Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
6 september 2021
Prijszetting en offerte-opmaak: hoe pak je dat best aan als grafisch ontwerper? Wij vroegen het aan ontwerper Lauren Grusenmeyer. Ze had het onder meer over vaste tarieven versus uurprijzen en hoe het type van opdracht en opdrachtgever mee je prijs bepaalt. Ze gaf ook haar do's en don'ts mee bij het contact met de klant en besprak in detail hoe je best een offerte opmaakt. Ontdek er meer over in deze korte video’s.
Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Lauren Grusenmeyer heeft ondertussen zo’n tien jaar ervaring als grafisch ontwerper. In 2016 richtte ze Bureau Grusenmeyer op, waar ze de focus legt op de ontwikkeling van visuele identiteiten voor zowel culturele als commerciële instellingen.
“Een prijs bepalen is niet makkelijk, het is hoe dan ook een balans zoeken. Er bestaat geen regelboek voor. De nodige flexibiliteit naar je klant is zeker nodig.”
Er bestaan grote prijsverschillen afhankelijk van het type opdracht: boek, logo, website, enz. Voor bepaalde opdrachten kan je met minimumprijzen werken.
Was is de deadline van het project? Hoe omvangrijk is de opdracht? Is het kader waarin je moet werken reeds bepaald? En hoe graag wil de opdracht doen?
Is de opdrachtgever een privé-persoon, een kmo, een overheidsinstelling of een groot bedrijf? Wat is je relatie tot deze potentiële klant? En wat met vrienden en collega's?
Voor Lauren zijn er een aantal zaken waarop ze altijd let bij de start van of tijdens een samenwerking.
Lauren werkt in haar praktijk volgens een aantal kernwaarden.
Welke gegevens zijn verplicht op een offerte en welke zijn optioneel? Hoe gedetailleerd stel je je offerte best op? En wat met de algemene voorwaarden?
Bekijk hier de volledige presentatie van Lauren Grusenmeyer:
Cookies opgeslagen