In opdracht werken

voor

Als je in opdracht werkt, is het vooral zaak om voldoende projecten te versieren, niet om afgewerkte producten te vermarkten. Bij deze manier van ondernemen is het belangrijk om jezelf en het geheel van je creatieve kwaliteiten zo goed mogelijk in de kijker te zetten.

En hoe kan je dat beter doen dan met behulp van een mooi verzorgd portfolio? Je zal je opdrachtgever immers over de streep moeten trekken met je talent en ervoor moeten zorgen dat hij jou vertrouwt met het uitvoeren van zijn wensen, want concrete output kan je natuurlijk nog niet voorleggen op het moment dat je de opdracht krijgt. Leg in je portfolio dus zeker de nadruk op jouw manier van werken. Vermeld eventueel ook bij elk ontwerp welke briefing eraan voorafging, zodat een toekomstige opdrachtgever ziet hoe letterlijk of hoe vrij jij je opdrachten meestal interpreteert.

Je kan je vast wel inbeelden dat je reputatie een grote rol speelt bij het binnenhalen van opdrachten. Spoor tevreden klanten dan ook aan om mond-tot-mond reclame te maken voor je werk. Denk ook op lange termijn: legitimiteit in een vak bouw je dag na dag op, met een consistent verhaal. Enkele tips:

  • volg één lijn in je aanbod, stijl of aanpak, zodat klanten weten wat ze aan jou hebben

  • leef afspraken, contracten en deadlines goed na. Hoe jammer het ook is dat een professionele relatie stukloopt wanneer er geen artistieke ‘klik’ is, een breuk die ontstaat omdat jij bepaalde formaliteiten niet nakomt, is nog veel erger.

  • zet jouw meerwaarde voor je klanten goed in de verf

  • blijf jezelf: authenticiteit leidt tot geloofwaardigheid

  • doe je uiterste best om conflicten te vermijden, en ga voor het professionele compromis als er meningsverschillen ontstaan. Een prettige professionele samenwerking straalt ook af op jouw relatie met (toekomstige) opdrachtgevers.

Denk er ten slotte goed over na waar je klanten gaat aanspreken, of waar ze jou kunnen vinden. Laat jouw branche toe dat je jezelf in de kijker zet op een promotiebeurs? Moet je advertenties plaatsen of online aanwezig zijn? Heb je een winkel nodig met enkele voorbeeldobjecten? Moet je actief bij bedrijven langsgaan om je voor te stellen? Ga je mailings versturen? Heb je persaandacht nodig? Is het belangrijk voor jouw branche om wedstrijden in het oog te houden?

Kortom: vraag jezelf af waar jouw netwerk zit, en zorg dat je het dáár aanspreekt. Denk hierbij vooral na over een proactieve communicatiestrategie (m.a.w.: wacht niet tot je orderboek leeg is) en neem een langetermijnvisie op in je communicatieplan. Een goed CRM-systeem, waarin je de contactgegevens van iedereen in je netwerk kan terugvinden, is onontbeerlijk. Niets zo gênant als een trouwe klant voor de derde keer te moeten vragen naar zijn telefoonnummer...

Lees in deze pdf alles over 'Verkoop' in design.

Download de pdf

Events en workshops

De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.