Strategie: naar het buitenland of niet?

voor

Niet alles wat in de creatieve sector gemaakt wordt, is geschikt om internationaal te gaan. Misschien doe je het heel goed in België en zal je toch geen succes boeken in het buitenland. En omgekeerd zijn er ook heel wat Belgische creatieve ondernemingen en mensen die het vooral in het buitenland goed doen en bijna niet of veel minder in België.

Onderzoek om te beginnen welke landen design minded zijn, op welke markt jouw product een succes zou kunnen worden. Dat is moeilijker dan het misschien klinkt. Het is namelijk niet omdat de zon altijd schijnt in de Emiraten dat men er tuinmeubelen koopt. Stijlen verschillen ook van land tot land. De inwoners van pakweg Noorwegen of Zweden hebben bijvoorbeeld een heel andere smaak dan Duitsers of Italianen. Gelukkig ligt België centraal in Europa en zijn onze producten toegankelijk voor de meeste Europese landen.

Als je te weten wil komen of je potentieel hebt op de internationale markt die je van plan bent te veroveren, doe je dan ook maar beter wat voorafgaand studiewerk. Dat kan door lokaal mensen in te schakelen die je sector goed kennen of door zelf te gaan prospecteren.

In het webinar 'Exporteren naar het buitenland' leggen Joris Vanbriel (ecoBirdy) en Erik Dieussaert (FIT) uit wat de do's en don'ts bij aanvragen om je product in het buitenland te verkopen.

In het artikel '7 tips voor een goed exportplan' geeft Katelijne Mertens (FIT) een aantal basistips die een goed zicht geven op wat er allemaal bij komt kijken en wat de eventuele valkuilen bij export kunnen zijn.

Lees in deze pdf alles over 'Internationaal ondernemen' in design.

Download de pdf

Events en workshops

De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.