Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
5 november 2024
5 minuten leestijd
Een samenwerking met een influencer of content creator kan helpen om je modemerk of designlabel extra in de kijker te zetten, je verkoop te boosten of nieuwe communities aan te spreken. Tijdens ons Lab deelden design influencer en content creator Paulien De Clercq, modeontwerper en influencer Jordy Arthur, Margot Vansteenkiste van modemerk LolaLiza en Myra Nurski van het pr, influencer en content marketing agency MMBSY heel wat waardevolle inzichten.
Paulien De Clercq is een jonge, Belgische content creator met een snelgroeiende community op Instagram en TikTok. Door haar unieke kijk op interieur en design en haar social media skills weet ze haar volgers telkens weer te inspireren. Vandaag werkt ze als freelance content creator en marketeer. Daarnaast runt ze samen met haar vriend een eigen merk dat gespecialiseerd is in het ontwerpen en verkopen van unieke prints en posters.
Bestudeer aandachtig het profiel van de influencer en denk na over een eerlijke verloning.
Voordat je een samenwerking aangaat met een influencer, is het belangrijk om eerst goed het profiel van de influencer te bestuderen. Kijk of deze persoon daadwerkelijk jouw product zou kunnen gebruiken en of de waarden overeenkomen met die van jouw merk. Denk ook goed na over de compensatie. Bedenk wat redelijk is, inclusief de tijd en moeite die het kost om hoogwaardige content te creëren. Een eerlijke en transparante beloning leidt vaak tot een langdurige en succesvolle samenwerking.
Geef een influencer voldoende vrijheid.
Hoewel je duidelijke verwachtingen moet hebben, is het belangrijk om influencers voldoende vrijheid te geven om hun creativiteit de vrije loop te laten. Influencers weten vaak zelf het beste wat wel en niet aanslaat bij hun publiek. Door hen te betrekken in het creatieve proces geef je hen de kans om de content op een manier te presenteren die zowel authentiek is voor hen als aantrekkelijk voor hun volgers.
Kijk niet alleen naar volgersaantallen en likes bij het kiezen van een influencer.
Micro- en nano-influencers kunnen juist heel waardevol zijn vanwege hun kleinere, maar sterk betrokken volgersgroep. Hun aanbevelingen komen vaak authentieker en betrouwbaarder over, wat meer impact kan hebben dan de oppervlakkige aandacht die grote influencers soms genereren. Als je nog niet veel budget hebt, kan je beginnen met eerst pakketten of samples naar influencers te sturen die een goede match lijken. Zo kunnen ze jouw product leren kennen, wat de kans vergroot dat ze oprechte en positieve content zullen maken.
Jordy Arthur werkt als ontwerper en stylist voor artiesten zoals Pommelien Thijs en Merol, én als content creator voor grote bedrijven zoals Volvo of Loop Earplugs. Via social media deelt hij zijn creatieproces en de effectieve kledingstukken met zijn meer dan 400.000 volgers.
Maak duidelijke afspraken over exclusiviteit en het gebruik van de content.
Bij het onderhandelen over een samenwerking met een influencer, is het essentieel om duidelijke afspraken te maken over exclusiviteit en de manier waarop jouw product gepromoot wordt. Als een merk verlangt dat de influencer uitsluitend hun product adverteert, moet dit zeker weerspiegeld worden in de prijs. Exclusiviteit betekent immers dat influencers geen andere samenwerkingen kunnen aangaan binnen dezelfde productcategorie, wat zijn/haar/hun toekomstige mogelijkheden beperkt. Het is evenwel belangrijk te bespreken wat er gebeurt met de content nadat deze is gecreëerd. Wordt de content eigendom van het merk? Hoe lang kan het merk de content gebruiken, en op welke platforms? Het zijn vragen die helder beantwoord moeten worden om misverstanden te voorkomen en de waarde van de samenwerking goed in kaart te brengen.
Behandel je influencers als gelijkwaardige partners.
Bij het samenwerken met influencers is het cruciaal hen met respect en als gelijkwaardige partners te behandelen. Zie hen niet als een simpel marketinginstrument dat je kunt inzetten om al je problemen op te lossen. Influencers zijn creatieve professionals, met een eigen stem en invloed binnen hun gemeenschap. Door de samenwerking te zien als een zakelijke relatie tussen twee partijen, leg je een fundament voor wederzijds respect en vertrouwen.
Denk na over langdurige samenwerkingen.
