Om je gamestudio financieel overeind te houden, is het slim om ook opdrachten van andere bedrijven aan te nemen. Zo koop je tijd en ruimte voor je eigen IP. In dit webinar delen twee ervaren gameontwikkelaars hun tips en ervaringen om met work for hire aan de slag te gaan. (webinar in het Engels)

Jeroen Janssen is mede-oprichter en managing director van Happy Volcano, een studio die eigen games maakt zoals The Almost Gone. De studio maakt ook games en digitale toepassingen in opdracht van merken zoals onder meer Quick, Ketnet of Bebat. Timo Vanherbergen is oprichter van Triangle Factory, een game studio met een sterke focus op mobiele games en apps, AR en VR. Naast eigen games als Switch en De Slimste Mens zet Triangle Factory ook hun expertise in bij corporate klanten.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Klanten vinden: The first one is always the hardest

De expertise en knowhow heb je, maar hoe ga je te werk om klanten te vinden die hierin willen investeren? Je kunt enerzijds aan de slag in opdracht van andere gamestudio’s, maar er ligt ook heel wat potentieel buiten de gamingindustrie. Opportuniteiten spotten, netwerken en social selling zijn musts. Ook pitches, coproducties en businessagenten kunnen interessant zijn om nieuwe klanten te leren kennen.

Work for hire: klanten vinden

De deal sluiten: the right person, the right time

Eens je een potentiële klant hebt gevonden, is het zaak om het contact om te zetten in een businessdeal. Hoe weet je wie de beslissingsnemer is in het bedrijf en wanneer breng je het budget ter sprake? Jeroen geeft een aantal tips mee om van klanten terugkerende klanten te maken.

Work for hire: de deal sluiten

Pricing: money or fame

Offertes opmaken is een skill die je gaandeweg ontwikkelt, met vallen en opstaan. Jeroen geeft het belang mee van kostenberekening, maar staat ook stil bij het niet-financiële luik van deals. ​​

Work for hire: pricing

Reputatie: fake it until you make it

Klanten zijn goede ambassadeurs van jouw bedrijf. Jeroen benadrukt in dit deel het belang van social selling en het opbouwen van een goede reputatie.

Work for hire: reputatie

Work for hire als strategie

Timo zet work for hire in als een belangrijk onderdeel van zijn studio. Door opdrachten voor klanten te doen, bouw je ook expertise op in jouw team die vervolgens kan worden ingezet in andere projecten. Dat vergt een doordachte salesstrategie én een realistische inschatting van de tijd die sales inneemt.

Work for hire: strategie

Business development on the go

In dit laatste deel staat Timo stil bij het belang van beurzen voor het uitbouwen van jouw sales en business development network. De keuze van de beurs (niet enkel binnen je eigen sector) en de manier van netwerking (de matchmaking apps, LinkedIn, direct mailing,...) komen hier uitgebreid aan bod.

Work for hire: business development

Q&A

Tijdens de vragenronde delen Jeroen en Timo hun tactiek in offertes bij de keuze tussen een vaste prijs en uurtarieven en vertellen ze hoe ze te werk gaan om het beste te halen uit een trip naar de Game Developers Conference.

Work for hire: Q&A