Bruno Pfalzgraf is managing director bij Famous Clothes – Cameleon. Het bedrijf staat gekend om zijn private sales die doorgaan in het eerste ecologische winkelpand van Europa. Welke verkoopskanalen zijn nu volgens het efficiëntst?

Met ruim dertig jaar ervaring in de mode-industrie heeft Bruno Pfalzgraf heel wat verkoopstrategieën zien komen en gaan. Maar welke kanalen zijn nu eigenlijk het efficiëntst? “Da’s een moeilijke oefening. Het is een beetje zoals een dimmer in je woonkamer, waarmee je net de juiste lichtsterkte probeert af te stellen. Je moet het juiste evenwicht vinden. In dit geval tussen print en digitaal. Een enquête onder onze klanten leerde ons dat een op twee geen print meer wil ontvangen omdat het niet milieuvriendelijk is. Maar in de praktijk blijkt wel dat als je helemaal geen print meer stuurt, je hen niet meer terugziet. Idem voor mails. Digitaal is de brievenbus van vroeger. Onze mailbox wordt elke dag zo overstelpt, dat je je mailings perfect moet timen en doseren. Anders gaan ze hopeloos verloren.”   

“Cameleon wil zich integreren in de plaatselijke gemeenschap. We zijn gehuisvest in een groen, duurzaam gebouw. We geven interviews op lokale radiozenders en participeren in buurtprojecten.”

“Het voordeel van private sales is dat we onze leden perfect kennen en ons aanbod kunnen aanpassen aan wat zij willen. Voor ons zijn ze veel meer dan gewoon maar klanten.” Ook in de verkoop detecteert Bruno Pfalzgraf enkele duidelijke trends. “E-commerce is de laatste jaren echt ontploft. Tot +25% in de Belgische mode-industrie. Elk nieuw merk moet gewoon digitaal gaan. Vandaag iets lanceren zonder e-commerce is heel moeilijk. Daarnaast legt retail almaar meer gewicht in de schaal. En ook mass channels zoals H&M, Zara en Primark blijven groeien, terwijl wholesale duidelijk krimpt. Maar je mag niet vergeten dat retail ook een pak moeilijker en ambitieuzer is. Je moet serieus investeren in stock, verkooppunten,… De business is veel sneller, professioneler en gesofisticeerder dan vroeger. Internationaler ook. Dankzij internet en de razendsnelle circulatie van informatie krijg je met een relevant aanbod veel sneller voet aan wal in het buitenland.”

“Ecologie is een echte meerwaarde voor elk bedrijf. Het gaat niet meer om n’importe quoi te doen en een schaamteloze ‘moneymaker’ te zijn die profiteert van het systeem.”

De modemarkt is volgens Bruno Pfalzgraf sterk versplinterd. Meer en meer merken proberen elkaar te verdringen. Klinkt als een bijna onmogelijke opdracht om als startend bedrijf het verschil te maken. Of toch niet? “Fashion is een beetje zoals de film- of muziekwereld. Velen voelen zich geroepen om acteur of muzikant te worden, maar weinigen zijn uitverkoren. Het is niet makkelijk om het te maken in deze business. Een van de allereerste tips die ik ooit kreeg van mijn baas, was: “Vergeet valse bescheidenheid. Je hoeft niet bang te zijn, durf ervoor te gaan. Als je hard werkt, competent bent, jezelf goed omringt, energie en straffe ideeën hebt, dan is alles mogelijk.” Die raad geldt nu des te meer in het internettijdperk. Wie het slim aanpakt, kan snel impact creëren. Je moet gewoon intelligent zijn en de juiste strategische keuzes maken.”

Bruno Pfalzgraf © Ans Brys