Hoe vind je als ondernemer in de creatieve sector klanten? Het is een vraag die elk jaar opnieuw in onze top 5 van meest gestelde adviesvragen voorkomt. We verzamelden alvast onze belangrijkste tips! Kan je zelf nog wat hulp gebruiken, dan staan we je graag bij met persoonlijk advies.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!

1. Weet wie je ideale klanten zijn

Om klanten te vinden moet je eerst goed weten wie je ideale klanten zijn. ‘Iedereen’ willen bedienen kan, maar het zal je veel geld en tijd kosten om ‘iedereen’ te bereiken. Voor wie is je aanbod nu echt het meeste waard? Wie heeft er een reële behoefte aan of interesse in? En is er een goede match tussen wat jij aanbiedt en waar zij naar op zoek zijn? Heel wat creatieve ondernemers die moeite hebben om klanten te vinden, hebben ofwel hun doelgroep niet goed genoeg afgebakend en mikken veel te breed of stellen te weinig hun eigen aanbod in vraag.

Voor ons ticketingplatform plan ik regelmatig een uur in mijn agenda om nieuwe klanten te onderzoeken. Daarin gaat kwaliteit boven kwantiteit. Ik steek liever meer energie in klanten waarvan ik denk dat ze een goede match zullen zijn.” 

Dave Driesmans,

Pierrot.io

2. Weet hoe je je klanten kan bereiken

Als je weet wie je ideale klant is, kan je ook uitzoeken op welke plaatsen (events, conferenties, beurzen,…) hij regelmatig komt, welke websites of sociale media kanalen hij volgt, welke programma’s hij bekijkt, tijdschriften hij leest, waar hij winkelt,… In sommige gevallen vind je misschien zelfs of jullie persoonlijke gemeenschappelijke relaties hebben. Lijst alle interessante kanalen op en denk na over hoe jij ze zou kunnen inzetten om met je doelgroep in contact te komen.

3. Stel je communicatie op punt

Klinkt erg basic, maar zorg dat de communicatietools die je wil inzetten er staan, up-to-date zijn en afgestemd zijn op je doelpubliek. Is Instagram je belangrijkste communicatiekanaal voor je doelpubliek, zorg dan dat je regelmatig post en opvolgt wat aanslaat en wat niet. Kom je eerder in contact met potentiële klanten door te spreken op netwerkevents, zorg dan dat je presentatie op-en-top is en je sprekersvaardigheden op punt staan. Wees ook een ambassadeur van je eigen werk: maak je juwelen, draag ze dan zelf ook; maak je websites, zorg dan dat je eigen website helemaal top is. Klinkt voor de handliggend, maar er wordt helaas nog vaak tegen gezondigd.

“Ik ben met het advies van Flanders DC aan de slag gegaan om de cases op mijn website beter te beschrijven en dat heeft uiteindelijk ook de interesse gewekt van nieuwe klanten.”

Mathieu Cieters,

Studio Studio

4. Bouw een netwerk uit

Zorg ervoor dat jij niet de enige bent die moet communiceren over je werk. Werk mond-aan-mond reclame in de hand door te netwerken. Begin in eerste instantie met de mensen die je al kent. Zorg dat familie, vrienden en kennissen weten wat je doet en hou hen regelmatig op de hoogte: ze kunnen je eerste ambassadeurs worden. Ga niet alleen naar netwerkevents in je sector (ook al is het goed om ook te netwerken met je vakgenoten), maar ga vooral naar events waar je klanten komen. Ben je actief in een sector waar gatekeepers (curatoren, recensenten, journalisten,...) actief zijn, zorg dan dat je ze leert kennen en dat zij ook jou leren kennen. Netwerken kan daarnaast evenzeer ook digitaal door een community op je social media kanalen uit te bouwen.

5. Trek de aandacht van je doelgroep(en)

Maak een communicatiekalender waarin je per maand nadenkt wat, wanneer, naar wie en via welk medium je kan sturen. Hoe kom jij tot bij je klant? Een aantal mogelijkheden om klanten te benaderen:

  • Cold calling: potentiële klanten zelf oplijsten en benaderen via een telefoon of afspraak.

