Aan de opleidingen grafisch ontwerp, interieurvormgeving en -architectuur, juweelontwerp, keramiek, productdesign en textielontwerp studeert dit jaar alweer heel wat ontwerptalent af. Meer dan 600 studenten behalen hun einddiploma als master of bachelor. Wat heeft de nieuwe generatie designers in haar mars? Wij bundelden de 25 beste afstudeerprojecten!

Grafisch ontwerp

Figuurlijk van Edouard Schneider is een artistieke interpretatie van de spraakklanken van het alfabet. Het alfabet wordt gezien als een verzameling van klanken die figuurlijk worden geïnterpreteerd op een beeldende manier. Elke klank is een zwartwitontwerp gezeefdrukt op een specifiek ruw materiaal. Iedere spraakklank is een grafische interpretatie gebaseerd op de theoretische en persoonlijke beschrijving van de klank van een letter. Bekijk hier zijn filmpje.

Pushing a Korean Revolution van Maxime Van Parys is een reeks van pamfletten die de wanpraktijken in Noord-Korea op een humoristische manier aankaart. Deze pamfletten worden met ballonnen Noord-Korea ingestuurd. Dit proces resulteerde in een publicatie waarbij dieper wordt ingegaan op de technische aspecten van de campagne. 

Het onderzoek Stopping Stencil Struggles van Sam Vermeylen gaat in tegen het verlies aan relevantie en populariteit van stencillettertypes. De vernieuwing van het font schuilt in het gebruik van een driedimensionale omgeving tijdens het ontwerpproces. De vormen van de letters zijn rechtstreeks beïnvloed door de richting van waaruit ze bekeken worden. Dit korte filmpje maakt dat duidelijk.

Sabotage is het afstudeerproject van Rani Janssens over mislukkingen en miscommunicatie binnen grafisch ontwerp. Aan de hand van een reeks publicaties met werk van masterstudenten heeft Rani gezocht naar manieren om zichzelf te saboteren in het ontwerpproces. Het uitgangspunt was zichzelf te dwingen een andere benadering en denkwijze te hanteren, met als resultaat onverwachte ontwerpresultaten.

Het werk van Sofie Gagelmans De eeuwige zoektocht naar een verstaanbare taal, individueel en collectief toont aan wat een dyslecticus dagelijks te verduren krijgt. Ze ontwierp een online tool waarin ieder zijn eigen, individuele problematiek van de ‘beperking’ kan analyseren. Daarnaast creëerde ze ook een ‘woordspel’ waarin je, met alle moeilijkheden die optreden bij het lezen van een tekst, nieuwe woorden kan vormen. 

Vanuit een fascinatie voor politiek deed Katrien Doms met Sensible and far worse een onderzoek in conceptual poetry. Ze nam een kritische en satirische houding aan tegenover de modus van taal die in de politiek gebruikt wordt en ontwikkelde een eigen schrijfmethodiek waarbinnen grafisch ontwerp een eigen rol kreeg.

De mens verplicht zichzelf om dingen te 'mappen' en orde te brengen rondom zich heen. Als je om je heen kijkt, zie je dat alles verandert. In State Changes onderzoekt Ophélie Decantere hoe kaders, gridsystemen en rasters in onze samenleving veranderingen kunnen helpen tegen gaan. Het bestuderen en analyseren van structuren, materiaal, kleurgebruik of aandacht voor detail kunnen aantonen hoe iets zal evolueren.

Interieurvormgeving en -architectuur

Experibending is het afstudeerproject van Wout Willems waarbij hij het experiment met het buigen van hout aanging, aan de hand van zelfgemaakte houtstomers. Het resultaat zijn twee stoelen, waarbij een eerbetoon aan Thonet niet ontbreekt. (© Isabel Rottiers)

Met Design voor Natuurbeleving in Rivierenland van Lore Blockx kan de bezoeker van Scheyvaertshof in Blaasveldbroek kennis maken met de rijkdom die de natuur uit de regio te bieden heeft. Het platform biedt digitale en tastbare informatie ter plaatse, een blog voor bezoekers en professionelen en een online test waarmee de bezoeker een persoonlijk natuurprofiel creëert voor wandelingen en belevingen op maat.

Het 15de eeuwse Gruuthusepaleis in Brugge, waar manuscripten de hoofdrol speelden, krijgt een onverwachte bestemming als buurtcentrum in Plus est en Vous van Linde Van Den Bosch. Om de ruimtelijke kwaliteiten te onderzoeken, werd een maquette in boekvorm gemaakt, waarbij elke pagina een iets andere snede door het asymmetrische gebouw toont.

Met één hamerslag monteer of demonteer je deze ronde eikenhouten tafel, Vagary, een ontwerp van Anton Proost. De conische spie klemt met kracht vanuit het midden drie zwaluwstaartregels tegen de poten. Dit mechanisme creëert een spanning tussen poten en tafelblad die resulteert in een stabiele en solide tafel. (© Isabel Rottiers)

Michiel Hutsebaut bestudeerde huiselijke rituelen en het scenografisch potentieel van licht in de interieurarchitectuur aan de hand van onderzoek naar het boek De Jonge Bruid van Baricco. Dit resulteerde in een ontwerp van een interieur voor ‘de familie’ uit dit boek. De alledaagse handelingen van de familieleden, die uitermate persoonlijk en vaak absurd zijn, worden in het interieurontwerp uitvergroot en getheatraliseerd. Zo versmelt de badkamer van de moeder met een plantentuin op het dakterras om tegemoet te komen aan haar hunkering naar ongedwongenheid.

