Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
Service design is een methode om diensten te bedenken of te verbeteren. Het is een interdisciplinaire methode die, net zoals productdesign, gebruik maakt van design thinking. Gespecialiseerd service design bureau Namahn ontwikkelde de Service Design Toolkit in een partnership met Flanders DC. Het geheel werd gelanceerd via het Europese SPIDER-project.
Service design helpt om diensten vanuit het perspectief van de gebruiker te (her)ontwerpen. Niet door in te schatten wat deze gebruikers zouden willen, maar door werkelijk samen met hen relevante, effectieve en efficiënte diensten te co-creëren. De uitgangspunten van service design zijn dan ook vooral dat de ontworpen dienst gebruiksvriendelijk en gewenst is, aansluitend bij de noden en drijfveren van klanten en burgers.
De Service Design Toolkit deelt het ontwerpproces op in acht stappen waar telkens twee concrete tools of templates aan worden gekoppeld:
Voor elk van de twee tools in de acht stappen hebben we een template ontwikkeld. Je kan de Service Design Toolkit gratis downloaden.
Deze Service Design Toolkit heeft ook een eigen website met nog meer achtergrondinformatie en enkele concrete cases. Je kan er ook een offline versie van de toolkit bestellen.
Cookies opgeslagen