De 8ste Triënnale voor Vormgeving, Hands On Design, waarvan de expo te zien was in Design museum Gent, legde zich toe op ambacht, vakmanschap en handwerk. Het verhaal achter de totstandkoming van zes producten uit deze triënnale wordt in deze video's uit de doeken gedaan, waarbij de samenwerking tussen ontwerper en bedrijf een cruciale rol speelt.

Kwaliteiten als duurzaamheid, respect voor grondstoffen en hun hergebruik, de afstand tussen maker en klant en lokale productie liggen aan de basis van nieuwe producten en diensten die de consument hoog in het vaandel houdt. Ontdek hoe deze ontwerpers en bedrijven daarmee aan de slag gingen, en tot welke resultaten dat leidde.

Ministry of Mass/Sponc & Van Den Weghe

Ontwerpers David Braeckman (Ministry of Mass) en Charly Cnops (Sponc) sloegen de handen in elkaar om de verlichting Chamfer te onwerpen. Ze startten vanuit het idee om te werken met de laatste generatie leds, die tien keer kleiner zijn dan de normale maar evenveel warm licht geven. Chamfer is zo goed als volledig met de hand gemaakt, waarvoor het duo samenwerkte met Van Den Weghe, de bekende marmerspecialist uit het Oost-Vlaamse Zulte.

Ministry of Mass/Sponc & Van Den Weghe

Frederik Delbart & Quincalux

Ontwerper Frederik Delbart ontwikkelde voor klinkenfabrikant Quincalux twee collecties die op artisanale wijze, via machines en handwerk, geproduceerd worden in brons, messing en edelstaal. De Caracas- en Quito-deurklinken zijn een perfecte blend tussen innovatief design en de knowhow van een ervaren productieteam. Quincalux is het toonbeeld van een familiebedrijf dat blijft innoveren en investeren in zowel zijn personeel als zijn machinepark.

 

Frederik Delbart & Quincalux

Martine Gyselbrecht & Van Maele Weavers

Textielontwerpster Martine Gyselbrecht die gespecialiseerd is in weven, deed voor de collecties Wabi Sabi en Boro inspiratie op in Japan. Op haar eigen getouw testte ze de montagemogelijkheden door te spelen met binding en materiaalkeuze. Aan de hand van een ambachtelijk vooronderzoek kon ze het eindresultaat visualiseren voor het technische team van Van Maele Weavers, alvorens de stoffen op honderden meters werden geweven.

Martine Gyselbrecht & Van Maele Weavers

Linde Hermans & Ambiorix

Linde Hermans werd als designer gevraagd om een kritische blik op de activiteiten van het schoenenbedrijf Ambiorix te werpen. Na een analyse bleek dat het bedrijf zijn productgamma wilde uitbreiden met damestassen. Linde ontwikkelde de tas Max als een ‘generatie-object’, in een strakke en tijdloze vormgeving. Doordat de tas is uitgerust met drie hengels kan hij op verschillende manieren worden gedragen.

Linde Hermans & Ambiorix

Roel Vandebeek & Nelissen Steenfabrieken

Ontwerper Roel Vandebeek ontwikkelde samen met steenfabriek Nelissen een baksteen die uit drie verschillende stenen lijkt te bestaan. Daardoor wordt de steen veel goedkoper dan drie aparte stenen en kan er ook veel sneller mee worden gewerkt. Dubio is een innovatie die uniek is in de wereld. Roel verruimde zijn kader door zich niet enkel te concentreren op de steen zelf, maar ook op het geheel van de gevel.

Roel Vandebeek & Nelissen Steenfabrieken

Ann Van Hoey & Den Ateljee

De A+A aardewerken kommetjes van Ann Van Hoey zijn digitaal ontworpen, handgemaakt en in serie reproduceerbaar. De kommetjes worden geproduceerd bij Den Ateljee, een maatwerkbedrijf in Wezemaal dat werkt met personen met een handicap. Een netwerk van partners hielp mee: het 3D-tekenen van de ideeën (Peter Donders), het afdrukken en vervaardigen van de mallen (Materialise en Den Ateljee), het technisch verfijnen en uitkiezen van de materialen (Den Ateljee), de ambachtelijke vervaardiging (Den Ateljee) en de commercialisatie en distributie (Serax).

Ann Van Hoey & Den Ateljee