Kruisbestuiving

voor

In deze context kan je kruisbestuiving omschrijven als het proces waarbij de creativiteit in de creatieve sector met andere sectoren interageert en zo tot innovatie leidt. En dat proces wordt almaar belangrijker: de creatieve sector maakt namelijk naam als aanjager van innovatie in andere sectoren.

Een onderzoek van het Britse innovatie-agentschap Nesta becijferde al in 2008 dat Britse bedrijven die bovengemiddeld investeren in creatieve producten of diensten, tot 25% meer productinnovaties introduceren. Ook het European Competitiveness Report van de Europese Commissie erkende in 2010 de rol van de creatieve sector en zag hierin zelfs een bepalende factor om de Europese competitiviteit op de wereldmarkt te (blijven) garanderen.

Bedrijven uit andere sectoren gaan dus steeds vaker op zoek naar samenwerking met de creatieve sector om in hun aanbod te kunnen innoveren. Maar ook in onderzoek of binnen de sociale economie zitten kruisbestuivingen in de lift.



Hoe aan kruisbestuiving doen?

We moeten het nut van de creatieve sector vast niet meer aan jou uitleggen, maar misschien is het minder duidelijk hoe de sector andere sectoren precies vooruit kan helpen via kruisbestuiving. Drie mogelijke manieren op een rijtje...​

  • Nieuwe ideeën of inzichten aanleveren
    Heel wat creatieve ondernemers werken op het snijvlak tussen creativiteit, wetenschap en technologie. Vanuit hun creatief proces leggen ze de wetenschap en de technologie ongewone vragen voor, wat op zijn beurt tot nieuwe inzichten of ideeën kan leiden.

  • Creatieve methodes introduceren
    Gamification, storytelling, improvisatie, design thinking,... het zijn allemaal methodes die ontstaan zijn in de creatieve sector, maar die nu ook in andere sectoren toegepast worden en daar bijdragen tot innovatie.

  • Technologische innovaties (versneld) ingang doen vinden
    Heel wat creatief werk maakt gebruik van de nieuwste technologieën: 3D-visualisaties spelen een grote rol in gaming of reclame, en almaar meer modeontwerpers experimenteren met smart textiles. In combinatie met de juiste inhoud spreken zo’n technologieën al snel een breed publiek aan (denk aan wat muziek voor mp3-technologie deed of cinema voor 3D-projectie) en helpen ze om innovaties sneller te verspreiden.

Wat is het voordeel?

Niet alleen andere sectoren hebben baat bij zo’n kruisbestuiving. Als je actief bent in de creatieve sector, doe jij er evengoed je voordeel mee:

  • je boort andere markten aan met jouw werk

  • je bouwt nieuwe (technologische) kennis op

  • je breidt je netwerk uit en creëert een breder draagvlak voor je werk

  • je reflecteert met ongewone partners over je werk, wat op zijn beurt kan leiden tot nieuwe inzichten in jouw creatief proces

Zelf aan de slag

Ben je geïnteresseerd om zelf een kruisbestuivingsproject op te zetten of er in mee te stappen, dan kunnen verschillende organisaties je helpen.

De Vlaamse overheid zet volop in op kruisbestuiving. Zo kan je terecht bij Flanders DC en vier regionale hubs die een programma rond kruisbestuiving hebben opgezet: Ministry of Makers (Oost-Vlaanderen), Designregio Kortrijk (West-Vlaanderen), Antwerp Powered by Creatives (Antwerpen) en Innovatie & Design Euregio (Limburg). Ze organiseren elk inspiratie-events rond kruisbestuiving, brengen sectoren bij elkaar en lanceren interessante projecten.

Daarnaast zijn er in Vlaanderen verschillende organisaties actief op het vlak van kruisbestuiving, bijvoorbeeld:

  • Gluon realiseert projecten op het snijvlak van beeldende kunst, technologie en wetenschap

  • Arteconomy verbindt kunst, creatieve industrieën, wetenschap, technologie, economie en onderwijs, en verbreedt hun denkkaders. Het doel? Nieuwe ideeën, nieuwe producten, nieuwe diensten en een andere kijk op de bedrijfscultuur creëren.

  • iDrops zet vooral in op de kruisbestuiving tussen digitale creativeit en andere sectoren

  • Crosstalks is een interdisciplinair netwerk dat academici, professionals en creatieven samenbrengt

Als je in zo’n kruisbestuivingsproject stapt, ben je gebaat bij goede afspraken rond intellectuele eigendomsrechten op de resultaten die voortvloeien uit de samenwerking. Je kan dit doen door een duidelijke samenwerkingsovereenkomst op te stellen. Daarin geef je aan welke gebruiksrechten je elkaar toekent tijdens de samenwerking en bij de implementatie of valorisatie van het uiteindelijke resultaat. In Ons patent boekje van de Vlaamse overheid vind je nuttige tips, maar aangezien elke samenwerking anders is, raadpleeg je bij het opstellen van een overeenkomst ook beter een jurist.

Lees in deze pdf alles over 'Evolueren als onderneming' in design.

Download de pdf

Tools en templates

Het warm water opnieuw uitvinden heeft geen zin. En je hebt al genoeg andere dingen aan je hoofd. Laat je helpen door onze gebruiksklare documenten.

Word expert in het evolueren als onderneming en lees ook

Events en workshops

De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.