Beurzen

voor

Beurzen zijn de place to be om jouw product of dienst in de kijker te zetten, te netwerken en een vinger aan de pols te houden van jouw sector, zowel binnen als buiten Europa. Het aanbod aan internationale beurzen is groot en de kostprijs is behoorlijk hoog.

Er bestaan grofweg twee soorten beurzen: industriebeurzen en consumentenbeurzen. Zoals de naam al suggereert, zijn de eerste enkel toegankelijk voor spelers binnen de industrie, terwijl de tweede hun deuren ook voor het grote publiek openstellen. Beide soorten beurzen hebben hun specifiek nut. Voordat je kan beslissen op welk evenement je het best je pijlen richt, moet je dan ook weten met welke doelstelling je precies naar zo’n beurs trekt.

Op de website Gameconfs krijg je een totaaloverzicht van alle gamegerelateerde events per land. Omdat ze lang niet allemaal even interessant zijn, maakten we een beperkte selectie van de grootste internationale beurzen.



Industriebeurzen

Game Developers Conference

  • de grootste bijeenkomst van spelontwikkelaars ter wereld (30.000 bezoekers)
  • twee keer per jaar: in februari vijf dagen en in november twee dagen (VR DC met focus op virtual reality) in San Francisco​
  • uitstekend netwerkevent
  • high-profile professionals binnen een heleboel verschillende disciplines (programmeren, design, productie, marketing, audio,…) delen hun inzichten
  • tijdens de maarteditie in San Francisco vindt ook het Independent Games Festival plaats en worden de IGF Awards uitgereikt (de ‘Oscars’ voor onafhankelijke ontwikkelaars)
  • hoge kostprijs: reis- en verblijfkosten plus een bezoekersticket voor de beurs gaan al gauw richting 3.000 euro per persoon

Electronic Entertainment Expo (E3)

  • drie dagen in juni in Los Angeles
  • inhoudelijk meer een consumentenbeurs, maar beperkt tot de industriespelers
  • heel erg gericht op de grote spelers: de dag voor de opening van de beurs geven de grote uitgevers (bv. Sony, Microsoft, Ubisoft) hun belangrijkste persconferentie van het jaar, waarin heel wat nieuwe titels en/of hardware de revue passeren
  • door de massale persaandacht minder geschikt om te netwerken of deals af te sluiten
  • door de gamers zelf het meest gevolgde game-event ter wereld  
  • bijna onmogelijk om zonder steun van een uitgever je game tentoon te stellen op de beursvloer, maar de IndieCade showcase vormt een uitzondering op deze regel

Gamescom

  • de grootste gamebeurs in Europa
  • vijf dagen in augustus in Keulen (één businessdag, vier publieksdagen)
  • duidelijk onderscheid tussen business area en beursvloer (gewone bezoekers krijgen geen toegang tot het industriegedeelte)
  • gevarieerd publiek: veel ontwikkelaars (door GDC Europe eerder op de week), veel persaandacht en directe toegang tot gewone bezoekers op de beursvloer
  • standen waarin nationale gamesindustrieën hun land vertegenwoordigen
  • interessant om deals te sluiten, te netwerken en je product te tonen aan pers, industrie en (als je ook op de beursvloer kan staan) gamers

Casual Connect Europe

  • drie dagen in februari in Berlijn
  • heel wat regionale netwerkmogelijkheden (speciale netwerkevents en online meetingsysteem)
  • demografie: 50% ontwikkelaars, 15% uitgevers, 15% platformen, 15% reclame, 5% pers
  • veel start-ups
  • goedkoper dan GDC
  • extra events in Tel Aviv, Singapore en San Francisco

​​Devcom

  • sinds 2017 ter vervanging van het geschrapte GDC Europe
  • vijf dagen in augustus in Keulen, voorafgaand en tijdens Gamescom
  • Respawn@devcom gefocust op studenten en beginnende ontwikkelaars met een Indie Game Summit, Newcomer Summit en Late Night talks
  • net als GDC verschillende tracks met sprekers, maar meer gefocust op Europa
  • event nog in de kinderschoenen, dus geen idee hoe succesvol event wordt
  • goedkoper dan GDC in San Francisco

Consumentenbeurzen

Gamescom

  • de grootste gamebeurs in Europa
  • vijf dagen in augustus in Keulen (één businessdag, vier publieksdagen)
  • duidelijk onderscheid tussen business area en beursvloer (gewone bezoekers krijgen geen toegang tot het industriegedeelte)
  • gevarieerd publiek: veel ontwikkelaars (door Devcom eerder op de week), veel persaandacht en directe toegang tot gewone bezoekers op de beursvloer
  • standen waarin nationale gamesindustrieën hun land vertegenwoordigen
  • interessant om deals te sluiten, te netwerken en je product te tonen aan pers, industrie en (als je ook op de beursvloer kan staan) gamers

Eurogamer Expo (EGX)

