Sinds een aantal jaren is influencer marketing niet meer weg te denken uit het marketinglandschap: invloedrijke personen helpen je product of dienst promoten via social media. Volgens Ellen Geeraerts, content marketeer bij IKEA België, wordt het woord influencer wel eens misbruikt. Wat maakt iemand eigenlijk geschikt om jouw merk in de kijker te zetten?

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Content marketeer Ellen Geeraerts van IKEA België gelooft niet in het woord influencer, althans niet in wat men daar tegenwoordig onder verstaat: iemand met een groot netwerk die jouw product of dienst in de kijker zet via zijn of haar kanalen en daarvoor betaald wordt, via geld of in natura.
 

“Social media zijn big business geworden en de authenticiteit verdwijnt. Als je zichtbaar wil zijn in het geruis van alle content op social media moet je origineel uit de hoek komen.”

Ellen Geeraerts,

Content marketeer

De afgelopen jaren zijn social media erg geëvolueerd, ze zijn een echte business geworden. Iemand met pakweg 50.000 volgers heeft helemaal geen evenredig bereik. “Influencers zijn helemaal niet zo zichtbaar als op het eerste zicht lijkt, maar een nog belangrijker aspect is dat je er niet vanuit kan gaan dat het aantal volgers ook effectief jouw doelgroep zijn. Om echt gezien te worden op social media moet je als bedrijf de juiste doelgroep aanspreken via advertenties of sponsored posts.” Dan stelt zich ook meteen de vraag waar de grens tussen reclame en authenticiteit ligt. “Ik zie de nieuwe regelgeving rond influencers die nu een hashtag zouden moeten gebruiken om duidelijk te maken dat het om reclame gaat, als een gezonde evolutie die beide partijen beschermt. Er moet transparantie zijn in communicatie. Dat is belangrijk om authentiek te blijven.”

Ellen Geeraerts IKEA

Ellen Geeraerts

Daarnaast vindt Ellen het jammer dat bij sommige influencers het authentieke aspect in hun verhaal ontbreekt. De communicatie wordt daardoor meer en meer aanzien als ‘fake’. “Ik geloof heel hard in authenticiteit, in echte verhalen. En dat hoeft dan niet per se te gebeuren met iemand die een influencer wordt genoemd.

Ik zie het eerder als een ‘ambassadeur’ of een ‘fan’: iemand die gelooft in je product of dienst en een natuurlijke connectie heeft met je merk.

Dat kan dan ook eender wie zijn die je op straat tegenkomt.”

IKEA gaat graag langdurige samenwerkingen aan met creatievelingen die een eigen visie hebben. Een eerste vereiste daarbij is dat er een natuurlijke connectie met het merk is. “Het verhaal van die persoon moet kloppen. Of die persoon dan 200 of 20.000 volgers heeft, is niet van belang. Wel verwachten we dat ze vooraf kunnen aantonen wat ze ons zullen aanbieden. Er worden afspraken gemaakt zodat de verwachtingen voor beide partijen duidelijk zijn. We zijn dus op zoek naar mensen met een visie, die weten waarvoor ze staan en waarmee we samen dat unieke verhaal kunnen brengen.”

IKEA's Instagram

IKEA's Instagram

“Naast samenwerkingen voor contentcreatie maken we bij IKEA ook gebruik van user generated content. Concreet wil dat zeggen dat we op Instagram foto’s posten die gemaakt zijn door onze fans. Dat zijn onze klanten maar ook de mensen waarmee we samenwerken. Dat zijn allemaal ambassadeurs van ons merk. We gaan op Instagram dus weg van de perfecte lifestyleshots die je bijvoorbeeld kan terugvinden in onze catalogus en kiezen op die manier ook voor authenticiteit. We tonen beelden van onze fans zelf, van hun huis ingericht met IKEA-spullen, een plek waar ze trots op zijn. Onze hashtag ‘#mijnikea’ die we daarvoor gelanceerd hebben, proberen we via zoveel mogelijk kanalen te verspreiden. We koppelen daaraan ook een wedstrijd, waarbij maandelijks een winnaar wordt gekozen.”

“Onze klanten zijn onze grootste fans. Zij kunnen het beste andere potentiële klanten aantrekken.”

Het is dan ook heel belangrijk om als multinational lokaal relevant te zijn. “Potentiële klanten zullen zich op die manier veel beter en sneller verbinden met ons merk, want het zijn onze ‘fans’ die tonen hoe ze onze producten gebruiken in hun dagelijks leven en dat zorgt voor een relevante connectie met onze doelgroep."

Een gezonde mix van verschillende media is aangewezen, uiteraard rekening houdende met je doelgroep. Sommige segmenten zijn meer of minder aanwezig op bepaalde kanalen of laten zich best via het ene of andere medium aanspreken.

Ellens tip voor jonge merken die willen inzetten op digitale marketing: zorg vooral dat je website optimaal is uitgewerkt. Zorg dat je relevante content hebt én dat je goed vindbaar bent in Google. Dan is het belangrijk de juiste zoektermen te verwerken op de juiste plaatsen in je site via search engine optimization (SEO). Daarnaast is er ook de mogelijkheid van search engine advertising (SEA) als je advertenties op Google wil plaatsen, zodat jouw bedrijf of merk bovenaan verschijnt.