aanwezigheid en in de manier waarop ze haar werk verkoopt. Hoe ze precies aan de slag gaat met social media en andere verkoopkanalen, deelt ze graag met jou op haar sofa.

  • Groeien binnen een niche - Paul Boudens

Grafisch ontwerper Paul Boudens bouwt al meer dan dertig jaar vrij compromisloos aan zijn oeuvre, dat ‘sui generis’-status bereikt heeft binnen de internationale mode- en cultuurwereld. Wat begon met freelance studentenwerk voor Walter Van Beirendonck in de jaren tachtig groeide uit tot het creëren van grafische universa voor namen als Yohji Yamamoto, Dries Van Noten, Jurgi Persoons, Haider Ackermann, Jun Takahashi, Olivier Theyskens, A Magazine (curated by), Rosas, Kaaitheater, MoMu - ModeMuseum Antwerpen, de Antwerpse Modeafdeling en vele andere. Vandaag is Boudens' gelaagde en handgemaakte visuele stijl synoniem met de Belgische mode. Zijn werk is tegelijk wereldwijd vertegenwoordigd én diep niche. Of hij die niche zelf eerst opzocht of omgekeerd, blijft een open vraag. Onmiskenbaar is wel dat alles wat Paul Boudens doet, intens persoonlijk is. Een gesprek met Paul is dat dus per definitie ook — vuur en al.

  • Groeien door samenwerking - Vincent Vrints en Naomi Kolsteren (Vrints-Kolsteren)

Vrints-Kolsteren is een Antwerpse ontwerpstudio opgericht door Vincent Vrints en Naomi Kolsteren in 2015. Ze zijn gespecialiseerd in het ontwikkelen van visuele identiteiten met een duidelijke en sterke focus op typografie. Vrints-Kolsteren hecht veel belang aan samenwerkingen en werkt graag nauw samen met hun opdrachtgevers. Naomi en Vincent willen de klant niet als klant zien, in de strikte zin van het woord, maar als bijdrager, waarbij alle partijen gelijk zijn. Ze gaan ook partnerships aan met freelancers, met als doel een netwerk van creatief talent op te bouwen. Zo laten ze de studio groeien, zonder dat ze daarom werknemers moeten aanwerven.

  • Werken met internationale klanten - Marco Oggian (Brutto/Studio Follow)

Marco Oggian (° Italië) is kunstenaar, ontwerper en art director. Hij wordt vertegenwoordigd door het internationale talent agency Pocko en is oprichter van designstudio Brutto en Studio Follow. Marco heeft meer dan 150 projecten over de hele wereld op zijn palmares en kreeg de kans om zijn artistieke horizon te verbreden door samen te werken met grote klanten als Nike, Volcom, Campari, Vogue, Samsung en Saatchi & Saatchi. Zijn werk is gepubliceerd in meer dan 30 boeken over design, branding, illustratie en typografie en werd tentoongesteld in galeries in steden als Parijs, Barcelona, Berlijn, Londen, Milaan, Seoul, Turijn en Tokio. Tijdens zijn sofasessie vertelt Marco over hoe hij de samenwerking met internationale klanten aanpakt. Hij deelt tips over hoe je best te werk gaat en vooral ook hoe je potentiële klanten van over de hele wereld bereikt zonder je creatieve eigenheid te verliezen. Deze sessie gaat door in het Engels.

  • Klantenbinding - Saskia Wierinck en Lara Berg (Superset)

Klanten vinden is één ding, maar klanten behouden nog een andere uitdaging. Wat maakt een klant een gelukkige klant? En hoe zorg je ervoor dat kortetermijnprojecten een langetermijnrelatie worden? Het Gentse grafisch ontwerpbureau Superset stelt haar klanten graag centraal. Saskia Wierinck heeft meer dan achttien jaar ervaring als grafisch ontwerper. In 2016 richtte ze samen met Fran Van de Velde Superset op, later vervoegde Lara Berg de studio. Saskia en Lara lichten op hun sofa toe wat volgens hen bijdraagt tot een sterke klantenrelatie.

  • Diverse klantengroepen bereiken - Dimitri Jeurissen (Base Design)

Het is op de schoolbanken van La Cambre dat Dimitri Jeurissen, grafisch ontwerper van opleiding, zijn partners en mede-oprichters van Base Design ontmoette. Vandaag, ruim dertig jaar later, is hij ook creatief directeur en medezaakvoerder van het branding agency. Met projecten voor Maison Dandoy, Bozar tot Degroof Petercam, architectenbureau Allies and Morrison en meubelmaker Orior, kent Base een extra divers klantenbestand. Groot en klein, gevestigd en nieuw. Cultuur, lifestyle, corporate. Een ‘generalist approach’, die Base bewust uitbouwde. Hoe begin je aan zo’n diverse klantenportefeuille, en hoe onderhoud je die? Maar ook: waarom zou je het zó doen? Voor Dimitri één aanpak: First Who, Then What. Wil je meer over die aanpak weten, woon dan zeker Dimitri’s sessie bij.

  • Van prospectie tot klant - Michael Humblet (Chaomatic)

Je kan nog de beste grafisch vormgever of het beste bureau ter wereld zijn, maar als mensen je niet kennen, brengt dat geen brood op de plank. Hoe zet je je creatief talent om in verkoop, op een manier die voor jou comfortabel aanvoelt? Hoe benader je mensen die je (nog) niet kennen, en zorg je ervoor dat ze jou onthouden? En vooral: hoe giet je die inspanningen in een structuur, zodat de ‘machine’ vanzelf draait en je maar af en toe met prospectie bezig hoeft te zijn? Michael Humblet, oprichter van sales strategy agency Chaomatic dat al meer dan 250 firma’s heeft geholpen om hun omzet te doen groeien, vertelt je er graag alles over. Michael is ook auteur van het boek Nobody Knows You en heeft een inspirerende Youtube/podcast show genaamd The Sales Acceleration Show die pragmatische vragen oplost in het domein van verkoop en marketing.

  • Prijsstrategie - Simon Gryspeert (Flanders DC)

Hoe lang is het geleden dat je jouw prijzen nog eens onder de loep nam? Als je daar even over moet nadenken, is het wellicht slim om aan te schuiven bij de sessie van Simon Gryspeert. Simon is adviseur bij Flanders DC en hielp al heel wat creatieven verder met het bepalen van hun prijs. Hij gaat met jou door een reeks tips om je prijs te optimaliseren. Aan de hand van enkele concrete cases krijg je meer inzicht in hoe je met je prijs kan spelen en variëren. Ook het topic van het ‘gratis pitchen’ komt aan bod. 


Volg alle updates over deze Expertendag via het Facebookevent.

Datum

7 december 2021

10:00

Locatie

KVS
Arduinkaai 7

1000 Brussel, België

Toon op Google Maps

Organisator

Flanders DC

Prijs

60 euro (excl. btw)

Andere activiteiten