Van idee naar project

voor

De kogel is door de kerk: je wil een eigen zaak uit de grond stampen. De belangrijkste beslissing is daarmee misschien wel genomen, maar je bent er natuurlijk nog lang niet.

Nu is het tijd om lang en diep na te denken. Om de juiste beslissingen te kunnen nemen, moet je namelijk weten waarin je je onderscheidt, welke richting je (op termijn) uit wil, op welk doelpubliek je je richt,… Zoek naar antwoorden en zet voor jezelf alles op een rijtje!



Wat heb jij te bieden?

Wie deze gids van A tot Z doorneemt, zal het nog wel een aantal keer lezen: het allerbelangrijkste (en het allermoeilijkste) is ervoor zorgen dat je game opgemerkt wordt in de massa nieuwe releases die dagelijks op de wereld wordt losgelaten. Wanneer je zelf al eens hebt gesnuisterd op een populaire digitale marktplaats zoals Steam, weet je maar al te goed hoe snel je een titel definitief kan wegklikken als hij niet direct je aandacht weet te grijpen. Wanneer je niet nadenkt over de meerwaarde van jouw creatie, is de kans groot dat jouw geesteskindje hetzelfde lot beschoren is.

Er zijn verschillende manieren om in het oog te springen. Je kan opvallen met een unieke visuele stijl (en nee, monochrome games behoren daar sinds de release van Limbo in 2010 niet meer toe), een interessant verhaal of een boeiende spelwereld (lees: geen op de Middeleeuwen gebaseerde fantasierijk en geen edgy hoofdpersonage met geheugenverlies) of een gedurfd spelconcept. En toch… de gamingsector is jammer genoeg zo onvoorspelbaar dat je misschien net wél scoort met een monochroom rollenspel waarin een edgy hoofdpersonage met geheugenverlies de gekste avonturen beleeft in een op de Middeleeuwen gebaseerd fantasierijk. Probeer gewoon te vermijden dat je project een kloon wordt van een ander succesvol spel. En als er dan toch parallellen zijn, zorg dan dat jouw versie beter is.

Deze gids spitst zich voornamelijk toe op ondernemers die hun eigen games willen maken, maar je kan als ondernemer het leven van andere ontwikkelstudio’s ook makkelijker maken. De zogenaamde middleware bedrijven verkopen hun dienst en/of product aan andere professionals uit de game-industrie. Zo heb je in Vlaanderen PreviewLabs, een studio die zich specifiek toelegt op het vliegensvlug creëren van eenvoudige prototypes, die ontwikkelaars snel duidelijk maken of een bepaald idee of design effectief een leuke game oplevert, vooraleer ze beslissen om er meer tijd en geld in te pompen. Starters op zoek naar kapitaal kunnen zo’n speelbaar prototype ook gebruiken om hun investeringspitch kracht bij te zetten. Aangezien het aantal middleware bedrijven een pak lager ligt dan het aantal pure gamebedrijven, is origineel uit de hoek komen voor hen iets makkelijker.

Tot slot vatten deze vragen het idee goed samen: wat is je verhaal en in welke mate is het uniek? En kan je de kern van wat je doet beschrijven in één zin?

Wie zijn jouw klanten?

Beantwoord de vraag uit de titel niet meteen met een zelfverzekerd ‘alle gamers ter wereld’. Je doelpubliek hangt voor een groot deel samen met de keuzes die je maakt. Een diepgaand strategiespel over de finesses van internationale politieke verhoudingen zal minder in trek zijn bij gamers die gewoon zo veel mogelijk tegenstanders door de kop willen schieten — en vice versa. Het is trouwens makkelijker om op een niche te mikken dan meteen een groot publiek proberen aan te spreken.

Begin met die ‘iedereen’ te vervangen door ‘iedereen die…’ of ‘alle gamers die…’ en lijst alle relevante kenmerken of eigenschappen van je doelpubliek op. Deel je doelgroep niet enkel op in leeftijd, geslacht of woonplaats. Denk ook aan interesses, gedrag en activiteiten; wat verbindt deze mensen? Het doel van deze oefening is om gefocust te blijven. Maak er een gewoonte van om ze geregeld te herhalen.

Hoewel het natuurlijk perfect mogelijk is dat je product door heel veel verschillende mensen gekocht wordt, is het toch belangrijk om je core doelgroep te bepalen, zodat je hier rekening mee kan houden bij het bepalen van je prijs, spelplatformen en communicatie.

