Uitgevers

voor

Uitgevers (of ook publishers) zijn grote, internationale gamebedrijven die, naast het ontwikkelen van hun eigen producties, deals afsluiten met onafhankelijke studio’s om hun portfolio te diversifiëren. Deze uitgevers spelen nog altijd een belangrijke rol in de gamewereld als (risico)kapitaalverschaffers.

Misschien dacht je dat uitgevers een uitstervend ras waren. We leven toch in een wereld van digitale distributie, waarin de sociale media het bovendien gemakkelijker dan ooit maken om met (potentiële) klanten te communiceren? Toch worden de bekendste games nog steeds gemaakt door gigantische studio’s die eigendom zijn van een uitgever. De studio’s die bij het grote publiek een belletje doen rinkelen — en die dus vaak synoniem zijn met het concept ‘videogames’ — hebben klinkende namen als Sony, Nintendo, Electronic Arts en Ubisoft.

Wat doen zo’n uitgevers nu precies? Naast (bijkomende) financiering kunnen ze instaan voor marketing en pr, (digitale) distributie en technische support van hun eigen ontwikkelaars en producers. De meeste uitgevers gaan al meer dan twintig jaar mee en hebben een pak ervaring in de industrie. Daar kan je als beginnend ontwikkelaar zeker de vruchten van plukken. Je zou je al bijna gaan afvragen waarom je niét met een uitgever zou samenwerken...

Toch is zo’n samenwerking niet allemaal rozengeur en maneschijn. Je betaalt namelijk een stevige prijs voor de dienstverlening (en het financiële risico dat de uitgever op zich neemt) — een prijs waar creatievelingen maar moeilijk mee kunnen leven. Je geeft immers je volledige onafhankelijkheid — je vrijheid om te beslissen hoe je de zaken aanpakt — uit handen.

De details kunnen verschillen van overeenkomst tot overeenkomst, maar in bijna alle gevallen krijgt de uitgever zeggenschap over belangrijke beslissingen. Zij bepalen wanneer het spel op de markt komt, hoe het in de markt gezet wordt en aan welke prijs. Er blijft uiteraard ruimte voor dialoog en overleg, maar de uitgever zal zich in elke belangrijke discussie mengen en heeft vaak het laatste woord. Dat hun idee misschien niet strookt met jouw initiële creatieve visie is een probleem waar je dan maar eerder aan had moeten denken.

Wanneer uitgevers instaan voor de financiering, kunnen ze ook de intellectuele rechten op jouw spel in handen krijgen. Om even kort door de bocht te gaan: dit stelt een uitgever in staat om jouw idee, spelwereld, personages, spelmechanieken en jouw titel te gebruiken om een vervolg te maken zonder je studio daarbij te betrekken.

Gelukkig gedragen niet alle uitgevers zich als de traditionele mastodonten. De laatste jaren zijn er een aantal nieuwe spelers op de markt verschenen. In tegenstelling tot de grote uitgevers nemen deze nieuwe, onafhankelijke uitgevers (waarvan Devolver Digital het bekendste voorbeeld is) eerder een ondersteunende dan een controlerende rol op. Tenzij er echt grote problemen zijn met een bepaald design, raken ze niet aan de creatieve visie van de ontwikkelaar.

Lees in deze pdf alles over 'Financiering zoeken' in gaming.

Download de pdf

Events en workshops

De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.