Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
2 december 2019
5 minuten leestijd
Hoe getalenteerd je ook bent, als creatieve ondernemer werk je niet op een eiland. Je hebt anderen nodig om je zichtbaarheid te verhogen, om een rendabel netwerk uit te bouwen, om erkenning te krijgen of simpelweg om orders binnen te halen en te verkopen. Bovendien is Vlaanderen soms te klein en dan is naar het buitenland trekken een must. Daarom zet Flanders DC voor de design-, mode- en gamingsector groepsdeelnames aan buitenlandse beurzen op poten. Jonas Willems (meubelmerk VONK), Virginie Morobé (schoenenlabel Morobé) en Iris Delafortry en Ives Agemans (animatiestudio Cyborn) namen het afgelopen jaar deel aan een van onze buitenlandse missies.
Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Onder de noemer ‘Belgium is Design’ trekt Flanders DC samen met WBDM en een aantal ontwerpers jaarlijks in januari naar Maison&Objet. Jonas Willems nam met zijn meubelmerk VONK niet één, maar twee keer deel aan de verkoopbeurs voor interieurobjecten in Parijs.
“Voor mij waren het belangrijke stappen in de ontwikkeling en evolutie van mijn merk”, zegt Jonas. “Op Maison&Objet wilde ik contacten leggen en nieuwe verkoopkanalen aftasten, en zo ook mijn omzet verhogen. Door mijn deelnames leerde ik de complexiteit van mijn product beter kennen: verpakking, transport, montage,… allemaal parameters waarmee je rekening moet houden bij de export van je product.”
Samen op één stand staan heeft ook zo zijn voordelen. “Een groepsdeelname is interessant omdat je met een beperkt budget op een toplocatie kan staan. Het transport, de stand en andere praktische zaken worden door Flanders DC geregeld. Door samen met andere ontwerpers op één stand te staan, ontstaat er een dynamiek waarbij iedereen van elkaar leert. Het uitwisselen van feedback geeft je vertrouwen en maakt je sterker als ondernemer. De verschillende producten op de stand trekken ook een heel divers publiek. Op die manier leer je omgaan met andere culturen en gewoontes, maar ook met andere markten.”
“Op beide edities verkocht ik stukken. De eerste deelname in Parijs leverde een aantal nieuwe retailers op in België. Er werden ook contacten gelegd met bedrijven buiten Europa, al is dat een werk van lange adem waarbij veel formaliteiten komen kijken.
Jonas leerde heel wat uit zijn beursdeelnames. “Ik kwam tot de vaststelling dat ik taken moet gaan verdelen om sterker uit te pakken met VONK. Ik moet dus op zoek naar geschikte partners en investeerders. Ik overweeg ook om in zee te gaan met fabrikanten en distributeurs”, vertelt Jonas. “Daarnaast tracht ik ook telkens beter in te spelen op vragen van potentiële klanten. Kort op de bal spelen is hierbij cruciaal. Door het CRM-systeem Teamleader in te schakelen, kan ik nu heel wat zaken stroomlijnen. Zo worden contacten direct ingevoerd en kunnen prijsvragen snel gevolg krijgen.”
Directe resultaten zijn fijn, maar vaak moet je het nodige geduld aan de dag leggen: “Soms ontvang ik prijsvragen pas twee tot drie jaar na een eerste kennismaking met VONK. Wanneer je contact opneemt na afloop van de beurs blijken sommige vragen heel concreet, andere schijnbaar beloftevolle contacten draaien op niets uit. Geduld is een grote deugd. Elk nieuw merk heeft tijd nodig om zich te ‘settelen’.”
“Denk goed na over je prijszetting, communicatie en pr én zorg ervoor dat ze allemaal goed op elkaar afgestemd zijn alvorens je naar de beurs vertrekt.”
Virginie Morobé van schoenenlabel Morobé trok samen met Flanders DC en een aantal andere modelabels onder de noemer ‘The Belgian Focus’ twee keer naar de tradeshow White in Milaan. De merken kregen er een gemeenschappelijke showroom ter beschikking om hun collecties aan internationale buyers, agenten en journalisten te tonen.
