De Henry van de Velde Awards 2021 tellen heel wat winnaars. Uit maar liefst 197 inzendingen selecteerde de jury eerst 17 Award winnaars en vervolgens 7 Gold Award winnaars. Het publiek kreeg ook een stem en besliste via een online stemming wie met de Public Award naar huis gaat. Ook de Lifetime Achievement, Company, Young Talent en Ecodesign by OVAM Award winnaars zijn eindelijk gekend. Ontdek hier het overzicht van alle winnaars!

De Henry van de Velde Awards benadrukken al meer dan een kwarteeuw de belangrijke maatschappelijke rol van de designers en hun opdrachtgevers. De Awards tonen aan dat design vandaag in elke vezel van het dagelijks leven verweven zit en ze bekronen het werk van creatieve ondernemers die vanuit design een positieve impact hebben op onze samenleving en economie. Deze twaalf categorieën tonen de diverse toepassingen van design en tonen hoe rijk Vlaanderen is aan ontwerptalent.

Heb je de uitreiking gemist? Dan kan je die hier uitgesteld bekijken!



1. Lifetime Achievement: Ann Demeulemeester

De Lifetime Achievement Award is dé erkenning van een ontwerper die een economische, maatschappelijke en/of culturele impact heeft en daardoor de internationale uitstraling van Vlaams design mee uitdraagt. Dit jaar bekroont de jury Ann Demeulemeester, een ontwerpster die, ongeacht de vorm, materiaal of functie van een object er telkens in slaagt om het tot zijn essentie terug te brengen en daarmee de grenzen van ontwerpen keer op keer verlegt.

Ann Demeulemeester

Vanaf de jaren 80 bouwt Ann Demeulemeester met haar partner Patrick Robyn haar modelabel wereldwijd uit tot marktleider. In een sector waarin marktgedreven denken troef is, vallen haar visie en aanpak meteen op: mode als een wandelende kunstvorm. Nadat ze in 2014 de creatieve controle van het modemerk uit handen gaven, gingen Ann en Patrick met dezelfde visie de confrontatie aan met nieuwe kunstvormen en materialen zoals porselein en kristal. Met haar zin voor perfectie bracht ze bij de Belgische fabrikant Serax een paar collecties tafelservies uit, één picturaal en een andere sculpturaal. Naast keramiek omvatten ze ook glazen, bestek en een reeks lampen. Net als bij de modecollecties zijn deze collecties het resultaat van een naadloze synergie tussen industrie en handwerk.


2. Company: Novy

Als Belgische marktleider in dampkappen en kookplaten vierde Novy in 2019 het eeuwfeest van zijn merknaam. Het succesverhaal van Novy is grotendeels te danken aan de manier waarop innovatie, kwaliteit, duurzaamheid en design strategisch in het bedrijf verweven zijn. Ondanks de internationale groei vindt de productie nog steeds plaats in België en worden ook alle andere facetten — van productontwikkeling tot dienst na verkoop — in eigen beheer gehouden. Ook in coronatijd stond het bedrijf niet stil. Dit jaar brengt Novy maar liefst vijf nieuwe producten op de markt.

Olivier Lambert en Carlos Wanzeele. Bekijk de video over Novy


3. Young Talent: Bureau BoschBerg

Als jong grafisch ontwerpbureau verzorgt Bureau BoschBerg heel wat projecten voor de culturele sector. De indrukwekkende lijst aan opdrachtgevers zoals STAM Gent, het TheaterFestival, MA Festival, deSingel, Opera Ballet Vlaanderen en Z33 getuigt van een opvallend duurzame samenwerking met hun klanten. De permanente dialoog die er aan de basis van ligt, gaat verschillen niet uit de weg: Sang Woo K. Vandenbosch die meticuleus bij het grid of basisraster zweert, terwijl Laura Bergans het liefst off-grid werkt. Hun uiterst divers oeuvre is fris, eenvoudig, open, opvallend en direct.

