Je omzet stokt en als creatieve ondernemer wil je daar iets aan doen. Misschien lijkt het geven van een (corona)korting dé manier om toch aan het werk te blijven en inkomsten te genereren. Maar klopt dat wel? Er zijn gelukkig nog heel wat andere troeven die je kan uitspelen, waarover je in dit webinar meer ontdekt.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Simon Gryspeert is adviseur bij Flanders DC en helpt al jarenlang creatieven bij het bepalen en optimaliseren van hun prijszetting. Tijdens dit webinar in volle coronacrisis overliep hij verschillende methodes voor prijsbepaling en mogelijke crisisrecepten om je omzet op te krikken.

Bar-tabac versus Starbucks

Simon introduceert het onderwerp en geeft aan hoe prijsbepaling op heel goede, maar soms ook minder goede manieren kan inwerken op je verkoop. Een duidelijke illustratie van de verschillende opties zijn de prijzen bij een goedkope Franse ‘bar-tabac’ vergeleken met die bij een filiaal van Starbucks. De prijslijst van die laatste is overigens een schoolvoorbeeld van nudging met behulp van je prijzen. 

Prijsbepaling in crisistijden: bar-tabac versus Starbucks

De basics van prijsbepaling

Wat houdt de ABC-123 techniek precies in? Je brengt er de noodzakelijke context in kaart om prijzen te kunnen bepalen, door je aanbod, je klantenprofiel en je verdienmodel te specifiëren. Deze drie vragen moet je precies genoeg kunnen beantwoorden voor je op een doordachte manier je prijzen kan bepalen. Enkele vragen dagen je ook uit om evidente keuzes in vraag te stellen en op zoek te gaan naar onderscheidende troeven. 

Prijsbepaling in crisistijden: de basics

Drie concrete methodes

Eens de context en de onderscheidende elementen in je aanpak gekend zijn, duiken we in de drie methodes om je beste prijs te kiezen. Simon overloopt de kostengebaseerde, de marktgebaseerde en de waardegebaseerde techniek, en geeft telkens ook concrete aanwijzingen hoe die toe te passen. De waardegebaseerde methode heeft in crisistijden veel potentieel, al moet je daarvoor een aantal vaardigheden onder de knie krijgen.

Prijsbepaling in crisistijden: drie concrete methodes

Crisisrecepten

In crisistijden komt bij velen de omzet onder druk te staan. We overlopen vijf recepten die je in deze tijden kan toepassen, om de negatieve impact op je omzet te beperken of zelfs weg te werken. Eerst komen de prijsstijging en het creëren van extra waarde aan bod. Bij beide recepten kan je bovendien een aantal ‘smart pricing’ -technieken toepassen, zoals grandfathering en anchoring.

Prijsbepaling in crisistijden: crisisrecepten

Prijsdifferentiatie en kortingen

Voor je tot kortingen overgaat, overweeg je best altijd eerst om opties aan te bieden in je producten- of dienstengamma. Bijkomende ‘light’ of ‘premium’ opties hebben het voordeel dat je een aanbod creëert voor verschillende types klanten (en hun bijhorende budgetten). Daarnaast kunnen kortingen zeker ook werken, al raden we aan om goed na te denken over je cijfers en over je communicatie. In dit fragment komen een aantal suggesties aan bod om het principe van kortingen te gebruiken zonder de (gepercipieerde) waarde van je werk te verlagen. 

Prijsbepaling in crisistijden: prijsdifferentiatie en kortingen


Nog meer weten? Check het onderdeel De juiste prijs in onze ondernemersgids en onze tool voor een kostengebaseerde prijsbepaling op www.prijsinzicht.be


Worstel je zelf met het bepalen van je prijs? Boek kosteloos een adviesgesprek bij Flanders DC en we bekijken samen wat je (beter) kan doen!