Je game aan de eindgebruiker verkopen

voor

De verkoop van een compleet afgewerkte spel aan de eindgebruiker is zowat de eenvoudigste transactie die je kan bedenken. Aangezien alleen de grote blockbusters nog in een fysieke versie verschijnen, laten we dit aspect alvast even buiten beschouwing, en beperken we ons tot een digitale versie van een game.



De digitale wereld

Wanneer de digitale versie van je game het erg goed doet (lees: wanneer je uit de kosten bent), kan je eventueel nog bekijken of je een fysieke versie laat produceren in beperkte oplage. Die verkoop je dan via je eigen website of via de website van de producent.

Tenzij je een distributiedeal hebt met een uitgever, krijg jij dus voornamelijk te maken met digitale distributie. De meeste digitale marktplaatsen zijn gelukkig wel op zo’n manier ingericht dat het voor geregistreerde ontwikkelaars vrij gemakkelijk is om zelf games uit te geven.

De voordelen van je game zelf uitgeven

Er zijn heel wat voordelen verbonden aan je eigen spel uitgeven.  

  • Je bepaalt zelf wanneer je spel op de markt komt (of toch in grote lijnen, want het certificatieproces — dat we bij de nadelen bespreken — heeft natuurlijk wel een invloed op de exacte releasedatum).

  • Je bepaalt zelf welke prijs je voor je game vraagt.

  • Je hoeft je niets aan te trekken van de betalingen, want die worden via het platform geregeld.

  • Je kan makkelijk updates uitbrengen, die je via één centraal platform laat downloaden, zodat alle spelers dezelfde softwareversie draaien.

  • Je profiteert in de meeste gevallen mee van de marketinginspanningen van de platformhouder. Zo zal je de kans krijgen om deel te nemen aan allerlei acties waar je zelf niet al te veel inspanningen voor hoeft te doen.  

De nadelen van je game zelf uitgeven

Je eigen spel uitgeven brengt jammer genoeg ook wat nadelen met zich mee.

  • Vooraleer je game beschikbaar wordt voor verkoop, moet het een streng certificatieproces doorlopen en aan een heleboel strikte richtlijnen voldoen. Sommige daarvan zijn wettelijk vereist (bv. leeftijdsrating); andere hebben meer met kwaliteitsgarantie en klanttevredenheid te maken. Want of je koopwaar nu in de etalage van Sony, Microsoft of Apple belandt, ze zullen wel een zekere vorm van controle willen over wat ze in hun winkel aanbieden.

  • Voor elk exemplaar dat je verkoopt, moet je een deel van de koek afstaan aan het platform. De exacte percentages zijn niet openbaar, maar algemeen wordt aangenomen dat 30% van de netto verkoopprijs naar de platformhouder gaat. Bovendien moet je minstens een maand wachten op je geld, want de platformhouder regelt alle betalingen en moet ze vervolgens doorstorten.

 

De belangrijkste digitale marktplaatsen

In de tabel hieronder vind je een overzicht van de voornaamste hedendaagse platformen en de digitale marktplaatsen die deze platformen ondersteunen. Je krijgt per platform ook een link naar de site om je te registeren als ontwikkelaar.

 STEAMGOGXONE STOREWINDOWS STOREESHOPAPP STOREGOOGLE PLAYPSN
PS4       X
PCXX X    
XONE  XX    
VITA       X
WIIU    X   
SWITCH    X   
3DS    X   
IOS     X  
ANDROID      X 

Een woordje uitleg om deze tabel te verduidelijken:

  • zoals je ziet, geeft het pc-platform je de meeste flexibiliteit. Er zijn naast Steam en Good Old Games nog heel wat plekken om je waar te slijten, maar die twee zijn veruit de belangrijkste. Het grootste verschil tussen beide services ligt in hun benadering van Digital Rights Management. Steam hanteert DRM, waardoor je spellen steeds via de Steam client opstarten. Bij Good Old Games kan de klant je game gewoon als .exe-bestand naar zijn harde schijf downloaden en opstarten vanop zijn computer. Hoewel dit natuurlijk een stuk klantvriendelijker is, maakt dit systeem het meteen ook makkelijker om je game naar hartenlust te kopiëren en illegaal op het internet te verspreiden.

  • als je game zowel op PlayStation 4 als PlayStation Vita verschijnt, kan je opteren voor features zoals Cross-Buy en Cross-Save. Cross-Buy houdt in dat een klant die de PS4-versie koopt, ook een licentie krijgt om het spel op PS Vita te spelen. Cross-Save betekent dat je klant verder kan spelen op de Vita-versie als hij gestopt is met de PS4-versie — en vice versa. Meestal wordt dit gecombineerd met Cross-Buy, maar het hoeft niet.
     
  • ‘Switch’ slaat op de Nintendo Switch (maart 2017), de console van Nintendo die de beste eigenschappen van handheld (3DS) en console (Wii U) combineert in een hybride toestel.

Als je een pc-game maakt, kan je dit ook rechtstreeks op je eigen website aanbieden. Humble heeft hiervoor een interessante widget ontwikkeld om op je website te implementeren. Zij verwerken de betalingsadministratie en romen hiervoor slechts 5% van de netto-opbrengst af — een gigantisch verschil met de hierboven geschatte 30%!  

Na de eigenlijke verkoop kan je trouwens niet op je lauweren rusten. De digitale distributie maakt het namelijk makkelijk om updates voor je producten aan te bieden — en die kans laat je maar beter niet liggen. Het kan hierbij gaan om patches die bepaalde fouten uit het spel halen of die hier en daar kleine zaken aanpassen, maar ook om grotere updates die het spel een tweede leven geven. Die laatste soort uitbreidingen (ook wel Downloadable Content of DLC genoemd) kan je gratis aanbieden om aan klantenbinding te doen, maar vaak wordt er toch een kleine kostprijs voor gevraagd. Het leuke aan deze extra content is dat je er dankzij de flexibiliteit van digitale distributie mee kan spelen zoveel je wil.

Een ander voordeel van digitale distributie is dat de meeste systemen gebruikersfeedback vragen. Niet alle reacties zijn uiteraard even nuttig, maar als bepaalde problemen blijven opduiken, loont het wel de moeite om daar met een gratis update een mouw aan te passen. Spelers willen natuurlijk gehoord worden, dus het is belangrijk om voldoende aandacht aan hun eventuele klachten te schenken. Toch kan je de nazorg van je debuut niet eeuwig rekken. Er komt een tijd dat je je volledig op een nieuw project zal moeten concentreren. Als je erin slaagt om een goede balans te vinden, maak je van je klanten supporters die volop uitkijken naar je volgende productie én die ook actief meehelpen om de boodschap van je nieuwe titel te verspreiden.  

Lees in deze pdf alles over 'Verkoop' in gaming.

Download de pdf

Events en workshops

De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.