Voor jonge ontwerpers is een award een uitgelezen manier om hun naam op de kaart te zetten. Bureau BoschBerg werd vorig jaar bekroond met de Henry van de Velde Young Talent Award en eerder werden Sang Vandenbosch en Laura Bergans al laureaat van de Henry van de Velde Graphics Award. Het leverde hen niet alleen heel wat persaandacht, maar ook nieuwe klanten op.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Sang en Laura, Bureau BoschBerg © Sanne Delcroix

Sang en Laura, Bureau BoschBerg © Sanne Delcroix

Wie is Bureau BoschBerg?

  • is een grafisch bureau, opgericht in 2018

  • bestaat uit Sang Vandenbosch en Laura Bergans

  • ontving in 2021 de Henry van de Velde Young Talent Award

  • Sang was in 2020 een van de laureaten van de Henry van de Velde Graphics Award met de seizoenscampagne voor Opera Vlaanderen seizoen 2018-2019

  • Laura was in 2021 een van de laureaten van de Henry van de Velde Graphics Award met de kinderboekenreeks Wijze Weetjes (samen met Inge Rylant en Katrijn De Wit voor Pelckmans Uitgevers)

  • heeft klanten als Het TheaterFestival, STAM — Stadsmuseum Gent, MA Festival, Werchter Boutique, Kunstenwerkplaats en C-mine

  • Bureau BoschBerg


Hoe verliep jullie parcours tot nu toe?

Laura: Ik leerde Sang in 2008 kennen op LUCA Gent, waar we allebei grafisch ontwerp studeerden. De eerste jaren van onze loopbaan werkten we apart. Sang werkte in loondienst als grafisch ontwerper bij Opera Ballet Vlaanderen en ik werkte als freelance ontwerper voor onder meer Z33 en De Singel. We gaven toen al wel regelmatig feedback op elkaars werk. Maar écht samenwerken deden we niet, omdat we elk ons eigen werk hadden, maar ook omdat veel mensen ons afraden om als koppel professioneel samen te werken. 

Sang: De start van onze samenwerking kwam er met de huisstijlopdracht voor Opera21, een muziektheaterfestival van, onder meer, Opera Ballet Vlaanderen en De Singel. Beide opdrachtgevers gaven ons samen die opdracht.

Door samen te werken, merkten we dat ons werk nog beter werd.

We beslisten ons werk te bundelen en samen te werken onder de naam Bureau BoschBerg. Wat volgde was een aanvraag voor een nieuwe huisstijl van het STAM in Gent, gericht aan ons beiden. Dat verliep via een aanbestedingsprocedure, waardoor we eigenlijk genoodzaakt waren onze samenwerking te officialiseren. In 2018 werd de vennootschap onder de naam Bureau BoschBerg opgericht. We zijn toen ook gestart met de ontwikkeling van een nieuwe website. Die professionalisering maakte dat we anders gepercipieerd werden door potentiële opdrachtgevers. We werden plots aanzien als een bureau en niet meer als een eenmanszaak, als één persoon op zich. Daardoor is de bal ook wel sneller aan het rollen gegaan.

Laura: Vroeger waren we niet echt bezig met die professionalisering, we dachten dat klanten ons sowieso wel zouden vinden. Wij geloven erg in het principe van ‘werk creëert werk’, maar we beseffen ook dat we in een luxesituatie vertoeven en dat we, tot nu toe, nog niet aan klantenprospectie hebben moeten doen. 

Sang: Toen STAM ons vroeg de huisstijl voor het museum te herdenken, werd ons in een verkennend gesprek de vraag gesteld of we ook voor een bredere doelgroep konden werken. Dat deed ons nadenken. Het klopte inderdaad dat we zeer veel klanten in de theaterwereld hebben. Dat willen we toch meer opentrekken. We willen voor verschillende sectoren werken en niet de indruk wekken dat we niet in staat zouden zijn voor allerlei types klanten te kunnen werken.

Affiche Opera21 Bureau BoschBerg

Affiche Opera21

Affiche STAM Bureau BoschBerg

Affiche STAM

Wat leverde de Henry van de Velde Young Talent Award concreet op?

Sang: Ondanks dat er door de coronamaatregelen en een brand in Bozar geen fysieke uitreiking en geen expo kon plaatsvinden, heeft de Henry van de Velde Young Talent Award 21 ons veel persaandacht opgeleverd. Zo werden we onder meer geïnterviewd voor De Standaard Magazine, Knack Weekend en Art & Design magazine (China’s grootste designmagazine). Zo’n publicaties hebben een breed bereik, waardoor Bureau BoschBerg plots in de belangstelling stond. Het zorgde ervoor dat mensen plots de makers achter die affiche uit het straatbeeld leerden kennen, dat we werden gegoogled, dat onze naam bleef hangen.

Dankzij de award en de visibiliteit die daaruit voortvloeide, zijn er effectief nieuwe opdrachtgevers op ons pad gekomen.