Voor Morobé is Italië de place to be. “De Italiaanse markt is een vrouwelijke markt waarin het design van onze schoenen heel goed onthaald wordt. Dat geeft ons een enorme boost omdat Italië toch wel bekendstaat als het kwaliteitsschoenenland bij uitstek”, zegt Virginie.
Morobés deelname aan White was erg positief. “Ik haalde verschillende orders binnen en zag er ook bestaande klanten terug. De aanwezigheid van het merk resulteerde echt in concrete resultaten. Wij hadden op voorhand prospects gecontacteerd en hen uitgenodigd in de showroom. Aangezien je niet op een beurs met veel ongefilterde passage staat, komen de klanten doelgerichter naar je merk kijken.”
“Het vinden van de juiste partners vormt een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van je business. Daar bestaat niet echt een draaiboek voor, omdat het voor iedere ondernemer anders is. Het kader dat Flanders DC creëert, zorgt er wel voor dat je met relatief weinig middelen je merk internationaal kan profileren”, aldus Virginie.
"Het is belangrijk om op voorhand afspraken vast te leggen met klanten. Wij kiezen bewust voor een showroom, omdat we zo de juiste mensen kunnen bereiken en hen op afspraak kunnen uitnodigen."
Cyborn, de grootste animatie- en gamingstudio van België, werd 20 jaar geleden opgericht door Ives Agemans. Samen met Iris Delafortry leidt hij het bedrijf dat ondertussen meer dan 50 werknemers telt. In het voorjaar van 2019 trokken ze samen met de Belgische gamingdelegatie naar GDC in San Francisco; later dat jaar waren ze ook aanwezig op Gamescom in Keulen.
Op GDC wilden ze in de eerste plaats goede contacten leggen en feedback krijgen. “We toonden er onder meer onze teaser van de VR-game Hubris. Op zo’n event ontmoet je zoveel mensen uit de gamingindustrie, actief in verschillende onderdelen: distributie, publishing, marketing, hardware, software, productie, etc. De enthousiaste reacties op onze teaser zijn enorm waardevol: ze geven een boost en zorgen voor nieuwe contacten”, vertelt Iris.
“Zo hebben we er samengezeten met onder andere Epic Games, Playstation en Oculus, hebben we marketingbureaus en consultants ontmoet, maar evengoed grote gamestudio’s die werk willen uitbesteden. Wat ons ook opviel, was dat iedereen er graag ervaringen en contacten deelt en elkaar vooruit wil helpen.”
In augustus 2019 was Cyborn ook van de partij op Gamescom: “We stonden er met een demo van de game en toonden een nieuwe teaser. Op Gamescom waren we specifiek op zoek naar toekomstige partners voor Hubris, gaande van platformhouders tot publishers. Enkele grote spelers hebben sterke interesse getoond. Dat is op zich enorm waardevol, omdat je bevestiging krijgt over de juiste richting die je uitgaat. Maar uiteraard zou het mooi zijn als we een deal kunnen sluiten. Dat kan financieel zijn, of promotioneel, allebei zeer interessant”, zegt Ives.
De omkadering gaf hen een aantal extra troeven. “De Belgische stand op Gamescom bood ons de mogelijkheid om aan een bescheiden prijs onze VR-game te demonstreren aan een breed professioneel publiek. Daarnaast zorgden Flanders DC en FLEGA ook voor communicatie rond het event en de deelnemende Belgische bedrijven én waren zij het aanspreekpunt van de Belgische gamingindustrie op de stand.”
Ook voor Cyborn valt of staat een deelname met een goede voorbereiding. “Belangrijk bij de voorbereiding van zo’n deelname is dat je afspraken op voorhand vastlegt. Daarnaast hadden we ons voorgenomen om ook ter plaatse op zoek te gaan naar bepaalde mensen die we absoluut nog wilden zien. Assertief zijn, ogen en oren openhouden en veel praten is de boodschap."
"Bereid je voor, zorg dat je met voldoende collega’s aanwezig bent om de stand te bemannen. Sta ter plaatse open voor gesprekken, ook met de Belgische collega’s."
Wil je ook de stap wagen en met je merk of bedrijf de buitenlandse markt ontdekken? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief of hou onze agenda in de gaten voor komende oproepen.
Check ook in onze gids meer over internationalisering.
Cookies opgeslagen