Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
2 september 2021
7 minuten leestijd
illustratie © Trui Chielens
LinkedIn is een professioneel netwerk waar je in contact kan treden met klanten, relaties, opdrachtgevers, partners, etc. Hoe zorg je voor een effectieve LinkedIn-strategie? Wat zijn de do’s en dont’s om dit kanaal in te zetten voor klantenprospectie? Wij vroegen het aan social selling expert Ricardo Ghekiere.
Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Ricardo Ghekiere is head of growth bij Upthrust en co-auteur van het boek LinkedIn Content Marketing: How to generate high-quality B2B leads on LinkedIn without cold messaging and ads. Sinds 2016 heeft hij zich gespecialiseerd in LinkedIn, waar hij al meer dan 11 miljoen organische views haalde.
Er zijn drie manieren om leads te verzamelen op LinkedIn:
Idealiter integreer je deze drie zaken in je LinkedIn-strategie. In dit artikel gaan we voornamelijk in op outbound marketing.
Je kan er ook voor kiezen om te werken met LinkedIn Sales Navigator, de betalende versie die je gedurende een maand gratis kan uittesten. In Sales Navigator kan je keywords ingeven om op zoek te gaan naar de meest geschikte contacten. Zo kan je bijvoorbeeld zoeken op grootte van bedrijven, sector van bedrijven, regio, type functies,... Op die manier kan je nog gerichter prospecteren.
Alles start uiteraard met een goede profielpagina. Zorg dat je LinkedIn-profiel up-to-date en zo goed mogelijk ingevuld is. Enkele tips om meer impact te creëren:
Zit je profielpagina goed in elkaar? Dan is het tijd om op zoek te gaan nieuwe potentiële klanten. Dat kan op verschillende manieren:
Met behulp van Boolean search kan je ook heel gericht gaan zoeken, via ‘not’, ‘or’ en ‘and’-functies. Op die manier kan je bijvoorbeeld zoeken op personen met een specifieke functietitel, op basis van bepaalde keywords in het profiel,...
“Als freelance designer kan ik me gemakkelijk koppelen aan complementaire profielen zoals project managers, marketeers en ontwikkelaars. Daarvoor is LinkedIn echt super. Bij een mogelijke match ga ik eerst na of er al een designer in het bedrijf werkt. Is dat niet het geval, dan stuur ik die persoon een uitnodiging om te connecteren.”
“LinkedIn Sales Navigator bekijk ik als een verlengstuk van mijn algemene salesstrategie. Het is een instrument dat uitvoert wat jij vraagt dat het moet doen. Ik heb dus bij wijze van spreken op papier een sales funnel uitgetekend, en die dan toegepast in Sales Navigator. En het is niet omdat het digitaal gebeurt dat er geen menselijke connectie aan te pas moet komen. In real live zou je een potentiële klant ook geen half voorstel doen, op LinkedIn dus evenmin. De juiste mensen met de juiste informatie aanspreken, is het enige dat werkt.”
Je hebt een aantal personen gevonden, die mogelijks zouden kunnen geïnteresseerd zijn in je aanbod. Maar hoe connecteer je er nu het beste mee? De allerbelangrijkste tip hierbij is om een context te creëren. Hoe ben je bij die persoon terechtgekomen? Zoek naar een topic of raakpunt, iets dat een aanleiding kan zijn om je voor te stellen (bijvoorbeeld een gemeenschappelijke connectie of het feit dat jullie van dezelfde LinkedIn Group deel uitmaken). Begin nooit meteen over wat je wil verkopen. Het eerste doel is op een zinvolle manier connecteren en een relatie opbouwen. Als je dat bereikt hebt, dan ben je al een heel eind. Eens je een aantal berichten hebt verstuurd, moet je deze natuurlijk ook gaan opvolgen. Als het over grote aantallen gaat, kan je deze best onderverdelen in drie categorieën: positief, neutraal en negatief (wat betekent dat er vaak geen reactie is gekomen). Start met de opvolging van de positieve reacties. Nadien kan je de neutrale verder opvolgen. Met behulp van een tool die geconnecteerd is met je CRM-systeem kan je voor een geautomatiseerde opvolging zorgen.
“Wij maken al enige tijd gebruik van LinkedIn om op zoek te gaan naar nieuwe klanten. Als de persoon aangeeft dat hij ons bureau beter wil leren kennen, dan gaat er vaak heel wat tijd over vooraleer er effectief een afspraak wordt vastgelegd, maar er komt vaak wel een opdracht uit. Soms worden bedrijven door ons ook aangewakkerd, dan beseffen ze plots dat ze ons eigenlijk wel zouden kunnen gebruiken voor een bepaald project.”
Het is belangrijk om zelf ook zichtbaar actief te zijn op LinkedIn, zodat je (nieuwe) contacten ook zien waarmee je bezig bent en wat je expertise eigenlijk precies inhoudt.
Onthou dat je LinkedIn-strategie pas op lange termijn werkt. Je moet er dus tijd in investeren, het regelmatig opvolgen én geduld hebben. Doe het beredeneerd en verwacht niet meteen grote resultaten.
“Ik hou me er één tot twee keer per maand intensief mee bezig. Ik stel dan lijsten samen, waarna ik boodschappen op maat verstuur. Daar kruipt eigenlijk het meeste tijd in. De return is hier vaak beperkt, maar met de data die je genereert, kan je verder aan de slag. Het is een traag en lang medium, maar het geeft goede inzichten in hoe bepaalde bedrijven of sectoren gestructureerd zijn.”
Wil je nog meer tips? Bekijk dan hier het webinar met Ricardo Ghekiere.
Cookies opgeslagen