Er zijn heel wat beginnende gamebedrijven die hun skills niet alleen gebruiken voor het ontwikkelen van hun droomproject voor hun eigen core doelgroep, maar daarnaast ook kleinere nevenopdrachten aanvaarden om wat broodnodige inkomsten te sprokkelen. Die opdrachtgevers kunnen variëren van commerciële bedrijven die geen kaas gegeten hebben van game development tot grote studio’s die hun populaire consolegame ook willen uitbrengen op andere (bv. mobiele) platformen, maar daar zelf geen tijd in willen investeren. Het ontwikkelen van een zogenaamde ‘port’ is doorgaans niet de hoofdreden waarom je een gamebedrijf bent gestart, maar bedenk dat dit type opdrachten er wel voor kunnen zorgen dat je meer tijd en financiële ademruimte krijgt om aan je passieproject te werken.   

Persona’s opstellen

Het trucje ‘iedereen die…’ kan helpen om een persona te creëren, een fictief personage dat je eindconsument perfect belichaamt. Dit persona wordt dan je toetssteen voor alle beslissingen betreffende product, verkoop en communicatie.

Want of je nu producten of diensten aanbiedt, voor B2B of voor B2C, uiteindelijk verkoop je altijd aan mensen. Daarom is het belangrijk om vanuit hun standpunt naar je bedrijf te kijken. Het opmaken van persona’s dwingt jou om het perspectief van je klant beter te begrijpen.

Voor het beste resultaat creëer je minstens evenveel persona’s als je doelgroepen hebt. Hoewel je zelfs binnen één doelgroep nog verschillende persona’s kan bedenken, haal je uit bijvoorbeeld een drietal persona’s al een heleboel inzichten.

Het maakt niet uit of je je persona beschrijft in woorden, moodboards of tekeningen. Belangrijk is wel dat je er niet alleen persoonlijkheidskenmerken aan toekent, maar ook die eigenschappen die ervoor zorgen dat hij of zij interesse heeft in jouw product of dienst. Waar is die persoon uiteindelijk naar op zoek? Vervolgens vertrek je vanuit die persoon om na te gaan op welke manier hij met jouw concept in contact komt. Hoe leert hij je kennen? Hoe verloopt het eerste contact? Welke mails zou hij het liefst krijgen? Wat gebeurt tijdens het tweede, derde,… contactmoment?

Toch zijn persona’s niet zaligmakend. Vooral niet door de manier waarop ze vaak worden toegepast. Heel dikwijls schetsen ondernemers namelijk een beeld van hun doelgroep zonder goed te weten waarom deze groep nu wel of niet in het product geïnteresseerd is. Persona’s die tot stand komen aan een vergadertafel zijn sowieso uit den boze. Wil je persona’s maken, dan zal je met je klanten moeten gaan praten.

Dat praatje kan enerzijds een kwantitatieve insteek hebben, met vragen als: hoe oud zijn jouw klanten, hoeveel verdienen ze, hoeveel willen ze maximaal of minimaal betalen voor een product of dienst uit jouw assortiment? Maar je kan het anderzijds ook op een kwalitatieve manier aanpakken en je afvragen: wat verwachten ze van een aankoop en welke factoren spelen hierin mee? Wat zijn de alternatieven die ze overwegen?

Weinig zin om je hoofd te breken over persona’s of om je klanten te gaan opzoeken? Het voorbeeld hieronder toont aan dat, hoewel je als ondernemer misschien denkt je doelgroep door en door te kennen, je toch serieus de mist in kan gaan...

Persona's: een voorbeeld

Het bedrijf achter het grootste Nederlandse voetbalmagazine wilde de rendabiliteit van zijn webshop verhogen en gooide klanten die online een abonnement kochten naar de oren met shirts van hun favoriete voetbalploeg, die ze in één klap konden aanschaffen. Klinkt goed? Toch bleven de gewenste resultaten uit.

Wat bleek? De kopers van magazine-abonnementen zijn helemaal niet zo mannelijk als je op het eerste gezicht zou vermoeden. Het bleken vooral vrouwen die een cadeautje voor zoon, vader of echtgenoot kochten en na die aankoop misschien ook nog wel iets voor zichzelf wilden bestellen. Het roer werd dan ook volledig omgegooid. In plaats van voetbalshirts werden make-up, parfum en vrouwenkleding aan het aanbod toegevoegd. Resultaat van deze contra-intuïtieve actie: een florerende webshop die de omzetcijfers van het magazine een mooie boost gaf.

