De juiste prijs

voor

Voor je product of dienst de (digitale) deur uit kan beginnen vliegen, moet je uiteraard beslissen welke prijs je erop plakt. Vraag je te weinig, dan kom je niet uit de kosten. Vraag je te veel, dan houden je potentiële klanten hun portemonnee stevig dicht geklemd of stel je hen teleur. Neem daarom de tijd om goed over jouw prijszetting na te denken. We helpen je alvast op weg!



Het belang van de juiste prijs

De game-industrie is erg prijsgevoelig. Een groot deel van je doelgroep is nog jong en moet zijn uitgaven nauwgezet in het oog houden. Er zijn dan ook een aantal ongeschreven regels voor de prijszetting van een game.

  • Value for money
    De meeste spelers wegen de prijs van een spel af tegen het aantal uren plezier dat ze eruit halen. Het is moeilijk om hier harde cijfers op te plakken, maar laat ons zeggen dat ze gemiddeld drie euro willen neertellen per uur spelplezier. Een spel dat ze in vijf uur uitspelen en dat niet meteen uitnodigt tot herbeginnen, kost volgens die redenering maar beter niet meer dan vijftien euro.

  • Productiewaarden
    We zijn het er absoluut niet mee eens, maar spelers zijn bereid om meer geld te spenderen aan een spel met hoge productiewaarden. Games die tientallen miljoenen gekost hebben om te maken — de zogenaamde AAA-titels — gaan voor veel meer geld over de toonbank dan de gemiddelde game. Terwijl spelers tussen de vijftig en de zestig euro willen neerleggen voor de nieuwste Call of Duty of FIFA, hebben ze veel minder centen veil voor kleinere titels met een beperkt productiebudget. Onafhankelijke ontwikkelaars die voor hun game meer dan dertig euro vragen, worden online sowieso op de nodige kritiek getrakteerd. Een bedrag tussen de vijftien en de twintig euro wordt voor een nieuwe, onafhankelijke release als normaal beschouwd.

  • Spelplatform
    De kostprijs van een game wordt ook in grote mate bepaald door het spelplatform waarop je het aanbiedt. Door het overaanbod aan gratis smartphonegames krijg je mensen maar moeilijk gemotiveerd om meer dan drie euro uit te geven aan een nieuw spel. Nieuwe console- en pc-games kosten, rekening houdend met de ongeschreven regels waar we het net over hadden, tussen de vijftien en de zestig euro.   

In het onderdeel over de prijsbepaling reiken we je een aantal technieken aan om mee te experimenteren. Welke manier je uiteindelijk ook gebruikt om je prijs vast te leggen, het is verstandig om niet te veel af te wijken van de tarieven die we net bespraken. Een legende als Jonathan Blow komt daarmee weg, jij allicht niet.  

Hoe bepaal je jouw prijs?

Bekijk op deze infographic hoe jij je prijs op een gefundeerde manier kan bepalen. 

Drie technieken voor prijsbepaling

Er zijn drie manieren waarop je je prijs kan bepalen: een kostengebaseerde, een waardegebaseerde en een marktgebaseerde. De beste methode is om eens te proeven van elk van die technieken, en dan een keuze te maken op basis van de drie prijzen die je uitkomt.

Kostengebaseerd

Deze prijsbepaling is gebaseerd op de werkelijke kosten die je product of dienst met zich meebrengt. Maar bij games is het erg moeilijk om een kostprijs per stuk te berekenen. Budgetten worden nu eenmaal begroot per ontwikkelproject, niet per stuk. Om te weten of je met een bepaalde prijs al dan niet uit de kosten komt, moet je dus een realistische inschatting proberen te maken van het aantal exemplaren dat je zal verkopen. Dit is natuurlijk aartsmoeilijk, dus de gangbare tarieven in de markt zijn ook een handige richtlijn. Zal je aan dat tarief te veel exemplaren moeten verkopen, dan pas je de prijs aan naar wat jou een realistischer aantal lijkt. 