Sang Vandenbosch en Laura Bergans. Bekijk de video over Bureau BoschBerg


4. Ecodesign by OVAM: Facadeclick

Met hun innovatieve bouwsysteem Facadeclick slaan vader en zoon Vandenbempt twee vliegen in één klap: ze omzeilen het probleem van de steeds moeilijker te vinden metselaars, én ze schrijven zich in de circulaire economie in. Met Facadeclick ontwikkelden Patrick en Jasper een tussenstuk met een schuifklikverbinding dat bakstenen aan elkaar vastklikt. Dankzij de innovatieve verbindingsstukken laat Facadeclick toe te bouwen met veel minder water en de CO2-uitstoot sterk te reduceren. Daarnaast kan al het materiaal op het einde van de rit makkelijk terug gedemonteerd en hergebruikt worden.

Patrick en Jasper Vandenbempt. Bekijk de video over Facadeclick


5. Public: Ellio Elite

Het publiek kon via een online stemming hun favoriet voor de Public Award kiezen. De Ellio Elite kreeg nipt de meeste stemmen. De Ellio Elite, ontworpen door IntuEdrive Design Team i.s.m. Achilles Design, is een speed pedelec van Belgische makelij die zich onderscheidt door een intuïtieve rijervaring, een duurzame en onderhoudsvriendelijke constructie en een grote batterijcapaciteit. De e-bike wordt tevens lokaal gemaakt.

Simon Depauw (Achilles Design) en Tomas Keppens (IntuEdrive)

Simon Depauw (Achilles Design) en Tomas Keppens (IntuEdrive)

Ellio Elite

Ellio Elite


6. Business Innovation: Aloxy Pulse

Aloxy Pulse, een revolutionaire draadloze sensor die de stand van kleppen en kranen in petrochemische installaties vanop afstand monitort, gaat met de Gold Award lopen. Aloxy Pulse is ontworpen door Studio Dott voor Aloxy.

Pieter Lesage (Studio Dott) en Carl Stevens (Aloxy)

Pieter Lesage (Studio Dott) en Carl Stevens (Aloxy)

Aloxy Pulse

Aloxy Pulse

De andere twee winnaars binnen deze categorie zijn:

  • de slimme lamp Nobi, ontworpen door Studio Dos Santos voor Nobi
  • de laadoplossing Smappee EV Base, ontworpen door het inhouse Smappee designteam

7. Climate Challenge: BC materials

BC materials krijgt de Gold Award in deze categorie. Het bedrijf heeft de voorbije jaren een consequente en circulaire designpraktijk opgezet in duurzame (bouw)materialen. Voor het ecologisch assortiment leemtoepassingen worden afvalstoffen van bouwterreinen hergebruikt.

Nicolas Coeckelberghs en Bregt Hoppenbrouwers (BC materials)

Nicolas Coeckelberghs en Bregt Hoppenbrouwers (BC materials)

BC materials

BC materials

De andere twee winnaars binnen deze categorie zijn:

  • de ethische modeconcepten van Soraya Wancour van Studio AMA 
  • de resource map Circle Sector van Ben Hagenaars en de onderzoeksgroep Interactions van LUCA School of Arts

8. Consumer: Nobi

Nobi, de slimme lamp die zorgpersoneel ontlast door een aantal taken van hen over te nemen zoals valdetectie en patroonherkenning, gaat lopen met de Gold Award. Nobi is ontworpen door Studio Dos Santos voor Nobi.

Stijn Verrept (Nobi) en David Dos Santos (Studio Dos Santos)

Stijn Verrept (Nobi) en David Dos Santos (Studio Dos Santos)

Nobi

Nobi

De andere twee winnaars binnen deze categorie zijn:

  • de intuïtieve speedpedelec Ellio Elite, ontworpen door IntuEdrive Design Team i.s.m. Achilles Design voor IntuEdrive BV
  • de door Pilipili ontworpen wearable Lopos SafeDistance van Lopos, die perfect de afstand tussen twee werknemers monitort

9. Crafts by Bokrijk: Strijkinstrumenten uit Vlas

Strijkinstrumenten uit Vlas zijn gemaakt door een eeuwenoude ambacht (vioolbouw) te combineren met hoogtechnologische materialen (vlasvezel) en productietechnieken. Ze werden ontworpen door Tim Duerinck, i.s.m. KASK & Conservatorium van HOGENT en Howest, UGent en FWO en worden gekroond met een Gold Award.

