De jaarlijkse groene week, het occasionele fairtrade-ontbijt of een dagje vrijwilligerswerk in het lokale rust- en verzorgingstehuis: hoe leuk zo’n initiatieven ook zijn, ze volstaan niet om MVO in het DNA van je organisatie te verankeren.


Naar een beleid in vijf stappen

Evolueren van ad-hoc acties naar een gedegen duurzaamheidsbeleid doe je in vijf stappen:

  1. Creëer een draagvlak voor je duurzaamheidsplannen door de belangrijkste stakeholders te betrekken. Dat zijn minstens je medewerkers. Breng hen bijvoorbeeld samen in een werkgroep.

  2. Geef duurzaamheid een plaats in de missie en de visie van je bedrijf.

  3. Stel een actieplan op.

  4. Voer dat plan uit.

  5. Verbeter je plan op basis van de resultaten en/of vul het aan.

Bij stappen 1, 2, 4 en 5 kan je je wellicht iets voorstellen. Is stap 3 minder vanzelfsprekend? We helpen je graag met het opstellen van een actieplan. 

Ben je actief in de modesector? Dan is de Close The Loop Planner je startpunt. De Planner doorloopt stap voor stap alle schakels van je keten. Hij reikt je telkens een aantal vragen aan die je doen nadenken over welke onderwerpen belangrijk zijn in jouw onderneming.

Actief in een andere creatieve sector? Start dan alvast met deze vijf stappen.

  1. Breng de belangrijkste thema’s voor jouw organisatie in kaart. Hoe die te bepalen?

    1. Vertrek vanuit de missie en de visie van je bedrijf. Duurzaamheid hoort daar deel van te zijn, geen losstaand werkpunt.

    2. Zoom eens even uit en kijk naar je hele waardeketen. Waar zie je grote risico’s die je onder controle moet krijgen? Waar zitten grote opportuniteiten?

  2. Breek grotere doelstellingen op in concrete acties en maak ze SMART: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. 

  3. Voor een aantal zaken kan je een nulmeting uitvoeren om je vertrekpunt te kennen. 

    1. Er bestaan een heleboel scans en meetinstrumenten die je daarmee helpen. Cultuurzaam, de toolkit voor een duurzame cultuur-, jeugd- en mediasector, lijst ze op.

    2. Ben je actief in de audiovisuele sector? Neem dan zeker een kijkje op de website van het VAF. Daar vind je een bron aan informatie over duurzaam filmen.

    3. De MVO scan van MVO Vlaanderen is een tool waarmee zowel grote als kleine bedrijven aan de slag kunnen om te meten hoe ver ze al staan op vlak van duurzaam ondernemen.

  4. Bepaal je prioriteiten. Een paar tips:

    1. Je kent nu je quick wins. Doe er iets mee! Deze acties in een duurzaamheidsverslag gieten bezorgt je amper werk en geeft je ineens een goed vertrekpunt voor je communicatie.

    2. Acties die weinig moeite kosten en toch een grote impact hebben, komen bovenaan op je to-dolijst. 

  5. Vergroot de kans dat je actieplan ook effectief uitgevoerd zal worden door te antwoorden op de volgende vragen:

    1. Hoe ziet de planning van je doelstellingen eruit?

    2. Wie is waarvoor verantwoordelijk?

    3. Heb je een budget nodig en is dat er?

    4. Wanneer en met welk team bespreek je de vooruitgang van het actieplan?


Aan duurzaamheid werk je continu en samen

Het allerbelangrijkste om te onthouden? Duurzaamheid heeft geen ‘eindbestemming’, het is een proces van continue verbetering. Het is daarom des te belangrijker om systematisch om te gaan met het thema en je vooruitgang te meten zodat je kan blijven verbeteren.

Idealiter doe je dit niet alleen op je eiland, maar heb je een duurzaamheidsteam met mensen uit de verschillende departementen van je bedrijf. Zorg ook zeker dat de beslissingsnemers mee aan boord zijn zodat je tijdens vergaderingen over duurzaamheid meteen knopen kan doorhakken. Wil je externe expertise of ondersteuning inschakelen, dan Flanders DC je in contact brengen met professionele duurzaamheidscoaches. 

Nu je een zicht hebt op je hele strategie, is het belangrijk om even een stap terug te nemen. Het is belangrijk om niet enkel acties op te nemen die rechtstreeks verbonden zijn aan het verbeteren van je product of dienst, maar ook te kijken naar je ondersteunende activiteiten. Je hebt per slot van rekening enkele wettelijke verplichtingen betreffende het milieumanagement van je bedrijf. Lees er alles over in het onderdeel 'wettelijke verplichtingen'.