Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
21 januari 2022
5 minuten leestijd
illustratie © Maarten Peeters
Als je een introverte freelancer bent, is het soms lastig om jezelf en jouw werk in de schijnwerpers te plaatsen. In dit artikel zoeken we een antwoord op de vraag: hoe kan je jezelf online promoten op een manier die bij jouw persoonlijkheid past?
Freelance journalisten Linda A. Thompson en Selma Franssen sturen met The Friendly Freelancer een tweewekelijkse nieuwsbrief uit, waarin ze op zoek gaan naar antwoorden op vragen zoals 'Hoe kom ik aan nieuwe opdrachten en klanten?', 'Waarom is het zo moeilijk om nee te zeggen?' en 'Hoe geraak ik van mijn angst om te pitchen af?'.
Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Volgens cijfers zou zo’n 30 tot 50% van de bevolking introvert zijn. In tegenstelling tot extraverte mensen halen introverte mensen hun energie uit de tijd die ze alleen doorbrengen. De populaire opvatting wil dat introverte mensen ook stil en gereserveerd zijn en dat ze niet graag op de voorgrond treden. Die eigenschappen maken dat het voor introverte creatieve ondernemers niet altijd makkelijk is om met hun werk of zichzelf naar buiten te komen, zowel online als in het echte leven.
Door de coronacrisis zijn heel wat klassieke netwerkmomenten verdwenen. Daarom is het belangrijker dan ooit om jezelf online te promoten. Door je creatieve werk in de schijnwerpers te plaatsen, kan je volgers aantrekken, je merk opbouwen, jezelf als expert profileren en in het beste geval zelfs nieuwe klanten binnenhalen. Bovendien kunnen introverte ondernemers hun voordeel doen met de massale en noodgedwongen shift naar online.
Jezelf online promoten kan oncomfortabel en als aandachttrekkerij aanvoelen als introvert. Je kan je schroom overkomen door jezelf aan te leren om op een andere manier te kijken naar online promotie. Bekijk het als een manier om een gesprek met anderen aan te gaan over wat je doet, in plaats van dat het een vervelende klus naast je ‘echte’ werk is. Met andere woorden, denk niet: “Bah, ik moet eens iets posten op Facebook.” Maar wel: “Ik ben geweldig blij met én trots op dit nieuwe product. Daarom deel ik het online. Ik ben ook superbenieuwd naar wat anderen ervan zullen vinden.” Enthousiasme werkt aanstekelijk en na een tijd zal de schroom die je aanvankelijk voelde, verdwijnen. Je kan jezelf extra motiveren door doelen te stellen. Plan in om wekelijks een post te delen of een nieuw contact te leggen. Vooral in onzekere tijden is het belangrijk dat je netwerk groeit. Op die manier blijft je netwerk ‘fris’ en kan je contacten aanspreken wanneer dat nodig is.
“Al sinds mijn tienerjaren toon ik mijn werk online en leg ik er contact met andere kunstenaars. Het voelt niet alsof ik aan het 'netwerken' ben, maar toch leidt het tot interessante contacten en opdrachten. Zo zag de artdirector van VICE mijn werk op Tumblr, waarna hij vroeg om comics voor VICE in de VS te maken. Sociale media worden steeds commerciëler, wat het moeilijker maakt om een online community te bouwen. Wanneer je je werk online deelt, is het volgens mij vooral belangrijk dat je dat doet op een manier die bij jou past en waar jij je goed bij voelt.”
Introverten vinden het niet altijd fijn om veel te moeten posten via sociale media of een overload aan informatie tot zich te moeten nemen. Denk goed na over je personal branding. Wat zijn de waarden waar je voor staat? Welke toon gebruik je om je volgers aan te spreken? Elke post sluit dan idealiter aan bij je persoonlijke merk en communiceert de waarden achter jouw product of onderneming. Die strakke omlijning kan enorm helpen om te beslissen wat je wel en niet online post. Als je bijvoorbeeld gruwelt van selfies is het geen goed idee om dat plots wel te beginnen doen. Daarbij is het ook belangrijk dat je posts authentiek aanvoelen. Bekijk sociale media als een vehikel waarmee je je interesses en persoonlijkheid kan laten zien aan de wereld, net zoals die zouden doorschemeren wanneer je met iemand in gesprek gaat op een netwerkevent.
Online netwerken heeft zo z’n voordelen voor introverten. Bij een offline netwerkmoment kan je plots worden voorgesteld aan onbekenden en moet je ad hoc reageren. Online heb je de kans je beter voor te bereiden, waardoor de kwaliteit van je contacten erop vooruit zal gaan. Vooraleer je nieuwe contacten legt, kan je uitzoeken welke personen voor jou interessant zouden kunnen zijn en enkele vragen voorbereiden. Begin echter niet meteen met een verzoek, maar betrek jouw online gesprekspartners eerst in een conversatie over hun stokpaardjes. Stel bijvoorbeeld een vraag over de ideeën van een spreker tijdens een online workshop of start een gesprek over een blogpost op de website van een potentiële opdrachtgever. Zorg dat je een helder beeld hebt van de meerwaarde die jij kan bieden aan de ander en welk doel je voor ogen hebt met dit gesprek. Vergeet later niet om een follow-up te doen, bijvoorbeeld een simpel bedankje of een korte recap van wat jij meeneemt uit het gesprek.
Een courante misvatting over introverten is dat ze er allemaal van huiveren om in het middelpunt van de belangstelling te staan. Introvert zijn betekent echter niet meer dan dat sociale situaties ons energie kosten. Er zijn dan ook creatieve ondernemers die ondanks hun introversie expert zijn in communiceren, organiseren en presenteren. Op een onbekend groepje afstappen tijdens netwerkmomenten is niet hun sterkte, maar ze voelen zich wel op hun gemak wanneer ze een centrale rol op zich kunnen nemen, bijvoorbeeld door op te treden als organisator of spreker van een (online) netwerkevent.
Een zichtbare voortrekkersrol is een ideale startpositie om te netwerken: iedereen ziet je en weet wie je bent, waardoor je jezelf niet meer aan mensen hoeft te introduceren. Er zijn allerlei manieren om dit digitaal te doen. Denk aan het starten van een nieuwe groep op LinkedIn voor specialisten in jouw branche, het schrijven van shareable blogposts over jouw sector of het runnen van een Instagram-pagina waarop je lovenswaardig werk van vakgenoten tagt. Wanneer je jezelf dus naar voren schuift door nuttige resources te delen over jouw vakgebied, zullen anderen naar jou toekomen.
“Sociale media laten mij toe om veel dichter bij mijzelf te blijven. Ik hoef me niet naar voor te schuiven of te verkopen, een vorm van promotie die voor mij al snel opdringerig zou aanvoelen. Mijn werk laten zien en praten over wat mij passioneert, is mijn manier om te laten zien waarmee ik bezig ben. Wie geïnteresseerd is, volgt wel. Het draait niet rond mij en toch heb ik connectie met heel wat mensen.”
Jezelf en je werk promoten is niet alleen voorbehouden aan specifieke online netwerksituaties. Er zijn allerlei gelegenheden om je expertise bekend te maken, en die benut je waarschijnlijk al zonder het zelf te beseffen. Er zijn talloze Facebook- en LinkedIn-groepen voor creatieve freelancers, waar je kan beginnen met reageren op posts van anderen. Geef antwoord op vragen of stel zelf eens een vraag. Post content die laat zien wat je doet en maakt, zodat anderen jouw werk kunnen delen. Onthoud dat wanneer je werk zichtbaar is, dat meteen voor interessante conversaties zorgt.
Cookies opgeslagen