In geldnood komen is niet alleen iets dat slecht draaiende ondernemingen overkomt. Zelfs als het goed gaat met je zaak en je winst maakt, kan je snel in de problemen komen door een gebrek aan cash. Sterker zelfs: het is de oorzaak nummer één voor faillissementen. De combinatie van (te) veel reeds voor gefinancierde uitgaven (zoals bijvoorbeeld aan grondstoffen of leveranciers) en openstaande facturen (zo doen B2B-klanten er al gauw 60 dagen over om een factuur te betalen) kunnen snel je rekening leeg doen lopen. Hoe hou je nu best zicht op je centen en vermijd je zo een situatie

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

1. Maak een prognose van je cashflow

Zorg er in eerste instantie voor dat je goed de vinger aan de pols houdt en in de tijd vooruitblikt, zodat je weet hoe het geld op je rekening gaat evolueren. Flanders DC biedt hiervoor een eenvoudige tool voor een kasplanning aan, waarmee je maand per maand kan inschatten hoe je kasstroom zal evolueren. Bekijk ook de tutorial zodat je meteen aan de slag kan met de tool:

Tutorial: Zo gebruik je een kasplanning

2. Volg je klantenfacturatie goed op

Het spreekt voor zich, maar helaas wordt er in de praktijk nog vaak tegen gezondigd: volg je facturatie goed op! Tegenwoordig bestaan er heel wat online tools waarmee je dat grotendeels kan automatiseren, zoals bv. digiteal.eu, De Factuur, Factuurdesk, Comanage, Factuursturen.be, Digitalefactuur en Eenvoudig factureren. Je kan ook vragen aan je bank welke tools zij ter beschikking stellen van hun klanten. Zo bieden sommige banken online facturatietools aan die je makkelijk kan delen met je boekhouder.

3. Beheer jouw facturen goed

In omgekeerde richting: wees ook niet te snel in de betalingen die je zelf moet doen. Is een factuurbedrag verschuldigd over 30 dagen, betaal dan niet meteen als de factuur binnenkomt. Gebruik eventueel je digitale banking app om je betaling in te stellen op de laatste dag van de betalingstermijn. Let bij de keuze van leveranciers ook niet altijd op de laagste prijs. Soms is je cashflow beter af met flexibele betalingstermijnen dan de laagste prijs.

4. Check met wie je in zee gaat

Het loont ook altijd om eens te kijken naar de financiële gezondheid van je opdrachtgever. Als het om een bedrijf gaat, dan kan je de financiële cijfers van je concurrenten of opdrachtgevers raadplegen via de Nationale Bank van België of Finactum.

5. Een goede inkomstenspreiding doorheen het jaar

Zorg dat je weet wat je omzetstreefcijfer op jaarbasis idealiter moet zijn en bekijk op voorhand in welke maanden je grote omzetschommelingen verwacht (bv. een dip in de zomer of een piek in december). Hier vind je een aantal tips over hoe je je werk meer gespreid kan krijgen. Werk daarnaast (waar je kan) ook met voorschotten en tussentijdse betalingen (bv. na oplevering van een bepaalde fase in een project).

6. Schakel hulpmiddelen in

De meeste banken bieden een kaskrediet aan om tijdelijke kastekorten op te vangen. Voordeel: je kan het opnemen wanneer je maar nodig hebt. Nadeel: het is meestal vrij duur. Zit je met een groot kastekort, dan kan het soms interessanter zijn om een straight loan aan te vragen. Sommige banken bieden ook factoring aan. Daarbij draag je je facturen over aan een derde partij (de bank). Bij het uitsturen van je factuur geeft de bank je meteen een voorschot op de factuur en gaat ze zelf het bedrag innen. Ga zeker eens langs bij je bank voor advies over wat de beste optie kan zijn. In onze ondernemersgids vind je meer informatie over geld lenen.