De meest succesvolle campagnes zijn vaak de samenwerkingen die over een langere periode worden aangegaan. Deze voelen niet alleen authentieker aan, maar geven de influencer ook de kans om een dieper verhaal te vertellen over jouw merk. Hoe meer influencers zich kunnen identificeren met een merk, hoe meer oprechte enthousiasme er ontstaat bij hun volgers. Visibiliteit op lange termijn heeft namelijk een grotere impact dan een eenmalige post of campagne.
Myra Nurski is zaakvoerster van MMBSY, het pr, influencer en content marketing agency met een focus op mode en lifestyle. Ze studeerde Fashion Management aan Polimoda en liep stage bij Veronique Branquinho en Natan voor ze in 2018 MMBSY mee oprichtte. Vandaag heeft het bureau kantoren in Antwerpen en Amsterdam en werkt het voor klanten zoals LolaLiza, JBC, Caroline Biss, CKS en Juttu.
Zorg ervoor dat er duidelijke contractuele voorwaarden worden opgesteld.
Dit omvat de doelstellingen en verwachtingen van beide partijen, de contentvereisten, compensatie en facturatietermijnen. Het is ook belangrijk om afspraken te maken over copyright en het gebruik van de content. Vergeet niet om voorwaarden op te nemen voor annulering, en zorg ervoor dat het contract duidelijk stelt dat de influencer zelf verantwoordelijk is voor belastingverplichtingen. Een heel belangrijk aspect is de integratie van de influencer ad guidelines, opgesteld door FOD Economie, waar de influencer duidelijk vermeldt dat het om reclame gaat. Een goed opgesteld contract beschermt zowel het merk als de influencer en zorgt ervoor dat beide partijen weten waar ze aan toe zijn.
Werk met een influencer checklist.
Een influencer checklist begint met het bepalen van je doelstellingen: waarom wil je samenwerken met influencers en welke doelgroep wil je bereiken? Denk aan hun leeftijd, interesses en behoeften. Maak een lijst van influencers die hier goed bij passen en stel een shortlist samen van de beste opties. Analyseer vervolgens hun data, zoals bereik, engagement en conversiepercentages, om te zien wie echt impact kan maken voor je merk. Overweeg ook welke community je wilt bereiken, welke trends en thema's relevant zijn, en werk samen met influencers die invloed hebben binnen die groep. Zorg dat je merk zichtbaar is en aansluit bij de waarden van deze doelgroep.
Margot Vansteenkiste is Digital Communication Coordinator bij modemerk LolaLiza. Ze leidt de contentstrategie over alle LolaLiza-kanalen, inclusief de website, social media en nieuwsbrieven en coördineert de digitale content. Bij LolaLiza wordt gewerkt met een ambassadors club, waardoor er vooral langdurige samenwerkingen zijn.
Werk samen met influencers die intrinsiek gemotiveerd zijn, niet met hen die alleen geïnteresseerd zijn in de financiële beloning.
Om te voorkomen dat je met 'fake' influencers werkt, kun je een online meeting organiseren, bijvoorbeeld via Teams. Dit helpt om te beoordelen of ze echt geïnteresseerd zijn in je merk en professioneel en gepassioneerd zijn. Let tijdens de meeting op hun communicatie, punctualiteit en kennis. Regelmatige calls zorgen ervoor dat de samenwerking geëvalueerd kan worden en dat beide partijen tevreden blijven. Dit persoonlijke contact versterkt de relatie en verhoogt het succes van de samenwerking.
Bouw een sterke en persoonlijke band op met je influencers.
Het opbouwen van een goede relatie met de influencers waarmee je samenwerkt, is van groot belang. Dat begint met kleine, oprechte gebaren zoals reageren op hun posts of stories. Laat zien dat je hun content waardeert en dat je betrokken bent bij wat ze doen. Deze persoonlijke aandacht zorgt ervoor dat influencers zich meer verbonden voelen met jouw merk, wat de samenwerking ten goede komt.
Stel geen te hoge verwachtingen.
Het is belangrijk om realistisch te blijven in je verwachtingen van influencers. Zie hen niet als een directe conversietool, maar eerder als een middel om merkbekendheid te vergroten en je boodschap op een authentieke manier te verspreiden. Influencers kunnen de interesse in je merk vergroten, maar ze zijn niet per definitie verantwoordelijk voor directe verkoopcijfers.
Cookies opgeslagen