Het algoritme van Facebook zorgt ervoor dat je alsmaar moeilijker mensen kan bereiken zonder met advertenties te werken. En met welke advertentieformaten kan je op Instagram scoren? Tijdens dit webinar leren Céline Vermeulen en Caroline De Bruyn van online marketingkantoor The Dot Society je een Facebook- en Instagramadvertentie opzetten. 

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Céline Vermeulen en Caroline De Bruyn van online marketingkantoor The Dot Society werken vooral voor bedrijven uit de mode- en lifestylesector die hun online business exponentieel willen laten groeien. 

Doel en doelgroep van je campagne

Er zijn drie redenen om een campagne op te zetten. Op welk punt in de salesfunnel wil je klanten aanspreken? Ga je voor 'awareness’, ‘consideration’ of ‘conversion’? Het doel van je campagne heeft impact op de verdere uitwerking, maar ook op het te besteden budget. De mogelijkheden om het juiste publiek te targetten zijn bij zowel Facebook als Instagram erg interessant. Zo kan je bijvoorbeeld adverteren op ‘look-a-likes’, mensen wiens profiel lijkt op je huidige volgers. In dit onderdeel wordt ook een goede samenvatting gegeven van de verschillende zaken die je per gekozen doel dient voor te bereiden. 

Adverteren op Facebook en Instagram: doel en doelgroep

Het creatieve luik: copy en beelden

Welke copy en beelden heb je nodig voor een goede campagne? Het is aangeraden om minstens twee verschillende beelden en teksten per doelgroep uit te werken. Zo kan je variëren, maar ook A-B testing doen. Zorg ook dat je beelden gelabeld zijn met UTM tags, die essentieel zijn voor de opvolging in Google Analytics.

Adverteren op Facebook en Instagram: het creatieve luik

Je budget bepalen

Je kan je budget baseren op de historische data uit Google Analytics. Indien je deze nog niet hebt, start dan met gelimiteerde budgetten. Je lanceert enkele posts om hieruit te leren. De post die het beste werkt, voorzie je van wat extra budget. Zo bouw je langzaam op en kan je je budget steeds efficiënter besteden. Voor een awareness-campagne in een nieuwe markt moet je voor de eerste maand ongeveer 300 euro rekenen. 

Adverteren op Facebook en Instagram: je budget bepalen

Je kanalen startklaar maken

Voor je start moet je natuurlijk de basics in orde brengen. Je maakt een Facebook- en Instagram-businessprofiel aan en je connecteert beide accounts. Creëer ook een advertentie-account aan je Facebook-businessprofiel. Daarnaast zijn Facebook-pixel en een connectie met Google Analytics een absolute must. 

Adverteren op Facebook en Instagram: je kanalen startklaar maken

Doelgroepen en campagneniveaus

In dit onderdeel leer je hoe je doelgroepen moet selecteren en op welke niveaus je zaken moet instellen. In een campagne zijn er drie niveaus of levels: doel en budget van je campagne, de adset level (waar je de doelgroepen bepaalt en waar je beslist op welke plaats je advertenties te zien zijn) en de ad level (het type advertentie, bijvoorbeeld carrousel of collection). Nadien stel je de A-B testing in.

Adverteren op Facebook en Instagram: doelgroepen en campagneniveaus

Adverteren op basis van data

Via Facebook kan je heel wat metrics opvragen. Zo zijn er grafieken op verschillende niveaus om inzichten te verzamelen naar een volgende campagne toe. Ze lichten toe naar welke data je moet kijken per gekozen doel van je campagne. Bij awareness kijk je eerder naar CPM (cost per 1000 impressions) en het bereik (reach), terwijl je bij conversion eerder zal kijken naar hoeveel het kost om via Facebook één aankoop op een website te genereren (return on ad spend of the cost per purchase).

Adverteren op Facebook en Instagram: adverteren op basis van data

Google Analytics

Doordat je gebruik maakt van Facebook-pixel en UTM tagging kan je in Google Analytics de impact van advertenties aflezen eens de gebruiker op je website komt. Deze gegevens vind je terug onder Acquisitions. 

Adverteren op Facebook en Instagram: Google Analytics

Q&A

Hoe begin je op Facebook en Instagram met de opstart van je bedrijf? Als je volledig vanaf nul begint met je bedrijf, start dan eerst organisch op deze kanalen. Er moeten al minstens twaalf foto’s op je Instagram-kanaal staan, zodat gebruikers zien dat het leeft. Je begint dus organisch gedurende enkele maanden voor je start met doelgericht te adverteren. 

Adverteren op Facebook en Instagram: Q&A


Zit je nog met vragen rond jouw communicatie? Boek kosteloos een adviesgesprek bij Flanders DC en we bekijken samen wat je (beter) kan doen!