Public relations (pr)

voor

Public relations vormt in veel opzichten een buitenbeentje binnen communicatie. Waar communicatie er meestal om draait dat jij het verhaal van jouw bedrijf of product vertelt, komt het er bij pr net op aan om de juiste — of zoveel mogelijk — mensen over jouw product te laten praten.

Als één ding ervoor zorgt dat je opvalt, is het wel de manier waarop je de pers en andere influencers bespeelt. Journalisten, YouTube-sensaties of invloedrijke bloggers vormen op verschillende tijdstippen in het ontwikkelproces — bij de aankondiging, in de aanloop naar de release en bij de release zelf — belangrijke gatekeepers. Zij betekenen vaak het verschil tussen een publiek dat staat te popelen om je spel te spelen en een publiek bij wie de naam van je game niet eens een belletje doet rinkelen.



Zelf je pr doen

De meeste beginnende gamemakers brengen een digitale game uit op een digitale marktplaats. Hun pr-machine zal dan ook niet stoppen aan de landsgrenzen. Integendeel: de meest toonaangevende publicaties (die het grootste lezerspubliek boeien), verschijnen aan de andere kant van het water. Je hebt er alle belang bij om hun aandacht te winnen. Let daarbij op het profiel van de publicatie. Het heeft bijvoorbeeld weinig zin om je mobile game aan te prijzen bij de blog Rock, Paper, Shotgun, want die beperkt zich tot pc-games.

Niet alleen gamers, maar ook de pers wordt dagelijks bestookt met een karrevracht aan nieuwe games, waaruit zij moeten destilleren wat interessant is voor hun lezerspubliek. Je maakt het hen dan ook maar beter zo makkelijk mogelijk. Duidelijke en persklare informatie aanleveren, verhoogt meteen de kans dat ze over je spel schrijven. Presskit is hiervoor een superhandig hulpmiddeltje. Deze open source tool werd gemaakt om zowel journalisten als ontwikkelaars tijd te besparen en laat je toe om alle relevante informatie over je spel te bundelen. Dit is vooral handig in de periode voor de release, wanneer de pers je spel mee bekend moet maken en verlangen moet creëren bij zo veel mogelijk spelers.

Een nieuwspostje over je spel kan er vaak nog wel af, maar een echte bespreking krijgen is heel andere koek. Zoiets vraagt een veel grotere tijdsinvestering van de journalist, waardoor hij ofwel oprecht geïnteresseerd moet zijn in je product ofwel oprecht moet geloven dat de bespreking een meerwaarde zal zijn voor zijn publicatie. Persmensen appreciëren het heel erg als ze enkele weken op voorhand een exemplaar van je game krijgen om te bespreken. Zo kunnen ze hun review klaar hebben tegen de dag van de release. De strijd om het snelst een oordeel over een product klaar te hebben, woedt hevig (en heeft zelden een positieve invloed op de grondigheid van de schrijfsels), dus kan het interessant zijn om een embargo voor besprekingen op te leggen. Op die manier kan elke publicatie op hetzelfde moment zijn mening op het wereldwijde web loslaten.  

Samenwerken met een pr-bureau

Of je nu nationale of internationale coverage op het oog hebt, relaties met de pers vergen een heel eigen aanpak. Soms is het dan ook beter om dit aan professionals over te laten. Er zijn enkele heel goede internationale persbureaus die gespecialiseerd zijn in campagnes voor kleinere ontwikkelaars, maar die werken uiteraard niet voor niets. Ze geven je echter wel makkelijk toegang tot een resem publicaties waar je anders heel veel werk in zou moeten steken.

Hou er wel rekening mee dat een journalist benaderen niet gelijk staat aan een succesvol spel op de markt brengen. Het is niet omdat er over je spel geschreven wordt, dat je per definitie een kassucces in handen hebt. Maar het publiek zal tenminste wel weten dat je game bestaat.

Ontdek in deze video de marketingtips van een aantal experts uit de sector.

Lees in deze pdf alles over 'Marketing en communicatie' in gaming.

Download de pdf

Events en workshops

De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.