Leoni De Schrijver en Tim Duerinck

Leoni De Schrijver en Tim Duerinck

Strijkinstrumenten uit Vlas

Strijkinstrumenten uit Vlas

De andere twee winnaars binnen deze categorie zijn:

  • de porseleinen waterkannen Lyne van Margot Thyssen
  • de wandtapijten Caméléon, ontworpen door Les Monseigneurs in samenwerking met Verilin

10. Digital Product: Slim naar Antwerpen

Slim naar Antwerpen is een campagne gelanceerd door Leap Forward voor Stad Antwerpen met een bijbehorende app die de mobiliteitspuzzel van de Antwerpse burger wil vergemakkelijken. Het ontvangt de Gold Award in deze categorie.

Sander Jacobs (Leap Forward) en Marijke De Roeck (Slim naar Antwerpen)

Sander Jacobs (Leap Forward) en Marijke De Roeck (Slim naar Antwerpen)

Slim naar Antwerpen

Slim naar Antwerpen


11. Graphic & Communication: Grafische campagne Horst Arts and Music Festival

De grafische campagne van Ronny & Johny voor Horst Arts and Music Festival krijgt de Gold Award in deze categorie. De duurzaamheid van het project toont zich echter niet alleen in de productie, maar ook in de dienstverlening van het grafisch ontwerpbureau. De identiteit wordt gebruikt als een ‘social tool’ om zoveel mogelijk mensen bij het project te betrekken. 

Johny Van de Vyver en Ronny Duquenne (Ronny & Johny)

Johny Van de Vyver en Ronny Duquenne (Ronny & Johny)

Grafische campagne Horst Arts and Music Festival

Campagne Horst Arts and Music Festival

De andere twee winnaars binnen deze categorie zijn:

  • de filosofische reeks prentenboeken Wijze Weetjes van Katrijn De Wit, Laura Bergans, Inge Rylant voor Pelckmans Uitgevers

  • de grafische uitwerking van Corbin Mahieu en Lennart Van den Bossche voor cultureel centrum Pilar van de VUB

12. Habitat: Caméléon

Het modulair interieurtextiel Caméléon dat Les Monseigneurs in samenwerking met Verilin ontwikkelde, ontvangt een Gold Award. Elk tapijt is modulair en kan zowel als tapijt, paravent of wandtapijt gebruikt worden.

René Schepers (Verilin) en Thomas Renwart (Les Monseigneurs)

René Schepers (Verilin) en Thomas Renwart (Les Monseigneurs)

Caméléon © Filip Dujardin

Caméléon © Filip Dujardin

De andere twee winnaars binnen deze categorie zijn:

  • het multifunctioneel constructiesysteem ME&ER van Bram Kerkhofs 
  • het tapijt VLAS van Anita Kars voor Casalis

Bezoek de digitale expo

De expo van de Henry van de Velde Awards 2021 is vanaf 5 februari gratis digitaal te ontdekken via www.henryvandevelde.be. De bezoeker krijgt een overzicht van alle winnaars. Speciaal voor deze online experience voorzag illustratrice Lenah de Wit elke Gold Award winnaar van een unieke illustratie.

Bestel de catalogus

Wil je meer te weten komen over de laureaten en gelauwerde projecten van de Henry van de Velde Awards 2021, lees dan zeker ook de catalogus, waarin designcriticus en curator Max Borka de veranderende rol van de designer onder de loep neemt en in gesprek gaat met Ann Demeulemeester en met de CEO van Novy. Curator Annelies Thoelen (Z33) laat Laura Bergans en Sang Vandenbosch (Bureau BoschBerg) aan het woord en journaliste Elien Haentjens klopt aan bij de oprichters van Facadeclick. De rijk geïllustreerde publicatie (144 blz.) is tweetalig (NL-ENG) en werd ontworpen door Geoffrey Brusatto. Je kan deze hier bestellen voor 7 euro (incl. verzendkosten).