  • Direct mailing: je doelpubliek via e-mail of post informeren over je aanbod, gekoppeld aan een informatieve boodschap die hun aandacht kan wekken. Hoe persoonlijker je deze boodschap kan maken, hoe beter. Voorzie zeker op je website de mogelijkheid om een e-mailadres achter te laten.

  • Netwerking: neem deel aan netwerkmomenten waar je doelpubliek bijeenkomt en spreek hen aan of wees er zichtbaar.

  • Affiliate marketing: partnerships met andere collega-ondernemers uitwerken zodat zij jouw aanbod mee aanbevelen.

  • Event marketing: je aanbod in de kijker plaatsen door er een event rond te organiseren (bv. een talk en netwerkdrink) of door eraan deel te nemen (bv. een pop-up markt)

6. Zorg dat klanten ook makkelijk jou kunnen vinden

Bekijk ook via welke manieren klanten tot bij jou kunnen komen. Enkele tips:

  • Search engine optimisation (SEO): ervoor zorgen dat je website zo goed mogelijk ontsloten wordt door zoekmachines.

  • Online/offline adverteren: je kan op sociale media heel gericht naar je doelgroep posts/advertenties verspreiden of on/offline adverteren op zoekmachinewebsites en/of andere websites, magazines, media,...

  • Een community uitbouwen op sociale media: in interactie gaan met je doelpubliek op sociale media door hen te volgen en ermee in dialoog te gaan.

  • Influencer marketing: schakel influencers op sociale media in om je aanbod in de kijker te plaatsen bij je doelgroep.

  • Inbound marketing: interessante content die verband houdt met je aanbod verspreiden via social media, je website/blog, mails,...

  • Wedstrijden: in heel wat creatieve sectoren worden wedstrijden georganiseerd waarvoor je je werk kan inzenden.

  • Thought leadership: je kennis/opinies publiek actief delen via media, conferenties, workshops, talks op netwerkbijeenkomsten,...

  • Referral marketing: laat tevreden klanten publiek getuigen over je werk en gebruik die getuigenissen in je communicatie. Een stapje verder zijn er ook 'referral'-programma’s waarbij je klanten beloont als ze een nieuwe klant aanbrengen (door bv. een korting te bieden).

“Door op onze Facebookpagina content te delen die wij interessant vinden, kunnen we potentiële klanten bereiken die dit ook interessant vinden.”

Vincent Schroeven,

Hurae

7. Verzorg je bestaande klanten

Je bestaande klanten zijn vaak de beste ambassadeurs voor je werk, maar uiteraard ook potentiële afnemers van nieuw werk. Twee gekende methodes daarvoor zijn upselling (je klant een aanbod in een hogere versie of met meer mogelijkheden aanbieden) en cross-selling (je klant bij zijn aankoop nog een gerelateerd aanbod bieden) Hou je bestaande klanten ook zeker regelmatig op de hoogte van nieuw werk en blijf met hen ook contact houden.

8. Maak er structureel tijd voor vrij

Plan structureel tijd (wekelijks/maandelijks) in om nieuwe klanten te vinden. Tracht dat zeker ook aan te houden tijdens periodes waarin je het druk hebt, anders riskeer je plots van een piek met veel werk in een dal met geen werk terecht te komen.

"Het mocht zo druk zijn op bureau als maar kon: in onze beginperiode was elke vrijdag voorbehouden voor prospectie. Ook al was er een belangrijke deadline op maandag."

Pieter Lesage,

Studio Dott

9. Betrek er professionele hulp bij

Is het zoeken naar klanten helemaal jouw ding niet, dan kan je ook nog altijd overwegen om een professionele partner (salesverantwoordelijke, agent, boeker, galerie, distributeur,…) onder de arm te nemen die je daarin bijstaat.


Worstel je zelf met klanten vinden of weet je niet goed hoe je eraan begint? Boek kosteloos een adviesgesprek bij Flanders DC en we bekijken samen wat je (beter) kan doen!