Wie ben je als ondernemer, waar sta je voor en waar wil je naartoe? Het zijn geen gemakkelijke vragen om te beantwoorden, maar erover nadenken helpt je om focus te kiezen en keuzes te maken. Door heel helder te weten wie je bent en waarvoor je staat kan je je ook op een consistente manier profileren in je markt of vakgebied. Deze vier werkbladen kunnen je helpen het DNA van je onderneming in kaart te brengen.

1. Weet jij waarom je onderneemt?

Volgens Simon Sinek, de bedenker van de 'Golden Circle'-theorie, overtuig je je doelpubliek niet alleen met wat je doet, maar ook hoe en vooral waarom. Je moet ze raken: zorg dat je op een betekenisvolle manier aanwezig bent. Dat kan je doen door je drijfveren zo duidelijk en begrijpbaar mogelijk te brengen. Weet jij waarom je onderneemt? Gebruik hiervoor het 'why'-canvas (zie lager op de pagina).


2. Welke waarden vind jij belangrijk en wil je uitdragen?

Welke normen, waarden of overtuigingen zijn voor jou belangrijk in je onderneming? Kernwaarden zijn belangrijk voor de identiteit van je onderneming en bepalen hoe je onderneemt. Door waarden te definiëren blijf je trouw aan datgene waarin je gelooft en kun je een reputatie opbouwen. Gebruik hiervoor het werkblad 'kernwaarden' (zie lager op de pagina).


3. Waar sta je en ga je voor?

Het is belangrijk dat je een duidelijke plek inneemt in de hoofden van je doelgroep. Weten ze waarvoor je staat? Hoe zien ze jou tegenover anderen? Je 'missie' is een tijdloos, kernachtig statement over wie je bent, waarvoor je staat en wat je onderscheidend maakt. Maar denk daarbij ook even na over de richting die je uit wil: wat wil je op lange termijn bereiken met je onderneming? Hoe duidelijker je 'visie' of de richting is waar je naartoe wil, hoe makkelijker het wordt voor de mensen om je heen om je te volgen. Gebruik hiervoor het werkblad 'Waar sta je en ga je voor?' (zie lager op de pagina).


4. Hoe ziet je huidige situatie eruit?

Met een SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities & Threats) ontdek je je eigen grootste zwaktes, sterktes, maar ook kansen en bedreigingen in je omgeving die een impact kunnen hebben op je onderneming. Door ze te analyseren kan je concrete acties bedenken om je grootste sterktes maximaal in te zetten, je grootste zwaktes te verbeteren, je grootste kansen actief te benutten en om te gaan met je grootste bedreigingen. Gebruik hiervoor de SWOT-analyse (zie lager op de pagina).


Vraag je werkbladen voor het DNA van je onderneming aan

Je hoeft enkel je gegevens hieronder in te vullen om de werkbladen gratis te downloaden.

Vul 'geen' in als je (nog) geen bedrijf hebt.

Vul 'geen' in als je (nog) geen ondernemingsnummer hebt.

Nog niet ingeschreven voor onze mailing? Duid hieronder je voorkeur aan en blijf op de hoogte van Flanders DC nieuws en activiteiten:

We beloven je gegevens niet te delen met derden en hanteren strikte gebruiksvoorwaarden zoals omschreven in ons privacybeleid.

Bekijk ook al onze andere tools & checklists