Marketing en communicatie

voor

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: opvallen in de stortvloed aan releases die de modale gamer dagelijks over zich heen krijgt, is es-sen-tieel om als jong gamebedrijf gelanceerd te geraken. Je mag nog zo’n revolutionair videospel in elkaar knutselen; zolang niemand weet dat het bestaat, ben je er niets mee.

Marketing en communicatie zijn dan ook twee onafscheidelijke — maar niet identieke — facetten die van levensbelang zijn voor jonge starters of groeiondernemingen. Het kost vaak bloed, zweet en tranen, maar als je het belang van marketing en communicatie in de game-industrie van vandaag minimaliseert of zelfs helemaal negeert, kan je net zo goed meteen de boeken sluiten.

De grote schuldige van deze trend? Hier wijzen we het internet met de vinger. De verschuiving van fysieke naar digitale verkoop is algemeen gekend (niet alleen bij games, maar ook bij andere vormen van multimedia) en verlaagde de instapdrempel voor het aan de man brengen van videogames. Nu productie, distributie en ontwikkeltools niet langer stukken van mensen kosten, is de democratisering van het ontwikkelproces rond. Erg nobel allemaal, maar… deze tendens resulteerde in een stortvloed aan titels, waardoor de eindgebruiker door de bomen het bos niet meer ziet.

De oplossing? Door dat bos racen op een knaloranje trike, terwijl je door een megafoon toetert hoe goed je spel wel niet is. Bescheidenheid is een karaktertrek die de groei van je bedrijf alleen maar in de weg staat. Dus haal die handen uit je zakken, zet ze aan je mond en schreeuw van de daken wat je van plan bent. Probeer er wel even voor te zorgen dat er achter al dat gebulder ook wat inhoud schuilgaat, én dat je die inhoud mooi verpakt: hetzij op een eigen website, hetzij op sociale media,... Hier verkennen we alle opties (al dan niet op onze trike…)!

Dé ondernemersgids voor jouw sector

Download de pdf

Niet zeker of jouw communicatie- en marketingaanpak de juiste is?