Public relations (pr)

voor

Public relations vormt in veel opzichten een buitenbeentje binnen communicatie. Waar communicatie er meestal om draait dat jij het verhaal van jouw bedrijf of product vertelt, komt het er bij pr net op aan om de juiste — of zoveel mogelijk — mensen over jouw product te laten praten.

‘Press relations’ vormen een belangrijk onderdeel binnen ‘public relations’ en vergen een heel eigen aanpak. Soms is het beter om dit uit te besteden aan professionals, zeker als je weet dat journalisten vaak overbevraagd zijn. Door de besparingen in de sector en de parallelle diversificatie van de media moeten ze namelijk meer werk verzetten met een steeds krimpende bezetting. Als je aandacht wil voor je verhaal, kom je dus maar beter creatief uit de hoek.

Storytelling is een techniek om nieuwe invalshoeken en verhaallijnen rond jouw product te creëren en op die manier onder de aandacht te houden, zodat het regelmatig opgepikt wordt door journalisten. In dit artikel ontdek je meer over de do's en don'ts van deze aanpak.

Toch is het contact met de pers niet je enige bezorgdheid. Pr betekent ook: ‘influencer marketing’. Dat kan gaan van het label aan jouw kledingstuk tot de sticker die mensen oproept om jouw merk trots uit te dragen via de sociale media.



Zelf je pr doen

Omdat een samenwerking met een persbureau financieel niet altijd haalbaar is, verzorgen veel merken hun eigen pr.

Behoor jij tot die groep? Dan geven we je graag enkele tips mee.

  • Communiceer systematisch naar de pers wanneer je een nieuwe collectie of een nieuw project lanceert. Probeer twee tot vier keer per jaar een persgerichte actie te ondernemen of een persbericht uit te sturen.

  • Wat moet je opnemen in zo’n bericht?

    • Zet bovenaan je document steeds ‘PERSBERICHT’ en de datum waarop je het verstuurt. Zo ziet zelfs de meest chaotische journalist meteen of je bericht nog actueel is.

    • Bedenk een catchy titel die de kern van het bericht samenvat.

    • Som de belangrijkste elementen op in een inleiding van één paragraaf.

    • Vervolledig je bericht met een uitgebreidere versie van je boodschap.

    • Als je nog maar net begonnen bent, is het zinvol om de laatste paragraaf te wijden aan een korte voorstelling van wie je bent en wat je doet. Daarbij kan het nooit kwaad om je belangrijkste verkooppunten nog eens te vermelden.

    • Gaat je persbericht over een event? Neem dan onderaan zeker alle praktische gegevens op (datum, openingsuren, adres,…).

    • Geef duidelijk aan waar de lezer hoge-resolutie-beelden kan opvragen, en of hij een copyright moet vermelden als hij ze gebruikt.

    • Sluit je persbericht af met je contactgegevens. Bijvoorbeeld: ‘Voor meer info en afbeeldingen, contacteer XXX: e-mailadres, gsm-nummer.’

    • Vermeld je website.

  • Welk soorten beelden gebruik je in een persbericht?

    • Persberichten met beelden worden veel gemakkelijker opgepikt. De boodschap is wel: keep it simple! Zorg dat journalisten het nodige beeldmateriaal snel in het juiste formaat kunnen downloaden.

    • Plaats beeldmateriaal in lage resolutie in het persbericht zelf, zodat het bestand niet te zwaar wordt. Neem wel een WeTransfer-link op, een Dropbox-folder of een pagina op je website waar journalisten foto's van goede kwaliteit kunnen downloaden.

  • Wie schrijf je aan?

    • Zo goed als alle media vermelden de contactgegevens van hun journalisten per sector of onderwerp op hun website. Blokkeer eens een namiddag in je agenda om een database aan te leggen.

    • Probeer een persoonlijke band op te bouwen met journalisten die voor jouw doelpubliek schrijven. Dat lukt natuurlijk niet als je te opdringerig bent.

    • Beslis je om een nieuwe markt aan te boren via bijvoorbeeld een agent? Vul dan je persdatabase aan met de relevante journalisten uit dit veld.

Waarom zou je de moeite doen om zo’n persbericht uit te sturen? Pers en sales gaan hand in hand en versterken elkaar. Aankopers willen persaandacht zien, en journalisten geven op hun beurt graag aandacht aan labels of producten die ook effectief ergens verkocht worden.

Samenwerken met een pr-bureau

Voor je pr-activiteiten kan je een beroep doen op een professioneel persbureau of pr-bureau. Zo’n bureau biedt verschillende services aan (afhankelijk van het contract), waaronder:

  • persberichten opstellen en uitsturen naar een database van (meestal nationale) journalisten, bloggers, stylisten en influentials

  • beeldmateriaal verzamelen in een onlinebeeldbank, zodat journalisten het onmiddellijk in het juiste formaat kunnen downloaden

  • je collectie tonen in een showroom, waar stylisten en influentials ze kunnen uitlenen voor shoots en actes de présence

  • samples van je product naar een selectie van contacten sturen om uit te testen (als dit relevant is)

  • persdagen organiseren. In april en november organiseren alle Brusselse en Antwerpse persbureaus een persdag waarop ze de collecties van het volgende seizoen aan hun perscontacten tonen. Sommige bureaus organiseren tussendoor ook blogger days om extra aandacht te vestigen op een aantal van hun merken.

  • events organiseren om een collectie, beursdeelname of project extra in de kijker te zetten

Lees in deze pdf alles over 'Marketing en communicatie' in design.

Download de pdf

Tools en templates

Het warm water opnieuw uitvinden heeft geen zin. En je hebt al genoeg andere dingen aan je hoofd. Laat je helpen door onze gebruiksklare documenten.

Events en workshops

De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.