Verkopen via een uitgever

voor

Sinds een paar jaar hebben de grote uitgevers het belang van onafhankelijke, creatieve ontwikkelaars ontdekt. In hun portfolio vormen deze kleinschalige titels een geloofwaardig tegengewicht voor de blockbusters die ze aan een sneltempo in hun ontwikkelfabrieken klaarstomen.

Wil je met een uitgever samenwerken, dan helpen deze algemene aandachtspunten je vast vooruit...

  • Een deal met Sony of Microsoft gaat vaak gepaard met (tijdelijke) exclusiviteit. Denk goed na of dit de richting is die je wil uitgaan.

  • Zoek een uitgever waar je je goed bij voelt. Als je geen voeling hebt met de manier waarop Electronic Arts werkt, dan is dit niet de uitgever waarmee je wil samenwerken, ook al hebben ze interesse in je spel.

  • Probeer uit te vissen wie beslist welke nieuwe spellen aan boord mogen komen. Doorgaans hebben de grote uitgevers hier specifiek getrainde recruiters voor, en zij lopen meestal wel rond op de grote gamebeurzen. Probeer daar een afspraak met hen te versieren.

  • Slaag je erin een gesprek los te peuteren, dan kan je verschillende zaken tonen, afhankelijk van het ontwikkelstadium waarin je game zich bevindt. Een speelbaar prototype zegt meer dan een trailer, en een trailer zegt meer dan wat screenshots of artwork. Zorg er in ieder geval voor dat je elevator pitch op punt staat, want je krijgt meestal niet veel tijd om de juiste personen te overtuigen.

  • Probeer te focussen op de win-winsituatie, ook al ben je hier als beginnend ondernemer misschien in het nadeel tegenover een geoefend onderhandelaar. Jij wint natuurlijk als de uitgever je spel opneemt, maar ook hij doet er voordeel mee, want zijn portfolio wordt aangedikt met een fantastische titel. Met andere woorden: laat de uitgever zeker verstaan wat hij te winnen heeft.

  • Als het tot verdere onderhandelingen komt, zorg je er het best voor dat je op voorhand weet wat de deal exact inhoudt. Wat gebeurt er met het IP na de release? Zorgt de uitgever voor de financiering, of neemt hij enkel de marketing, pr en distributie van het spel op zich? Wat zijn zijn verkoopsverwachtingen? Wanneer wil hij het spel afgewerkt zien? Hoeveel procent van de verkoop is voor jou als ontwikkelaar en hoeveel steekt de tegenpartij op zak? Moet je mee naar beurzen om het spel te promoten, of worden er nog andere zaken van je studio verwacht? Goede afspraken zijn cruciaal.

  • Laat het contract nalezen door een jurist die je vertrouwt voordat je het tekent. Zelfs al lijkt alles zo klaar als een klontje, contracten zijn in een erg aparte taal opgesteld, en voor je het weet bevatten de kleine lettertjes een clausule die jou als ontwikkelaar benadeelt.

  • Er gaat veel geld om in de gamingsector, dus het spel wordt hard gespeeld. Laat je niet in de luren leggen uit schrik om onbeleefd of afstandelijk over te komen.

Lees in deze pdf alles over 'Verkoop' in gaming.

Download de pdf

Events en workshops

De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.