Strategie: naar het buitenland of niet?

voor

De game-industrie bespeelt per definitie de wereldmarkt. Digitale distributie houdt geen rekening met landsgrenzen en voor jou maakt het uiteindelijk niet uit of je game de aandacht trekt van een Europees, Amerikaans of Aziatisch publiek. Wie een gamebedrijf wil starten, kan bijna niet anders dan een internationale bril opzetten.



Gaming: een internationaal karakter

Het uitgesproken internationale karakter van de game-industrie heeft twee logische gevolgen:

  • je afzetmarkt is niet beperkt tot de regio waar het spel gecreëerd wordt
  • de concurrentie speelt ook op wereldniveau

Onze conclusie zal je niet verbazen: opvallen in de massa is van levensbelang. Het zal natuurlijk gemakkelijker zijn om persaandacht te versieren in eigen land, maar met een goede pr-strategie kan je game opgepikt worden door buitenlandse publicaties. Ook YouTube wordt natuurlijk overal ter wereld bekeken.

Vertalingen

De universele voertaal in de game-industrie is uiteraard het Engels. Maar ondanks de populariteit van die lingua franca, is ze niet overal even gebruikelijk. Bovendien zijn mensen gewend om hun audiovisuele content in hun moedertaal te verorberen. Zo krijg jij zelf waarschijnlijk ook (terecht) grijze haren van Duitse en Franse televisiezenders die Engelstalige films dubben.

Met andere woorden: om je internationaal sterker te profileren, kan het de moeite lonen om je spel in verschillende talen aan te bieden. Dat is uiteraard eenvoudiger (lees: goedkoper) bij een abstracte puzzelgame waarvoor je alleen de menu’s moeten vertalen, dan bij een avonturenspel waarvoor je urenlange dialogen opnam. Enkel studio’s met een gigantisch budget kunnen het zich veroorloven om stemacteurs in te huren voor een aantal verschillende talen; als kleinere speler zijn ondertitels je beste vriend.

Geen tijd of geen budget voor vertalingen? Laat ze initieel achterwege. Als er echt veel vraag naar is, kan je ze na de release nog altijd toevoegen. Wie weet telt je fanbase wel enkele vrijwilligers die je uit de nood willen helpen, in ruil voor een vermelding in de credits? Goedkoop én goed voor de band met je publiek!

Lees in deze pdf alles over 'Internationaal ondernemen' in gaming.

Download de pdf

Events en workshops

De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.