LinkedIn kan een krachtige tool zijn om op zoek te gaan naar klanten, op voorwaarde dat je het medium goed inzet. Door middel van social selling kan je ver geraken, maar wat is het juist? En waarom is het interessant voor jou en je bedrijf? Wat houdt inbound en outbound marketing precies in? In dit webinar vertelt expert Ricardo Ghekiere over de verschillende manieren om op LinkedIn te connecteren met potentiële klanten.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Ricardo Ghekiere is head of growth bij Upthrust en co-auteur van het boek LinkedIn Content Marketing. Sinds 2016 heeft hij zich gespecialiseerd in LinkedIn, waar hij al meer dan 11 miljoen organische views haalde.

Intro

Ricardo startte twee jaar geleden met het schrijven van content voor LinkedIn, maar dat had niet meteen het gewenste resultaat. Wat hij wilde bereiken was engagement op LinkedIn en effectief op de feed van andere mensen verschijnen. Hoe heeft dat precies bereikt?

Klanten zoeken via LinkedIn: intro

What is social selling & why do you need it?

Wat is social selling en waarom zou je hiervan gebruik van maken? En hoe implementeer je dit in jouw bedrijf of organisatie? Om LinkedIn optimaal te gebruiken, heeft Ricardo het over twee strategische niveaus: outbound en inbound. Beide zijn belangrijk om op de radar te komen van toekomstige klanten.

Klanten zoeken via LinkedIn: social selling

Outbound

In deze fase bepaal je je marketingstrategie. Je brengt de mensen in kaart bij wie je top of mind wil blijven. Verzamel data om te kijken met wie je wil connecteren. Je kiest een paar mensen die je als influencers kan inzetten. En je zorgt dat je profiel helemaal geoptimaliseerd is. Connecteer niet enkel met mensen die iets van je zouden kunnen kopen, maar ook met andere profielen: engagers, event organizers en co-pilots. 

Klanten zoeken via LinkedIn: outbound

Inbound

Hoe creëer ik goede content? Welke content werkt het best op LinkedIn en zorgt voor engagement? Welke tools kan ik hiervoor gebruiken? In deze fase deel je je content op in verschillende clusters zoals topic clusters, subtopics en questions. Bekijk welke vragen jouw publiek zich vaak stelt, probeer deze te beantwoorden en geef goede comments op vragen die gesteld worden. Deze antwoorden kan je gebruiken voor content die je later kan delen. 

Klanten zoeken via LinkedIn: inbound

Q&A

Tijdens de vragenronde ging Ricardo onder andere in op de vraag of LinkedIn een goede tool is voor de creatieve sector, hoeveel tijd je er gemiddeld in steekt en of je met een gratis profiel ver kan geraken. Zelf gebruikt hij een gratis profiel, dus je hoeft zeker niet voor een betalend profiel te gaan. 

Klanten zoeken via LinkedIn: Q&A


Leer ook meer uit dit artikel met tips om LinkedIn in te zetten voor klantenprospectie.