Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
3 april 2024
4 minuten leestijd
Belgium is Design, Milan Design Week 2022 © Marek Swoboda
Ga je met je bedrijf of merk naar een grootse beurs zoals de Milan Design Week? Bereid je dan goed voor om het maximale rendement uit je aanwezigheid te halen. Want een beurs biedt wel vele opportuniteiten, maar enkel een goede voorbereiding zorgt ervoor dat je ook effectief terugkeert met de gewenste resultaten.
Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Bepaal op voorhand zorgvuldig je doelstellingen. Wil je een product lanceren en ben je op zoek naar pers? Of wil je verkopen? Welke omzet heb je daarbij voor ogen? Wil je partners, producenten of investeerders aantrekken? In een bepaalde markt? Benoem je doelstellingen zo concreet mogelijk en bepaal je prioriteiten. Een beurs kan je heel wat bieden, maar zonder focus op jouw belangrijkste doelstellingen, loop je veel mis.
Check of er geen subsidies of steunmaatregelen bestaan die je kunnen helpen voor je reis of beursstand en -materiaal. Verschillende organisaties zoals FIT, VLAIO en Flanders DC kunnen je hierin wegwijs maken. Zo heeft FIT subsidies voor beursbezoeken en voor vertalingen van digitaal materiaal en organiseert ze zelfs groepsstanden die vaak veel voordelen bieden. Vaak moet je op voorhand je aanvraag doen. Meer over ondersteuning vanuit de overheid vind je in onze ondernemersgids.
Bereid je stand voor. Wat wordt door de organisatie geregeld en wat moet je zelf voorzien? En tegen wanneer? Lijst deadlines voor verzending van materiaal op en zorg ervoor dat jouw logo en ander communicatiemateriaal tijdig aangeleverd wordt bij de beursorganisator. Zijn jouw demo’s klaar? Heb je gedacht aan flyers, brochures of prijslijsten? Voorzie je merchandise? En heb je nog genoeg visitekaartjes?
Minstens even belangrijk is eigenlijk hoe jij erbij zal staan. Wees fit. Het is misschien evident, maar zorg in de dagen vooraf dat je uitgerust bent.
Bereid een persdossier voor zodat je gemakkelijk iets kunt doorsturen naar de pers. Heb je er al één? Zorg dan dat dit up-to-date is met jouw laatste foto’s, producten en samenwerkingen. Contacteer indien nodig een pr-bureau om je hierbij te helpen, vooral wanneer je zelf geen tijd of expertise hierin hebt of wanneer je (nog) geen uitgebreid netwerk hebt. Idealiter start je de zoektocht daarnaar ongeveer twee maanden op voorhand op. Vraag hierbij zeker naar referenties.
Laat iedereen weten dat je aanwezig zal zijn op de beurs! Al je contacten, klanten en partners mogen op de hoogte zijn. Wie weet zullen zij er ook zijn of kennen ze er mensen die voor jou interessant kunnen zijn.
Gebruik je social media. Bereid wat updates voor die je tijdens de beurs makkelijk kunt delen. Bepaalde boodschappen die je wil verspreiden kan je gerust op voorhand klaarzetten.
Bereid een of meerdere pitch talks voor. Een beurs is hectisch en lawaaierig. Vaak hebben mensen er weinig tijd, dus zorg ervoor dat je duidelijk en enthousiast in enkele minuten iemand kan uitleggen (of nog beter, warm maken voor) wat je doet. Als je verschillende types mensen wil zien (bijvoorbeeld buyers, publishers, pers of distributeurs), zorg dan voor een verschillende boodschap per doelgroep. En idealiter een korte en lange versie van elk.
Check andere standhouders, partners en eventuele sprekers. Het vraagt tijd, maar doe research naar interessante namen die aanwezig zullen zijn. Creëer een database met prospecten. Voeg ze al toe op LinkedIn. Noteer hun standplaats en leg een afspraak vast of plan tijd in je dagschema om even langs te gaan.
Leg al op voorhand zoveel mogelijk afspraken vast. Verzend e-mails naar prospecten en contacten die ook aanwezig zullen zijn. Wachten op interessante voorbijgangers levert slechts zelden een interessante contacten op. Zorg dat je afspraken hebt gemaakt met de mensen die je echt wilt zien. Hou wel wat tijd vrij in je schema voor spontane ontmoetingen, want die zijn er altijd op een beurs.
Maak een planning op. Wie is wanneer aanwezig? Wanneer heb ik afspraken? Welke standen wil ik zelf bezoeken? Maak voor jezelf een agenda met mogelijke tijdslots voor contacten.
Cookies opgeslagen