Je eigen website

voor

Lijkt een eigen website je veel gedoe en vraag je je zuchtend af of je dat eigenlijk wel nodig hebt? Dan antwoorden wij graag met een volmondige ‘ja’. Als je wil opvallen, maar potentiële kopers slagen er nog niet in om je terug te vinden via een simpele zoekopdracht in Google, dan zit er iets grondig scheef.  

Of je website flashy moet zijn, de nieuwste trends in webdesign moet respecteren en bijgevolg een prijskaartje van meer dan 10.000 euro moet hebben, is een heel andere zaak. Stel jezelf de vraag waar je staat met je bedrijf, wat je exacte noden zijn en hoe je er het best aan tegemoetkomt.



Waar beginnen?

Het allerbelangrijkste voor een bezoeker van je website — of dat nu een potentiële klant of een journalist is — is dat hij essentiële informatie snel terugvindt. Voor de meeste bedrijven komt dit neer op het onderstaande lijstje, al is dat natuurlijk niet exhaustief:   

  • informatie over jezelf en je bedrijf
  • beeldmateriaal en een korte beschrijving van je project(en)
  • extra diensten die je eventueel aanbiedt aan andere bedrijven
  • contactgegevens: een contactformulier of algemeen e-mailadres. Probeer zo eenduidig mogelijk te zijn in je communicatie: niets zo verwarrend als twee algemene e-mailadressen...
  • de mogelijkheid om in te tekenen op je nieuwsbrief (als je er één hebt)
  • links naar je sociale mediakanalen
  • de verkooppunten van je producten

Het is belangrijk dat je website een aantrekkelijk ontwerp heeft dat past bij jouw bedrijf en identiteit, maar probeer ook verder te kijken dan enkel die mooie verpakking. Zorg dat jouw site een logische opbouw heeft en makkelijk te navigeren is. Zelfs de meest geduldige klant heeft geen zin om eeuwig te klikken om bij de juiste info te geraken.

De beste bezoekerservaring

Of je alles in een eenvoudige Wordpress-template propt of je een fancy website op maat laat bouwen, maakt niet zoveel uit. Je keuze heeft wél een impact op de technische vereisten van je website — en dus onrechtstreeks op de bezoekerservaring. Wanneer je bijvoorbeeld een zwaardere website hebt die een pak geld heeft gekost, is het misschien verleidelijk om te besparen op een webserver. Maar als je website te traag inlaadt, is de kans groot dat potentiële klanten afhaken. Bovendien is iedereen op elk moment online, op verschillende devices. Je zorgt er dus maar beter voor dat je website compatibel is met verschillende toestellen en browsers. Het zou toch doodzonde zijn dat een mogelijke klant de handdoek in de ring gooit, gewoon omdat hij jouw website niet deftig kan bekijken op zijn iPad?

Daarnaast speelt je content een sleutelrol. Gewoon even je factsheet inscannen en uploaden is een gemiste kans. Gebruik wervende taal en overtuig op die manier niet alleen je doelpubliek, maar hou er tegelijk ook Google mee te vriend. Plaats links in je teksten, zodat bezoekers zonder moeite kunnen doorklikken naar de informatie die ze nodig hebben. Hou in het achterhoofd dat mensen ongeduldig zijn en snel hun aandacht verliezen.

Zelf bouwen of uitbesteden?

Overweeg je om je website zelf te bouwen om geld uit te sparen? Dat lijkt misschien een prima plan, maar dat is het niet noodzakelijk. Denk na over de uren die je in jouw website zal investeren om hem helemaal perfect te krijgen, en stel je daarna de vraag wat je met die uren nog had kunnen doen voor je bedrijf. Zo kan je de afweging maken: misschien schakel je toch beter een externe partij in?

Als uitsmijter nog een laatste tip: vraag niet enkel aan familie en vrienden feedback over jouw website. Leg hem bijvoorbeeld ook eens voor aan een mogelijke klant. Vindt hij direct wat hij zoekt? Is alles duidelijk en helder geformuleerd? Kan jouw website hem overtuigen?

In regel met GDPR

De intrede van de GDPR heeft enkele technische gevolgen voor je website. Sinds 25 mei 2018 dient elke bedrijfswebsite die Europese persoonsgegevens verwerkt rekening te houden met onderstaande:

  • HTTPS: alle websites die persoonsgegevens verwerken van Europeanen worden verplicht om HTTPS-versleuteling te gebruiken. Deze uitbreiding op het originele internetprotocol (HTTP) zorgt ervoor dat gegevens die worden uitgewisseld tussen server en client versleuteld zijn. Eventuele malafide afluisteraars die de datatransmissie onderscheppen kunnen daar niks mee aanvangen zolang ze het encryptie-algoritme niet hebben gekraakt. Vroeger werden deze gegevens, waaronder ook gevoelige persoonsgegevens zoals bankinformatie, in tekstvorm verstuurd, waardoor het risico op internetfraude een stuk hoger was.
  • Cookiebeleid: elke EU-website dient aan elke nieuwe bezoeker toestemming te vragen voor het gebruik van cookies. Een cookie is een hoeveelheid data die een server naar de browser stuurt met de bedoeling dat deze opgeslagen wordt en bij een volgend bezoek weer naar de server teruggestuurd wordt. Denk aan het automatisch invullen van logingegevens of het onthouden van een wachtwoord. In het cookiebeleid dient gedetailleerd vermeld te staan welke gegevens door een cookie worden bijgehouden en met welke doeleinden dit gebeurt.
  • Privacybeleid: een uitloper van het transparantiebeginsel van de GDPR is dat elke natuurlijke persoon controle moet hebben over de gegevens die door jouw onderneming worden bijgehouden, verzameld en verwerkt. Aan de hand van een privacy policy dient elke bezoeker van je website duidelijk geïnformeerd te worden over de uitoefening, handhaving en bescherming van zijn rechten. Om in regel te zijn met de GDPR, zal je in je privacy policy tevens een noodprocedure moeten beschrijven in het geval er zich een datalek zou voordoen.
 

Lees in deze pdf alles over 'Marketing en communicatie' in design.

Download de pdf

Tools en templates

Het warm water opnieuw uitvinden heeft geen zin. En je hebt al genoeg andere dingen aan je hoofd. Laat je helpen door onze gebruiksklare documenten.

Events en workshops

De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.