Als creatieve ondernemer vormen social media dé plek om in contact te komen met je doelgroep. Maar op welke kanalen zet je het best in? Wat moet je zoal posten? Welke tools bestaan er? Wij geven je 10 tips om jouw content op social media te optimaliseren.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

1. Kies de juiste kanalen

Op welke socialmediakanalen moet je actief zijn? Op diegene die jouw doelgroep gebruikt! Maar lanceer beter niet op meer kanalen dan je nauwgezet kan opvolgen. Hieronder lijsten we de populairste kanalen en hun kenmerken op:

  • Facebook is nog steeds het grootste socialmediaplatform met het grootste bereik en is daarom geschikt voor alle merken.
  • YouTube is het perfecte kanaal om how-to-, storytelling- of promotievideo’s te delen en is na Google het meest gebruikte zoekkanaal.
  • Instagram is er voor merken die graag hun verhaal visueel vertellen, met vooral foto en video in verschillende formats, zonder al te lange copy erbij.
  • LinkedIn is er voor merken die met hun zakelijke partners communiceren, om updates over je bedrijf, openstaande vacatures en andere professionele content te delen.
  • Pinterest is er voor merken waarbij design en esthetiek centraal staan en is ook een visuele zoekmachine die gebruikt wordt als inspiratiebron.
  • Twitter is er voor merken die snel en kort willen communiceren, waarbij tweets makkelijk deelbaar zijn en snel worden verspreid.
  • Snapchat is er voor merken die speelse en positieve content willen delen met een voornamelijk jonger doelpubliek.
  • TikTok is er voor merken die ludieke content willen delen over een niche-onderwerp op een laagdrempelige manier.

2. Maak gebruik van een contentkalender

Een goede contentkalender geeft je een duidelijk overzicht van wat je wanneer moet posten en aan welke events of feestdagen je deze posts kan linken. Op die manier ben je altijd voorbereid en kan je gemakkelijk aangepaste posts maken. Zet in de planning hoeveel keer per dag of per week je wil posten en hanteer hierbij een haalbaar ritme dat je kan volhouden.  

Denk er zeker ook over na wanneer jouw doelgroep het meest online is. Bekijk jouw statistieken en content op verschillende dagen en tijdstippen en ga na wanneer je het meest interactie krijgt. Het juiste moment hangt zeker ook af van het socialmediaplatform. Zo scoort LinkedIn beter tijdens de werkuren en TikTok buiten de klassieke kantooruren.

3. Deel niet alleen puur commerciële content

Het is belangrijk om los van content over je eigen producten of diensten genoeg andere inspirerende (quotes, feiten, succesverhalen, mooie foto’s,...), educatieve (tips en tricks, onderzoeken, informatiebronnen, antwoorden op veelgestelde vragen, interessante blogartikels,...) of entertainende en activerende (leuke comics, giveaways, throwbacks,...) content te plaatsen. Je kan dus gerust wat tijd steken in updates die je in eerste instantie misschien niet veel opleveren (omdat ze niet verwijzen naar je product of dienst), maar die je volgers wel leuk of leerrijk vinden. Deze posts gaan ervoor zorgen dat mensen je met plezier blijven volgen zodat je er een band mee kan opbouwen. Op die manier wek je affiniteit en interesse op, wat op termijn zal renderen. 

Voorbeeld: check zeker eens de Instagram van illustratrice Eva Mouton.

4. Gebruik sterke foto’s, animaties of video’s

Hoe zorg je dat je volgers stoppen met scrollen bij jouw post? Houd één stijl aan die je kan doortrekken over je hele kanaal en die duidelijk maakt waarvoor je staat. Ontwerp vaste socialmediaformats die je kan hergebruiken. Vooral op Instagram is het belangrijk dat je beelden bij elkaar passen. Zorg ervoor dat je feed een mooi geheel vormt, wees daarom consequent in het gebruik van kleuren en filters. Het Instagram-algoritme heeft ook een voorkeur voor gezichten, die sneller en hoger in het nieuwsoverzicht verschijnen. Én wat werkt nog beter dan een beeld? Een bewegend beeld, zoals een gif, animatie of video.

Voorbeeld: check zeker eens de Instagram van architect Dieter Vander Velpen.

