In Antwerpen runt de 28-jarige interieurvormgever Sanne Hendrickx sinds een dik jaar Faber Makerspace. Een atelier met enkele hedendaagse machines om allerlei materialen te bewerken, maar bovenal een ontmoetingsplek voor makers. 

De avond ervoor was er een workshop, maar daar is in de ochtend amper nog iets van te merken. “Ik hou het hier netjes, dat is de basis, natuurlijk. Dit is immers een plek voor veel verschillende mensen, waar iedereen rustig moet kunnen werken,” zegt Sanne Hendrickx, zaakvoerder van Faber Makerspace.  

Wat is een makerspace eigenlijk?

Een makerspace – letterlijk een maakplaats – is per definitie een gedeelde plek. En vooral: het zijn gedeelde machines die van een makerspace een nieuw type atelier voor creatieven maken. Het is een soort van bibliotheek waar geen boeken uitgeleend worden, maar machines, die weliswaar ter plekke blijven. Je kan hier een jaarabonnement nemen, een dagkaart of een andere oplossing. En je betaalt natuurlijk de materialen, als je ze niet zelf meegebracht hebt. Hier liggen de basics: mdf en multiplex van populier en berk, plexiglas, karton,...

Hoe is Faber ontstaan?

Veel fablabs in België horen bij een school of universiteit. Ze zijn dus niet altijd toegankelijk voor professionelen of buitenstaanders. Faber Makerspace ontstond met de steun van Pinkeye, de designstudio hiernaast. Zij zochten naar een manier om de creativiteit binnen hun studio tactieler te maken en wilden een atelierruimte opstarten. Het ontbrak hen vooral aan know-how, wat dan weer mijn toegevoegde waarde is. We zijn al heel snel tot een overeenkomst gekomen waarbij Pinkeye zorgt voor de infrastructuur en ik voor de werking. Pinkeye is hier dus kind aan huis en zorgt ook voor verschillende opdrachten.

Faber Makerspace

Faber Makerspace

Welke machines heb je staan?

De klassieke machines die in de meeste makerspaces aanwezig zijn: een lasercutter om met een laser vormen uit te snijden uit leder, textiel, fineer,…; een 3D-printer om in kunststof ingewikkelde vormen in drie dimensies uit te printen; een CNC-frees waarmee je in verschillende dieptes materiaal kan wegnemen. Verder investeerden we in een kleine zeefdrukinstallatie. Maar weet je, de kracht van een makerspace zit erin wanneer al die technieken met elkaar gecombineerd worden en er voor een ontwerp niet slechts gefocust wordt op één machine. Je kan bijvoorbeeld je eigen patronen op een stuk stof bedrukken om vervolgens je patronen uit te laseren. Het is op dit punt dat het interessant begint te worden. Daardoor trekken we immers verschillende mensen aan, onder meer modeontwerpers, vormgevers, architecten, studenten. Het is net die mix die niet alleen belangrijk is, maar ook onontbeerlijk om succesvol te zijn.

De machines zijn het startpunt, maar uiteraard kan niet iedereen die machines zelf gebruiken of het potentieel ervan kennen. Daarom ben ik hier. Ik geef advies, zowel technisch als projectmatig. Mensen moeten hier dingen leren en ervaringen opdoen, samen met vakmensen. 

Wie gebruikt welke machines?

De machines worden uiteraard voor verschillende doeleinden gebruikt. Zo is er grafisch vormgever Dirk Claessen van Eltipo die vertrekt van een potloodschets die wordt gedigitaliseerd naar vectoriële lijnen. Die kunnen aangestuurd worden door machines zoals een lasercutter die vormen kan uitsnijden uit allerhande materialen. Uiteindelijk wordt zo het oorspronkelijk idee of ontwerp omgezet naar een effectief materieel object.

Dirk Claesen, Eltipo

Dirk Claesen, Eltipo

De zeefdrukinstallatie wordt vooral gebruikt om affiches of textiel te bedrukken. Geertrui Storms kwam voor haar expo Lettering till Christmas enkele prints zeefdrukken. Met zeefdrukken kan je een kleurintensiteit bereiken die je met geen enkele professionele printer kan bekomen. Geertrui kwam hier als leek binnen en ging als een expert buiten. Het is heel fijn om mensen te zien evolueren wanneer ze zich volledig op een bepaald project smijten.

Geertrui Storms

Geertrui Storms

De 3D-printer wordt gebruikt om zowel technische als designobjecten te printen. Heb je een koppelstuk nodig dat afwijkt van een courante maat? Dan teken en print je die toch gewoon zelf, hier? Keramiste Katja van Breedam van K!-design liet de vorm die ze wilde bekomen 3D-printen. Van deze vorm goot ze vervolgens een mal en daarmee vervaardigde ze haar porseleinen potjes.

Katja Van Breedam, K!-design

Katja Van Breedam, K!-design

Wali Mohammed Barrech prototypte met behulp van de lasercutter zijn handtassen bij Faber Makerspace. Het zijn handtassen met een hoge afwerkingsgraad en enorm slim bedacht, van A tot Z met een laser vervaardigd.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Wali Mohammed Barrech

Wali Mohammed Barrech

Zijn er ook ontwerpers die hier vaste klant zijn?

Een van de belangrijkste klanten hier is Post-Couture Collective van Martijn van Strien, die recent nog de Henry van de Velde Ecodesign Award by OVAM in de wacht sleepte. Zijn project bevestigt de kracht van makerspaces, waarbij lokale productie mogelijk wordt gemaakt en waarbij ontwerpers niet bang zijn om hun ontwerpen open source te maken. Dat zijn project – waarbij je een patroon koopt, eerder dan een jurk – werkt, weten we. Ik heb vorige week nog samen met een van zijn klanten een rokje afgewerkt.

Hoe ziet de toekomst eruit voor makerspaces?

Grotere steden zoals Antwerpen komen sowieso atelierruimtes tekort omdat de concentratie aan ontwerpers en makers uit verschillende sectoren hier vrij groot is. Een plaats zoals deze kan het verschil maken. Want het gaat niet enkel om de machines, het gaat om de kruisbestuiving tussen de gebruikers. Mijn belangrijkste taak is het linken van die verschillende disciplines en daarin ligt ook het groeipotentieel.


Op Makerscene vind je een overzicht van alle makerspaces, fablabs en hackerspaces in België en Nederland. Op Fablab Factory vind je dan weer alles om zélf je eigen fablab of makerspace op te zetten, van de machines tot de setup, ook voor tijdelijke doeleinden.