Conclusie: blijf jezelf en cours de route geregeld de wie-vraag stellen. Vergelijk ook steeds je ideale doelpubliek, zoals gedefinieerd in je persona, met je reële klanten. Wie koopt effectief je producten in je web- of pop-upshop of bij de winkels waar je verkoopt? Wie doet een beroep op jouw diensten? Wie volgt je op social media? Soms is je reële klant verrassend anders dan je persona. De vraag is dan of je je communicatie wil bijstellen om je effectieve klant nog meer aan te spreken, of je product of dienst wil veranderen om toch de originele doelgroep te bereiken.

Breng alles samen onder een concept

Elevator pitch: je USP in één zin

Als je weet met welk idee je aan de slag wil, hoe je je USP (Unique Selling Proposition) definieert en wie erin geïnteresseerd zou kunnen zijn, dan kan je pas echt aan de slag met je project. Het is nu tijd om alle elementen samen te brengen onder een merk. Hoe concreter je jouw concept maakt, hoe makkelijker het wordt om hierover in gesprek te gaan met anderen. En dat is dan weer belangrijk om het potentieel in te schatten en de details uit te werken. Je zal dit concept immers in een volledig uitgewerkt businessplan moeten gieten. Daarnaast is een helder concept een belangrijke houvast voor jezelf. Het is jouw ankerpunt in de woelige wateren van het ondernemerschap.

Er zijn verschillende manieren om je concept op papier te zetten. De eenvoudigste is waarschijnlijk de formulering van jouw USP in één zin. Door deze zin aan te vullen, kom je bijvoorbeeld al een heel eind.

 

 

Voor ……………………(doelgroep) die …………………… (een bepaalde verwachting) heeft, biedt …………………… (naam van jouw bedrijf) …………………… (jouw aanbod), en in tegenstelling tot ……………………
(een alternatief) is ons aanbod …………………… (differentiërende factor).

 

 

Zo heb je meteen je elevator pitch!

We maken het even concreet:
Voor doorgewinterde RPG-liefhebbers van boven de dertig die zich niet kunnen vinden in het moderne aanbod van rollenspellen biedt Larian Studios met Divinity: Original Sin een old school rollenspel aan, gekenmerkt door een diepgaand, turn-based gevechtssysteem in een originele, levende spelwereld die bol staat van de typische absurde humor waar Larian voor gekend is.

Kom buiten, praat over je plannen

Neem tussen al het harde werk door eens even pauze om je idee vanop een afstand te bekijken. Toch niet helemaal tevreden? Geen nood, het eerste idee is vaak niet het beste. Stoppen of heroriënteren is in een ondernemende en artistieke context dan ook absoluut geen schande, maar juist erg normaal.

Nadenken over jouw activiteit en klanten doe je beter niet alleen, en beter niet op één dag. Er zit vaak veel tijd tussen je eerste idee om zelf iets te beginnen en de effectieve start van je zaak. Dat is maar goed ook. Voor je begint, kan je jouw concept het best met zoveel mogelijk anderen bespreken. Hoe meer objectieve input je krijgt, hoe beter. Start bij familie en vrienden, maar durf zeker ook je vertrouwde omgeving te verlaten.

  • Ga naar netwerkevents en ontmoet er collega's uit jouw sector.
  • Spreek af met Flanders DC voor advies op maat.
  • Ga eens praten met potentiële klanten.

Starter of pre-starter? Dan kan je ook bij enkele specifieke organisaties terecht.

  • Heb je als werkzoekende een idee voor een eigen zaak, maar weet je niet precies hoe het nu verder moet? Dan kan je een vrijblijvend gesprek aangaan met een VDAB-consulent of iemand van een activiteitencoöperatie.

  • Als kandidaat-ondernemer kan je ook bij UNIZO terecht voor een individueel begeleidingstraject Go4Business. Dit traject begeleidt je stap voor stap bij het schrijven van je ondernemings- en financieel plan. Met de steun van de Vlaamse overheid betaal je hiervoor 150 euro.

UNIZO-adviseur Annelies Verspeelt geeft in ons webinar enkele veel voorkomende pijnpunten mee waar starters op vast lopen.

Lees in deze pdf alles over 'Start je onderneming' in gaming.

Download de pdf

Tools en templates

Het warm water opnieuw uitvinden heeft geen zin. En je hebt al genoeg andere dingen aan je hoofd. Laat je helpen door onze gebruiksklare documenten.

Events en workshops

De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.