Vorige maand vond de Flanders DC-Expertendag ‘Groeien in design’ plaats. Daar gingen 60 designers in gesprek met verschillende experten. Thema’s als internationalisering, financiering, personeelsuitbreiding en productdifferentiatie kwamen aan bod. Check hier van elke expert zijn of haar beste tip!

Bie Boudolf is account manager bij het Agentschap Innoveren en Ondernemen en is gespecialiseerd in financiering en subsidies voor groei. 

“Groeien doe je niet alleen: ga na welke kennis intern ontbreekt en laat je zo omringen door experten met kennis van zaken.”

Bie Boudolf,

Agentschap Innoveren en Ondernemen

Als adviseur bij Flanders Investment and Trade helpt Erik Dieussart bedrijven bij internationaal ondernemen. Hij weet precies welke steun de Vlaamse overheid kan bieden bij internationale beursdeelnames en prospectiereizen. 

“Goed exporteren verhoogt je slaagkansen. Maak een plan om te exporteren vanuit Vlaanderen!”

Erik Dieussart,

Flanders Investment and Trade

Filip Janssens is een selfmade designer en interieurvormgever. Samen met zijn vrouw Heidi De Windt startte hij in 2008 Filip Janssens Designstudio, gespecialiseerd in maatwerk. Zijn werk werd zodanig populair dat serieproductie zich opdrong. Sinds 2014 zijn een aantal stukken in productie bij Serax. 

“Leg steeds dezelfde focus en blijf doorzetten. Een mooi resultaat komt er pas na zware inspanningen.”

Filip Janssens,

Filip Janssens Designstudio

Kris Leys is strateeg bij Crowndog. Hij weet perfect hoe je groei kan stimuleren. Ga je voor productuitbreiding, snij je nieuwe doelgroepen aan, of verruim je je markt? 

“Groeien kan enkel als je de wereld van je klanten begrijpt en hun noden kent. Mensen willen je producten kopen omwille van het feit dat ze er nood aan hebben.”

Kris Leys,

Crowndog

Timothy Macken is zaakvoerder en innovatiestrateeg van Made. In 2006 startte hij samen met Simon De Smet een kleine ontwerpstudio, tien jaar later is Made uitgegroeid tot een design- en innovatiestudio van formaat. 

“Topdesign is een voorwaarde voor groei, maar het verschil maak je met alles wat daarbij komt: strategisch denken, helder communiceren, relaties opbouwen,…”

Timothy Macken,

Made

Christian Oosterlinck kent de wereld van de internationale designbeurzen als zijn broekzak. Hij was binnen het vroegere Design Vlaanderen verantwoordelijk voor de groepsdeelnames van Vlaamse designers aan (inter)nationale beurzen.

“Als designer moet je meer doen dan enkel ontwerpen. Het is belangrijker een goed adresboek te hebben dan een vol schetsboek.”

Christian Oosterlinck,

beurzenexpert

Productontwerper Wim Segers richtte in 1989 samen met zijn vrouw Studio Segers op. Intussen vervoegden ook zoon Bob en zijn schoondochter het bedrijf, dat groeit dankzij de totaalaanpak — van productdesign tot presentatie — die zij hun klanten bieden.

 “Design begint met de juiste vraagstelling: het zoeken naar inhoud als groeiproces.”

Wim Segers,

Studio Segers

Jan Van den Bossche is consulent bij Cultuurloket (het vroegere Kunstenloket) en kent het galeriecircuit als geen ander.

“Wil je groeien via een galerie? Streef naar een toenemende waardering van je creaties en werk een strategie uit om die waardering efficiënt te verspreiden.”

Jan Van den Bossche,

Cultuurloket

Wanneer een creatieve onderneming groeit, leidt dat tot verandering en onevenwicht. Koen Van Dyck helpt met Van Dyck Management organisaties hun dynamische balans te herstellen. 

“Groeien haalt je systeem tijdelijk uit evenwicht. Dat hoort erbij. Wees alert voor extremen en streef naar een dynamische balans tussen het zakelijke en creatieve deel.”

Koen Van Dyck,

Van Dyck Management

Sander Vermeulen is design director bij Base, een brandingstudio met kantoren in Brussel, Genève en New York. Hij kende als ondernemer binnen een professionele structuur een groei, maar ook het bedrijf zelf in constant in groei. 

“Probeer te groeien op een natuurlijke wijze zonder stappen over te slaan, alleen zo bekom je een duurzaam resultaat.”

Sander Vermeulen,

Base