Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
Je hebt ongetwijfeld goed nagedacht over de cruciale duurzaamheidsvragen in jouw onderneming, maar… duurzaamheid is nu eenmaal geen onemanshow. De steun van je collega’s en de betrokkenheid van alle leden van de organisatie zijn bepalend voor het succes van je inspanningen!
Er is niets zo erg dan een klant die bij een collega, je winkelpersoneel, klantendienst of onthaalmedewerker terecht komt en daar geen antwoord krijgt op vragen over je duurzaamheidsbeleid. Niet elke medewerker in je bedrijf moet daarin een expert zijn, maar iedereen moet wél weten dat duurzaamheid belangrijk is, welke de drie belangrijkste aandachtspunten zijn en naar wie (of waar) er doorverwezen kan worden voor meer details en concrete vragen.
Het is daarom uitermate belangrijk om tijdig intern te communiceren. Betrek je werknemers en/of collega’s op tijd in het duurzaamheidsverhaal. Hoe sneller ze mee zijn, hoe meer ideeën en acties ze zullen steunen en voorstellen. Laat ook het management niet links liggen, want de eerste stappen richting een duurzamer bedrijf vergen vaak heel wat ‘change management skills’.
Heb je eigen winkels of een online webshop? Betrek het winkelpersoneel en de klantendienst op tijd. Deze teams zijn cruciaal om je verhaal verteld te krijgen. Niets zo erg als een prima MVO-beleid dat volledig aan je klanten voorbijgaat omdat je medewerkers niet op hun vragen kunnen antwoorden. Zorg dat je winkelpersoneel en klantendienst bij kritische opmerkingen de juiste informatie aanreiken of naar de juiste contactpersoon doorverwijzen.
MVO staat of valt met transparantie. Dat je je medewerkers op tijd moet informeren werd al duidelijk, maar ook je stakeholders en klanten verdienen regelmatige updates over je aanpak, plannen en resultaten!
Het spreekt voor zich dat je daarbij met de correcte gegevens werkt. ‘Greenwashing’ (misleidende informatie geven over je duurzaamheidsinspanningen of je product milieuvriendelijker voorstellen dan het echt is) is dodelijk in deze tijden van flitsende posts en tweets, en kan je bovendien een fikse boete kosten.
Wacht niet tot je de perfectie bereikt hebt, maar communiceer ook over de moeilijkheden die je ondervindt. Met duurzaamheid ben je nooit helemaal klaar: er zijn altijd weer verbeterpunten te vinden.
Hoe je communiceert, bepaal je zelf. Je kan een apart luik op je website voorzien, je boodschap via social media en nieuwsbrieven verspreiden of je inspanningen via fysieke events kenbaar maken. Zoek naar wat het best past bij jouw bedrijf en doelgroep. Niet zeker waar te beginnen? Lees meer over marketing en communicatie in de gids.
Wil je alles volledig volgens het MVO-boekje doen? Dan is een duurzaamheidsverslag een goed idee. Zeker in een B2B-context kan een duurzaamheidsverslag een handige tool zijn om naar door te verwijzen wanneer (potentiële) klanten of leveranciers vragen hebben omtrent je duurzaamheidsinspanningen. Dat kan je opstellen – de eerste keer best met hulp van buitenaf – volgens de Global Reporting Initiative-standaard. Je maakt op die manier van je communicatie een meet- en managementinstrument.
Weet je niet goed hoe te starten? Ga dan aan de slag met onze checklist voor een duurzaamheidsverslag.
Ben je actief in de mode-industrie en overweeg je om te werken met duurzaamheidslabels, maar weet je niet waar te beginnen? Gebruik alvast deze handige gids om je op weg te helpen; neem een kijkje op labelinfo of laat de Schone Kleren Campagne je gidsen door het bos van labels, keurmerken en managementsystemen!
Collega Jasmien Wynants vertelt wat meer over duurzaamheid en communicatie in deze podcast van Only Humans. Op het podcastkanaal van Flanders DC brachten we een tijd terug ook een podcast met goede voorbeelden rond duurzaamheidscommunicatie in de modesector.
Cookies opgeslagen