  • de grootste gamebeurs van het Verenigd Koninkrijk, met aandacht voor zowel grote als kleine ontwikkelaars
  • jaarlijks in Birmingham
  • de spin-off Rezzed in Londen focust op alternatieve en originele games

Penny Arcade Expo (PAX)

  • de grootste internationale consumentenbeurs die vooral kleinere, onafhankelijke ontwikkelaars een kans geeft
  • in Seattle (PAX West), Boston (PAX East), San Antonio (PAX South), Melbourne (PAX Australia), telkens drie dagen
  • de Europese versie zit in de pipeline
  • indie-showcase voor een selectie van de beste onafhankelijke inzendingen (je kandidaat stellen is gratis)

IndieCade Europe

  • de Europese versie van het grootste festival voor onafhankelijke ontwikkelaars
  • jaarlijks in Parijs
  • jong en alternatief
  • ideaal om je game te tonen aan een nichepubliek van indie-liefhebbers
  • ‘Show & Tell’-showcases: elke gewone bezoeker krijgt een half uur de tijd om zijn (idee voor een) game voor te stellen aan de aanwezigen. Beperkte plaatsen!
  • heeft ook editie in Los Angeles en stelt elk jaar een selectie samen voor de IndieCade showcase op E3  

De Benelux telt ook enkele consumentenbeurzen die qua omvang slechts een peulschil van bovengenoemde internationale kleppers zijn, maar waar je het thuispubliek misschien wel kan overtuigen.  

  • FirstLook in Utrecht: gefocust op de grotere games, ook comics en cosplay
  • GameForce in Mechelen: het enige ‘games only’-event in België, dat zowel aandacht besteedt aan de grote kleppers als aan de lokale, kleinere ontwikkelaars
  • Screenshake in Antwerpen: het enige ‘indie game’-festival in België. Je ontmoet er andere onafhankelijke ontwikkelaars en kan je (alternatief) werk aan een jong en alternatief nichepubliek tonen.

Beurstips

Beurzen bieden heel wat mogelijkheden om te netwerken, visibiliteit voor je werk en onderneming te genereren, feedback te krijgen of een mooie deal te beklinken. Maar het vraagt ook een hele investering om op zo’n beurs aanwezig te zijn. Dankzij onze gouden tips haal je er het maximum uit.

  • Bereid je goed voor. De beste manier om je tijd te verdoen en je geld te vergooien is zonder plan van aanpak naar een beurs te gaan en ‘wel te zien hoe het loopt’. Leg je doelstellingen op vooraf vast. Wil je pers ontmoeten, of ga je vooral om je netwerk uit te breiden? Plan zoveel mogelijk afspraken op voorhand in, maar laat ook wat ruimte voor een onvoorziene lunchmeeting. Via LinkedIn kan je reeds de eerste contacten leggen. Neem zeker ook je visitekaartjes en portfolio mee.

  • Meet je doelstellingen. Leg jezelf meetbare objectieven op, bijvoorbeeld: leg drie nieuwe perscontacten, praat met vijf uitgevers. Zo kan je achteraf makkelijk zien of je beurs succesvol was, en waar je in de toekomst aan moet werken.

  • Pitch perfect, door rekening te houden met wie je voor je hebt. De klemtoon van een pitch voor een journalist ligt anders dan die voor een uitgever of investeerder (de eerste is bijvoorbeeld geïnteresseerd in de beleving, de tweede in je verdienmodel). Zet wat beeldmateriaal op je smartphone, zodat je eventueel ook buiten afspraken kan pitchen.
  • Zorg voor een visuele presentatie. Investeer in een roll-up banner, een twee meter hoge afbeelding van je spel. Zorg ervoor dat op de banner duidelijk de titel van je game te lezen is en gebruik zo origineel en aantrekkelijk mogelijk artwork. Je hebt op die manier alvast een streepje voor op dat team dat enkel flyers en een laptop bij heeft. Voor zo’n 150 euro heb je al een kwalitatief exemplaar te pakken.
  • Ga nooit zomaar in op een aanbod. Als iemand je onmiddellijk een deal voorstelt, is het waarschijnlijk een slechte deal. Laat het voorstel bezinken voordat je een beslissing neemt.

  • Wees proactief. Op een stand staan is niet voldoende om op te vallen. Spreek mensen vriendelijk aan, trek de aandacht met een banner, deel snoepjes of drinken uit (check wel even wat toegelaten is op de beurs).

  • Maak je demo niet te lang. Niet alleen jij, maar ook je bezoekers willen hun tijd zo efficiënt mogelijk besteden.

  • Hou contact en volg op. Of je nu iemand tijdens de lunch, op een feestje of in het toilet hebt ontmoet, een ontmoeting is maar een begin, dus zorg ervoor dat je in touch blijft. Noteer op de visitekaartjes die je krijgt wat de persoon in kwestie voor jou kan betekenen en neem de volgende dag meteen terug contact op.

Lees in deze pdf alles over 'Internationaal ondernemen' in gaming.

Download de pdf

Events en workshops

De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.