Laura: Er volgden meer en ook grotere opdrachten. Zo werkten we sindsdien ook voor Werchter Boutique, hetpaleis, Bent Van Looy, Provincie Vlaams-Brabant en Museum Hof Van Busleyden.

Sang: Als ondernemer draag je je eigen successen, maar evenzeer de risico’s die daarbij horen. Tijdens de eerste lockdown hadden ook wij een moeilijke periode, enorm veel klanten annuleerden hun opdrachten. Gelukkig kwamen onze klanten na enkele maanden opnieuw aankloppen. Mede door wat de award teweegbracht, heb ik de stap gezet om voltijds voor Bureau BoschBerg te werken. 

Laura: De prijs gaf ons de bevestiging en vertrouwen in onze aanpak en manier van werken. Het is een hele eer dat je wordt geselecteerd door een onafhankelijke en professionele jury en dat je een plek krijgt naast de andere prijswinnaars. We zijn er nog steeds heel trots op! (Sang checkt de trofee in hun bureau, red.).

Werchter Boutique Bureau BoschBerg

Huisstijl Werchter Boutique

Jullie werden beiden ook al eerder laureaten van een Graphics Award.

Sang: We volgen de Henry van de Velde Awards als ontwerpers zelf al lang, en ik was aangenaam verrast toen er een categorie Graphics in het leven werd geroepen. Ik heb toen werk voor Opera Ballet Vlaanderen ingediend. Ik wilde nagaan hoe ver ik ermee zou geraken. Het is fijn dat mijn werk bekroond werd met een kwaliteitslabel. Het geeft je de erkenning dat wat je doet zinvol is, dat het goed design is, dat er een publiek voor is. 

Laura: Ja, dat gevoel mis ik soms wel. Van opdrachtgevers weet je wat ze ervan vinden, maar van anderen vaak niet. Mensen applaudiseren niet voor een affiche of een website. Podiumkunstenaars daarentegen weten bij een staande ovatie dat de appreciatie groot is. Recensies over grafisch werk bestaan ook niet. Daarom zijn de awards des te waardevoller. 

Voor mij zijn de Henry van de Velde Awards de Champions League van design.

Sang: Ik wil wel graag tot een bepaald niveau behoren. Daarom vinden we het ook belangrijk om dat uit te dragen door dat zichtbaar te maken op onze website. Het is een boost voor je geloofwaardigheid. De awards hebben veel allure, maar zijn ook zeer toegankelijk, want er is geen kost verbonden aan de inschrijving.

Laura: Wat wij ook belangrijk vinden, is het netwerkaspect dat bij de awards komt kijken. Het kan een manier zijn om contacten te leggen en te gaan samenwerken over grenzen en disciplines heen. Als je als opdrachtgever bijvoorbeeld op zoek bent naar een ontwerper of als ontwerper zelf naar iemand om mee samen te werken, dan kan het zeker inspirerend zijn in het archief van de prijswinnaars te duiken op de website, of andere ontwerpers te ontmoeten bij de uitreiking. 

Affiches Zomerslag Bureau BoschBerg

Affichereeks Zomerslag

Wat zijn jullie tips voor ontwerpers die hun project willen insturen voor de Henry van de Velde Awards 23?

Laura: Als een project is afgerond, vind ik het fijn om al het materiaal te verzamelen en terug te blikken, het vanop een afstand te bekijken en de bijhorende visie uit te schrijven. Lees de criteria van elke categorie goed door. Die vormen de basis om in aanmerking te kunnen komen voor een prijs. Die toets je af met je ontwerp, zodat je weet waarop je de focus moet leggen bij de motivatie in het dossier. 

Sang: Zorg dat je al je materiaal bij de hand hebt. Er kruipt wel wat tijd in de inschrijving, dus voorzie die ook. Het loont.

Reisgids Mijn Parijs Bureau BoschBerg

Ontwerp reisgids Mijn Parijs

Wat brengt de toekomst voor Bureau BoschBerg?

Laura: Met de geldprijs die we van de Young Talent Award ontvingen, gaan we ons bureau verbouwen, dat we graag zouden inrichten met de focus op Belgisch design, als een ode aan ontwerpers van hier. Daar kijken we naar uit.

Sang: Het afgelopen jaar is goed geweest. We werkten aan uiteenlopende projecten: van het ontwerp van een reisgids en een huisstijl voor een festival tot het grafisch ontwerp in de scenografie van een expo. Eigenlijk hebben geen plan uitgestippeld voor de komende vijf jaar. We zien wel. Misschien komt er in de toekomst nog een derde persoon bij. We willen alleszins blijven ontwerpen vanuit onze liefde voor het vak.


Ben je ontwerper of opdrachtgever en heb jij een baanbrekend of duurzaam, innovatief project gelanceerd? Dan maak je kans op een Henry van de Velde Award 23 in een van de volgende categorieën: Business Innovation, Consumer, Crafts, Design Research, Digital Product, Graphics, Habitat of Spaces. Surf naar henryvandevelde.be en lees meer over de voorwaarden.