5. Schrijf catchy copy

Eens je beeld in het oog springt, zal de volger jouw copy lezen. Ook in de caption is uniformiteit belangrijk. Denk na over welke taal en welke schrijfstijl je wil gebruiken. Kijk hiervoor goed naar je doelpubliek en trek deze stijl door in alle posts. Zorg er bovendien voor dat de caption een toegevoegde waarde heeft zodat die de foto nog een beetje interessanter maakt. Stel bijvoorbeeld een vraag of gebruik een call-to-action. Plaats het belangrijkste eerst, wees persoonlijk en positief. Houd uiteraard ook rekening met het kanaal waar je post. Op Instagram mag het korter, omdat de focus op de foto of video ligt. De copy leest vlotter met emoji's en met een link in bio verwijs je meer informatie. Op LinkedIn mag het wat zakelijker en formeler. Vergeet niet te taggen en te experimenteren met #hashtags.

Voorbeeld: check zeker eens de Instagram van scenarist Kristof Hoefkens.

illustratie © Fien Jorissen

illustratie © Fien Jorissen

6. Focus op kwaliteit in plaats van op kwantiteit

Zorg dat je de juiste volgers aantrekt en dat je aanwezig bent op de kanalen waar jouw doelgroep ook aanwezig is. Hoe meer mensen je posts liken en hoe meer mensen op je posts reageren, hoe meer zichtbaarheid je posts krijgen. Het algoritme van social media is zodanig ingesteld dat je meer visibiliteit krijgt als er meer interactie is. Je hebt meer aan minder volgers die wél reageren en liken dan aan meer volgers die niet reageren. Zoveel mogelijk volgers hebben is dus niet het einddoel.

Hoe vaak post je het best op welk kanaal? Ook hier is meer niet altijd beter. Het belangrijkste is dat je met je content de juiste mensen kan aanspreken. Maar er is uiteraard een minimum aan activiteit nodig op een kanaal. Een kleine leidraad:

  • Instagram: min. 1 Story of post om de paar dagen 
  • Facebook: min. 1 bericht om de 5 dagen 
  • LinkedIn: min. 1 post per week
  • Twitter: min. 1 tweet per dag 
  • TikTok: min. 1 video om de paar dagen
  • Pinterest: min. 1 pin per week 

Dit is uiteraard maar een suggestie. Je kan het aantal het best zelf naar je hand zetten, maar zorg er zeker voor dat er een regelmaat in zit.

7. Ga in gesprek met je volgers

Bouw een goede band op met je volgers, zodat ze je blijven volgen. Net zoals in het echte leven is het belangrijk om duurzame relaties op te bouwen met je klanten. Stel vragen aan je volgers, zodat ze het gevoel krijgen dat ze iets bijdragen aan jouw content. Je kan makkelijk in gesprek gaan met je volgers via Instagram Stories bijvoorbeeld. Volgers reageren ook sneller op Stories dan op posts, omdat niemand anders die kan zien. Je kan ook gebruikmaken van de tools van Instagram Story, zoals een poll, om feedback van je volgers te krijgen.

Reageer persoonlijk op hun vragen of berichtjes en probeer deze dezelfde dag nog te beantwoorden. Zoek daarnaast actief contact met andere mensen of profielen. Like of deel dingen die je leuk vindt en die ook interessant kunnen zijn voor jouw volgers.

Voorbeeld: check zeker eens de Instagram van StuBru.

Als bedrijf moet je steeds op de hoogte blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen, ook in social media. Zit jouw doelgroep op TikTok? Maakte jij al een Reel? Ging je al eens live? Heb je al een AR-filter gecreëerd? Doe je aan e-commerce op Instagram of Facebook? Probeer de trends die bij je merk passen uit. Wanneer je nieuwe features gebruikt, zoals bijvoorbeeld Facebook live of Story widgets (een poll, aftelklok of quiz), beloont het platform jou door je content aan meer mensen te tonen.

9. Maak gebruik van handige (en gratis) tools

Er bestaan allerlei socialmediatools: om je content in te plannen (Facebook Creator Studio), om je content visueel aantrekkelijk te maken (Canva), om je posts te analyseren (Buffer) en om je accounts te beheren en te monitoren (Hootsuite). Met deze tools bespaar je tijd én optimaliseer je jouw accounts.

10. Werk met een businessaccount

Met een businessaccount heb je toegang tot alle bezoekersstatistieken van je Instagram- en Facebookaccount. Je kan hier zeer waardevolle informatie over je volgers uit halen: wat zijn hun interesses, wanneer zijn ze online, waar komen ze vandaan, hoe oud zijn ze, wat is hun gender,... Kijk af en toe naar deze statistieken, want ze kunnen je verrassen. Als je goed weet wie je volgers zijn, kan je je content hierop afstemmen.


Wil je aan de slag met advertenties op Facebook en Instagram? Check er meer over in dit webinar van Flanders DC.