Je hebt veel tijd en geld besteed aan het opzetten van een webshop om je producten te verkopen. Hoe krijg je meer mensen naar je website? En hoe zorg je voor conversies? Welke digitale marketingtools moet je daarvoor inzetten? We gingen er in dit webinar met Céline Vermeulen en Caroline De Bruyn van The Dot Society dieper op in!

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Céline Vermeulen en Caroline De Bruyn richtten het online marketingkantoor The Dot Society op. Naast het creëren van converterende websites geven zij advies rond het optimaliseren van de online marketingmix.

Intro

Céline en Caroline stellen zichzelf en The Dot Society voor. Ze staan ook stil bij welk social media kanaal het populairste is en wat de gemiddelde tijd is die mensen op sociale media spenderen.

Performance marketing voor je webshop: intro

Online impact: 4 redenen waarom

Bereik mensen op de kanalen waar ze het meeste tijd spenderen. Digitale marketing geeft kleinere bedrijven de kans om te concurreren met een veel kleiner advertentiebudget. Via sociale media kan je je doelgroep beperken en per doelgroep kan je ook je content aanpassen om gerichter te werken. Je kan veel halen uit de data die je verzamelt uit online marketing.

Performance marketing voor je webshop: online impact: 4 redenen waarom

Blokken bouwen voor online groei

De elementen om een goede webshop te bouwen zijn allemaal even belangrijk voor de performance marketing. Een snelle en responsive website is belangrijk, want mobiel neemt de bovenhand. De logistieke flow moet in orde zijn en de backoffice moet klaar zijn om alle orders te kunnen verwerken. Zet ook in op customer care en zorg dat er een automatische email marketing flow is, zodat reacties van klanten vlot behandeld worden.

Performance marketing voor je webshop: blokken bouwen voor online groei

Digitale tools: waar begin je?

Alles start met je website, dus zorg ervoor dat deze niet te traag is en ook goed in de mobiele versie werkt. Ook SEO is belangrijk: het integreren van de juiste zoekwoorden zodat mensen sneller naar je webshop geleid worden. Maak organische posts die gericht zijn op je doelgroep. Je kan ook gebruik maken van advertenties en e-mailmarketing. Zorg dat er een koppeling met Google Analytics is, zodat deze ook kunnen gebruikt worden.

Performance marketing voor je webshop: digitale tools: waar begin je?

Van outbound naar inbound marketing

De boodschap bij outbound marketing bestaat erin om zo veel mogelijk mensen aan te spreken. Daarom is het beter een shift te maken naar inbound marketing, waarbij de klant zelf info naar zich toetrekt en bepaalt wat relevant is. Digitale kanalen zijn uitermate geschikt om meer op inbound in te spelen, omdat je zo sneller ziet welke klanten interesse in je merk en je product hebben.

Performance marketing voor je webshop: van outbound naar inbound marketing

Tijd voor de praktijk

Om je klaar te stomen om echt gebruik te maken van performance marketing voor je webshop lijsten Céline en Caroline enkele stappen op die belangrijk zijn, zoals het opmaken van buyers persona, het definiëren van de customer journey en het bepalen van de touchpoints, waarna je campagnes kan gaan opzetten.

Performance marketing voor je webshop: tijd voor de praktijk

Q&A

Tijdens de Q&A wordt antwoord gegeven op de vraag hoe de customer journey verloopt voor producten of diensten die niet ingaan op een nood of probleem, maar meer tot het sociaal emotionele segment behoren. 

Performance marketing voor je webshop: Q&A