Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
9 september 2019
2 minuten leestijd
Thierry Brunfaut en Thomas Byttebier, respectievelijk creative director en digital director van Base Design, spraken op het Fashion Lab Brand identity over ‘blanding’ en ‘sameness', over waarom merken er steeds meer hetzelfde gaan uitzien. Wat is daar (niet) goed aan? Daarnaast praatte Jasmijn Verlinden, marketingmanager van juwelenmerk Wouters & Hendrix, over hoe het verhaal van het merk zich vertaalt in een sterke merkidentiteit en dito aanpak. Hun presentaties kan je hier helemaal herbekijken.
Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Merken gebruiken tegenwoordig vaak dezelfde stijlelementen in hun identiteit:
Volgens Thierry heeft dat drie redenen. Er is het Pinterest-effect, het ‘I want to be’-effect en het teenager-effect. Hij duidt dit aan de hand van verschillende voorbeelden:
Branding wil dingen doen verkopen, maar branding moet je ook doen onderscheiden van andere merken. Vandaag de dag is dat complex binnen het omnichannel-gegeven. Het merkverhaal moet ervoor zorgen dat dat één geheel vormt:
In dit deel toont Thierry vier projecten uit de Base-portfolio: werk voor The New York Times, Institut Français de la Mode, Mitsulift en Studio Brussel:
Bekijk de volledige presentatie van Thierry Brunfaut hier.
Ook op digitaal vlak begint alles er hetzelfde uit te zien. Websites en apps gebruiken dezelfde soort navigatie, avatars, iconen,...:
Websites en apps hebben een complexe structuur met informatie, die gebruiksvriendelijk moet weergegeven worden voor een groot aantal mensen. Hierbij maakt Thomas de vergelijking met het ontwerp van het metroplan. Goede ideeën verspreiden zich terwijl de globalisering verwachtingen creëert:
Vanuit het oogpunt van de consument is het goed dat merken er op bepaalde vlakken hetzelfde uit zien. Zo worden bijvoorbeeld bewegwijzeringen, interfaces, navigatiesystemen en metroplannen steeds op dezelfde manier ontworpen om voldoende gebruiksvriendelijkheid voor de gebruiker te garanderen:
Differentiatie moet er op digitaal vlak vooral zijn in de content die je aanbiedt. Dat kan via storytelling, participatie en interactie. Op die manier wordt een unieke merkervaring gecreëerd. Thomas licht dit toe aan de hand van verschillende voorbeelden:
Bekijk de volledige presentatie van Thomas Byttebier hier.
Hoe ontstond Wouters & Hendrix en hoe typeert het juwelenmerk zich? Jasmijn vertelt over de achtergrond en het DNA van het merk:
Naar aanleiding van de 35ste verjaardag van het merk bleek het tijd voor een nieuw, volledig uitgewerkt merkverhaal. Wouters & Hendrix ging in zee met Base Design voor het bepalen van hun brand story en het creëren van een toolbox om de merkidentiteit in elke communicatievorm toe te passen:
De lessen van Wouters & Hendrix:
De DIY's van Wouters & Hendrix:
Bekijk de volledige presentatie van Jasmijn Verlinden hier.
Cookies opgeslagen