Waardegebaseerd of klantengebaseerd

Deze methode is niet voor elke industrie van toepassing. Hij zal bijvoorbeeld minder relevant zijn voor de verkoop van games, maar kan net wél handig zijn voor het bepalen van een tarief voor een dienstverlening. Hierbij ga je uit van de meerwaarde die jouw product of dienst oplevert voor de klant. Als jij als dienstverlener een aantal taken uit handen neemt van jouw klanten, hoeveel tijd winnen ze dan? De tijd (en dus ook de personeelskost) die zij uitsparen door jouw hulp in te schakelen, is de ‘waarde’ van jouw aanbod en moet dus vertaald worden naar een bepaalde prijs. In de creatieve sector speelt ook de symbolische waarde van een dienst of product een rol. Met andere woorden: de meerwaarde van creativiteit is niet altijd functioneel. Denk aan de citruspers van Philippe Starck, die in de eerste plaats een designobject is. Zelf zei Starck hierover: “Mijn pers is niet bedoeld om citroenen te persen, maar om gesprekken te starten.”

Zo’n symbolische waarde is niet objectief te bepalen, maar hangt af van de waarde die de klant eraan hecht. Om er een boutade tegenaan te gooien: ‘de juiste prijs is de hoogste prijs die een klant ervoor zou willen betalen’. Omdat dit een subjectieve prijsbepaling is, is het wellicht de moeilijkste van de drie manieren. Maar het is wel de techniek die het meeste geld kan opbrengen. Als jij creatief werk verkoopt waarvoor mensen heel veel zouden willen betalen, maar jij vraagt (te) weinig, dan laat je geld op tafel liggen.

Marktgebaseerd

Je kan tot slot ook kijken naar wat anderen met gelijkaardige producten of diensten doen. Zo’n marktgebaseerde prijsbepaling wordt ook wel benchmarking genoemd. Jij bestudeert de concurrentie en zet jouw prijs af ten opzichte van wat zij vragen. Ga daarvoor op zoek naar concurrenten of collega’s waar je naar opkijkt, maar wees realistisch. Als starter hoef je je niet meteen te spiegelen aan iemand met meer dan twintig jaar ervaring. Die zal altijd duurder zijn — en wellicht terecht. Maar dat betekent zeker niet dat je je als starter blind moet staren op de prijs van de goedkoopste andere starter die je kan vinden. Hoe je dan wél te werk moet gaan? Kijk naar de prijs die anderen vragen, neem (jouw perceptie van) de kwaliteit van hun werk mee in de vergelijking, en bepaal op basis daarvan jouw prijs. Als jouw werk even goed is, hoef je zeker niet goedkoper te zijn!

Aanbiedingen en kortingsacties

In de game-industrie is het bon ton om met de regelmaat van de klok games in de aanbieding te zetten. Gamers beseffen dit maar al te goed. Wanneer je ze in de eerste week na de release niet hebt kunnen verleiden tot een aankoop, betekent het meestal dat ze op dat moment niet willen betalen wat jij voor je product vraagt. Een kortingsactie motiveert hen wellicht om hun kredietkaart boven te halen. Hoeveel korting je moet geven op een bepaalde titel, zal grotendeels afhangen van hoe goed die het al gedaan heeft. Sta je op het punt uit de kosten te komen, dan kan het geen kwaad om er een stevige korting tegenaan te gooien.

Wanneer je cijfers minder rooskleurig zijn, is het hinken op twee benen: geef je maar een klein beetje korting in de hoop je inkomsten alsnog terug te verdienen, of leg je je neer bij het feit dat je met dit project geen winst meer kan maken en verkoop je het dan maar voor een appel en een ei (in de hoop er tenminste iets van je investering uit te halen)? Het is een moeilijke oefening, maar de grote digitale marktplaatsen organiseren zo vaak kortingsacties — denk aan de Steam sale aan het begin van de zomerperiode en het einde van het jaar; een echt fenomeen onder de pc-gamers — dat je zeker de kans krijgt om verschillende strategieën uit te testen.

Doordat je met je prijs kan spelen tijdens deze grote kortingsacties, is het niet nodig om je basisprijs te laten variëren. Je kan bijvoorbeeld wel de prijs van je eerste game laten zakken in de aanloop naar de release van het vervolg. Zo krijgen spelers die geïnteresseerd zijn in de opvolger, maar die om één of andere reden het origineel nog niet hebben gespeeld, een extra motivatie om ook dat spel nog aan te kopen. Als je na verloop van tijd een echte ‘collectie’ aan titels hebt, zou je kunnen overwegen om de hele bundel aan een sterk verminderde prijs te koop te zetten.

Lees in deze pdf alles over 'Verkoop' in gaming.

Download de pdf

Tools en templates

Het warm water opnieuw uitvinden heeft geen zin. En je hebt al genoeg andere dingen aan je hoofd. Laat je helpen door onze gebruiksklare documenten.

Events en workshops

De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.