Groeikansen identificeren

voor

Lopen de zaken goed en bereik je wie je wil bereiken? Denk dan niet meteen dat je niet hoeft wakker te liggen van de toekomst. Het loont altijd de moeite om op regelmatige basis een stapje verder te gaan en minstens eens na te denken over hoe je kan evolueren of groeien. De wereld rondom jou staat namelijk ook niet stil.



Hoe begin je er aan?

Tal van externe factoren kunnen een impact hebben op wat je doet, zoals:

  • maatschappelijke evoluties (bv. de toenemende vergrijzing of diversiteit in onze samenleving)

  • politiek-economische evoluties (bv. de Brexit)

  • technologische trends (bv. Internet of Things)

  • de veranderende houding van je klanten (bv. toenemende aandacht voor duurzaamheid)

  • een nieuwe speler met een gelijkaardig aanbod

Hou dus een oogje in het zeil rond wat er gebeurt en sta regelmatig stil bij wat dit voor jouw werk kan betekenen. Misschien houdt het een bedreiging in voor je bestaande manier van werken of biedt het net kansen om je verder te ontwikkelen? Je hoeft echter niet te wachten tot een externe factor jouw evolutie of groei bepaalt, maar je kan ook zelf het heft in handen nemen. Volgens het Ansoff-model zijn er vier manieren waarop je kan groeien.

Bestaande marktpenetratie verhogen

Dit houdt in dat je meer van je werk, producten of diensten aan je huidig klantenbestand probeert te verkopen of het aantal mensen dat je bereikt probeert te verhogen. Dat kan je onder meer doen door:

  • je communicatie te verbeteren of de frequentie op te drijven
  • getrouwheidsacties uit te werken (bv. klantenkaarten)
  • kortingen te geven aan de hand van een abonnementsformule of — als je diensten aanbiedt — een bepaald voordeel te voorzien voor wie meerdere opdrachten plaatst (bv. een snellere service)
  • klanten weg te snoepen bij concurrenten. Een minder fraaie manier, maar ze komt in de praktijk uiteraard wel voor. Wie het liever minder hard speelt, kan ook een partnership met een concullega overwegen, waarbij je bijvoorbeeld klanten naar elkaar doorverwijst in drukke periodes.

Nieuwe markt(en) ontwikkelen

Door je bestaand werk, product of dienst een nieuwe markt of een nieuw publiek te benaderen, kan je groeien. Welke markten liggen binnen handbereik als je kijkt naar je bestaande aanbod, je kennis, je ervaring en je netwerk? Enkele voorbeelden:

  • Dankzij hun operavoorstellingen op groot scherm haalde Kinepolis een heel nieuwe doelgroep in huis.
  • Een gamestudio met ervaring in 3D-modeling kan zijn kennis misschien ook wel uitspelen tegenover reclame- of communicatiebureaus.
  • Metro verruimde zijn markt door niet alleen in stations, maar ook op studentencampussen hun gratis kranten te verspreiden.
  • Met een webshop kan in theorie de hele wereld je markt worden.
  • Door je muziek op een streamingplatform aan te bieden, creëer je kansen om een nieuw publiek te bereiken.

Nieuwe product(en) ontwikkelen

Iets nieuws aanbieden aan je huidig klantenbestand is ook een manier om een breder publiek te bereiken. Dat hoeft niet altijd helemaal nieuw werk of een volledig nieuw product te zijn. Je kan ook nadenken of je een versie van je product of dienst kan maken met meer of andere mogelijkheden.

  • Het kan zo eenvoudig zijn als een modeontwerper die een nieuwe maat introduceert (bv. XXS of XXXL)
  • Een animatiestudio kan op maat werken, maar daarnaast een format uitwerken waarbij het filmpjes van drie minuten met een vast aantal features aan een vaste prijs aanbiedt.
  • Een betere kwaliteit (bv. een exclusief VIP-pakket voor een muziekfestival) of een nieuwe technologie bieden ook kansen om je aanbod te vernieuwen.

Diversifiëren

Met iets nieuws een nieuwe markt of een nieuw publiek aanboren. De auteurs van Blue Ocean Strategy stellen in hun bestseller dat ondernemingen te veel focussen op concurrentie in bestaande markten. Die instelling leidt tot zogenaamde ‘rode oceanen’ van kapotgeconcurreerde bedrijven. Waar het volgens de auteurs dan wél op aankomt? Een nieuwe markt creëren, een nog onaangetaste ‘blauwe oceaan’ vinden. Ze halen hierbij het bekende voorbeeld van Cirque Du Soleil aan. Terwijl de andere circussen elkaar de loef probeerden af te steken met almaar meer wilde dieren of steeds gevaarlijkere stunts, creëerde Cirque Du Soleil een heel nieuw genre. Daarbij legde het de nadruk op elementen die voor traditionele circussen niet of veel minder belangrijk zijn: het comfort, de muziek, het licht, de kostuums, het verhaal,… en bereikte het een volledig nieuw publiek.

Doe voor jezelf eens de denkoefening: hoe zou jij één van deze manieren kunnen toepassen op jouw werk/product/dienst? Gebruik deze vragen als leidraad:

 

Bestaande producten/diensten

Nieuwe producten/diensten

Bestaande klanten

Je marktpenetratie verhogen

Hoe kan jij je verkoop/bereik bij bestaande klanten verhogen? Hoe bereik je klanten van je concurrenten?

Nieuwe producten ontwikkelen

Kan je iets nieuws aanbieden aan je huidig klantenbestand? Kan je een versie van je product of dienst maken met meer of andere mogelijkheden?

Nieuwe klanten

Nieuwe markten ontwikkelen

Welke nieuwe klantensegmenten zouden kunnen geïnteresseerd zijn in je huidig aanbod? Wie bereik je nog niet?

Diversifiëren

Kan je met jouw kennis, middelen en ervaring een nieuw aanbod, product of dienst creëren voor een heel nieuwe doelgroep?

 

Lees in deze pdf alles over 'Evolueren als onderneming' in design.

Download de pdf

Word expert in het evolueren als onderneming en lees ook

Events en workshops

De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.