Met het opgelegd thema Shaping relations between people and objects ontwierp Liesa Dewulf een collectie van functionele objecten. Fijne structuren, het gebruik van leder en het idee van orde scheppen kenmerken de ontwerpen.

Met OUTsiteIN heeft Alina Rusenko een open omgeving voor vluchtelingen gecreëerd waar de persoonlijke ontwikkeling wordt gestimuleerd aan de hand van co-housing, het organiseren van verschillende activiteiten en een vrij circulatieplan in de volledige omgeving van de site. De integratie en ontwikkeling van de crisisgroep maar ook een open-mindgeest van ieder individu wordt op die manier bevorderd.

Elisa Van Hauwermeiren ontwierp voor de Ravensteingalerij in Brussel Makersmarkt, een foodmarkt als dynamische plek waar verschillende makers hun producten verwerken van grondstof tot finaal product. Op die manier krijgen passanten en bezoekers de kans om het proces te volgen. De markt is opgedeeld in vier zones: de opslag van grondstoffen, de verwerking, de verkoop en de consumptie.

Juweelontwerp

In The Cabinet of Love for a bit of Fluff onderzoekt Kristy Bujanic de mogelijkheden om herinneringen en gevoelens uit haar kindertijd in Kroatië via juwelen en objecten te communiceren. Hiervoor gebruikt ze materialen die liefde en afschuw oproepen en inspelen op herkenning. Haar werken kunnen gesitueerd worden in verschillende kamers van een imaginair huis — in dit geval de badkamer, als meest intieme plek. (© Moira Tuand)

Het afstudeerproject A fraction of abundance van Shahrzad Motallebi is een collectie van draagbare juwelen geïnspireerd op geometrische elementen uit de Iraanse architectuur. Met haar eigen algoritmes en 3D-programma’s en een structuur die beweging en flexibiliteit creëert, maakt ze een overvloed aan vormen met eindeloze mogelijkheden. (© Charis Boel)

Keramiek

In haar afstudeerproject 1d11h onderzoekt Diede Coppens de spanning tussen serviesgoed en artistiek-ambachtelijke keramiek. Zo draait ze een klassieke vorm en bewerkt ze deze nadien tot in de kleinste details. Het werk eist aandacht, wil bekeken worden en vraagt naar een zekere expertise om te zien wat Diede wil tonen.

Play van Merel Cremers is een soort narratieve 'speelmat' van beelden. Inspiratie voor de vormen komt vooral voort uit een fascinatie voor mens-dierrelaties. De interactie tussen deze twee werelden wordt vertaald naar een interactie tussen de objecten en de toeschouwer. De toeschouwer wordt aangezet de object aan te raken. Door interactie verandert de opstelling steeds en ontstaan nieuwe verhalen waarin beelden en toeschouwers personages worden.

Productdesign

Actual P van Janwit Changsura is een universele myo-elektrische trainingsprothese voor mensen met een voorarmamputatie. De prothese heeft een robuuste look-and-feel, is zeer licht in gebruik en voor 80% ge-3D-print. Het innovatief ontwerp bestaande uit modulaire armsegmenten en een aanpasbaar koppelstuk zorgt voor een groot bereik van de gebruikers.

Thomas Vervisch ontwierp een composieten vouwfiets om de gebruikservaring van pendelaars te verbeteren. De fiets heeft een intuïtief en snel vouwmechanisme, waarbij deze wordt dichtgevouwen door een opwaartse hefbeweging en voortgerold kan worden als een trolley. Daarnaast werd ook de nodige aandacht besteed aan het comfort en gebruiksgemak.

Iris van Ben Goovaerts is een apparaat dat dienst doet als centrale huisassistent in coliving-gemeenschappen. Het apparaat stimuleert onderlinge communicatie en interactie en maakt het toegankelijker om te praten over energie en kosten. Op die manier wordt de samenwerking en het gemeenschapsgevoel bevorderd. Iris heeft een digitale interface.

App.Oe is het afstudeerwerk van Beatrijs Van Hoof. Het is een ‘slim’ onderhemdje voor kinderen met astma, dat gebruik maakt van sEMG technologie om ’s nachts benauwdheid te registreren. De bijhorende app vertaalt de meetresultaten, helpt tijdig in te grijpen en leert kinderen om linken te leggen tussen uitlokkers van astma en hun symptomen. Daarnaast maakt App.Oe het effect van de ingestelde behandeling inzichtelijk voor kinderen, ouders en dokters.

Textielontwerp

Met Here, not here bedekt Charlotte Stuby bekende objecten zoals fietsen en planten met beschermende materialen. De hoezen zijn heel gewoon en geborduurd met beelden uit onze dagelijkse werkelijkheid. Charlotte wil dat ze heel natuurlijk werken en gezien worden als functionele objecten, terwijl ze eigenlijk het landschap, waarin ze zich als een soort van verfraaiing bevinden, verstoren.  

Double Face is een onderzoek van Delphine Cobbaert naar de synergie tussen materiaal, textuur, kleur en techniek. Gelaagde textiele oppervlakken met een voor-, binnen- en achterzijde in warme, zware, wollige natuurlijke vezels werden geconstrueerd tot een dynamisch geheel.


Proficiat aan alle afgestudeerden en dank aan de docenten van bovenstaande opleidingen voor hun medewerking!

Van 18 tot 22 oktober brengt Designregio Kortrijk tijdens de Week van het Ontwerpen met de expo We Are the Next Generation in de Budafabriek in Kortrijk een selectie van de beste studentenprojecten uit het Vlaamse creatieve ontwerponderwijs.

Reciprocity Liège lanceert een oproep aan masterstudenten voor deelname aan de tentoonstelling die zal plaatsvinden in het najaar van 2018. Meer informatie vind je hier.