In dit artikel verzamelden we een aantal onlangs uitgegeven boeken door creatieven, actief in de design- en modesector. Het zijn stuk voor stuk boeken die ze vanuit de passie voor hun werk creëerden, die een inkijk geven in hun creatief proces en die hun visie op merkidentiteit, technologie, modefotografie, letterontwerp of duurzame mode belichten.

1. Grafisch ontwerper Wim Vandersleyen: Brand Mutation

Brand Mutation

Brand Mutation

Wie ben je? Ik ben sinds 1997 actief als grafisch ontwerper. Ik ontwikkel merkidentiteiten en help merken hun boodschap helder over te brengen. Sinds 2020 doceer ik grafische vormgeving aan de Arteveldehogeschool in Gent. 

Waarover gaat het boek? Het boek verzamelt een reeks hybride logo's die ik de afgelopen vier jaar creëerde. Wat begon als een speels idee groeide uit tot een reeks, gebundeld in dit grafische boek. De hybride logo's in het boek duiken in de marge tussen het imago dat een merk voor zichzelf wil opbouwen en de gevoelswaarde ervan bij mensen. Nostalgie, subcultuur, persoonlijke interesse en omgeving spelen een dominante rol in de associaties die we maken. Ze bepalen waarom we steevast teruggrijpen naar een merk en het vertrouwen, of net niet. 

Brand Mutation, Wim Vandersleyen

Brand Mutation, Wim Vandersleyen

Waarom moeten mensen het boek kopen? Ik creëerde mijn eerste hybride logo in 2019 van mijn favoriet aller tijden: het logo van Adidas. Esthetisch en grafisch sterk, en vol nostalgie voor mij. Ik droeg Adidas als kind en nu nog steeds. De mutatie van het Adidas-logo was niets meer dan een speelse manier om te communiceren over dit legendarische merk. Het ene eigenzinnige logo leidde echter tot het andere, en zo was Brand Mutation geboren. Het boek is er niet alleen voor ontwerpers, marketeers en merkstrategen, het is er voor iedereen die gelooft dat een beeld meer zegt dan duizend woorden. De ideale conversation starter onder collega's met andere woorden.

Te koop aan 19,95 euro via deze pagina


2. Modeontwerper Flora Miranda: I Am Digital

I Am Digital

I Am Digital

Wie ben je? Ik ben modeontwerper en kunstenares, afkomstig uit Oostenrijk. Ik sta voor de avant-gardebenadering van mode, met een focus op de digitale identiteit van de mens. Voor mijn couturecreaties werk ik niet alleen conceptueel rond het digitale, maar ontwikkel ik de ontwerpen aan de hand van nieuwe technologieën. In het formaat IT Pieces werk ik met data die met generative design verwerkt wordt tot kunstwerken. Met het boek I Am Digital bied ik de lezer een intieme blik op mijn creatieve processen en mijn visie op mode en technologie in de digitale cultuur.

Waarover gaat het boek? Het boek is een visuele en intellectuele reis die de lezer meeneemt door de wereld van mijn visie op mode en technologie. Met prachtige foto’s van onder andere Ronald Stoops, Laetitia Bica, Carlota Guerrera en Athos Burez. Het boek bevat teksten van Flora Miranda, Annelies Desmet, Antonia Seierl, Alec Empire en andere auteurs. Tim Peters heeft het boek mooi vormgegeven en het boek is uitgegeven door Bruno Devos van Stockmans Artbooks en Hopper&Fuchs.

I Am Digital, Flora Miranda

I Am Digital, Flora Miranda

Waarom moeten mensen het boek kopen? Het boek is een bron van inspiratie voor mensen met verschillende achtergronden: ontwerpers, kunstenaars en kunstliefhebbers, maar ook wetenschappers en ingenieurs. De combinatie van tekst en beeld over ons digitale bestaan kan het perspectief van de lezer verbreden. De spanningsboog in het boek gaat van poëtisch, filosofisch en sensueel naar rebels, analytisch en privé. Boordevol afwisseling met andere woorden!

Te koop aan 70 euro via deze pagina 


3. Grafisch ontwerper en kunstenaar Tom Andries: Hidden Landscapes of Letters

Hidden Landscapes of Letters

Hidden Landscapes of Letters

Wie ben je? Ik studeerde grafische vormgeving en reclame met een focus op typografie. De Antwerpse typograaf Luk Mestdagh was mijn docent en mentor. Het iconische A-logo voor de Stad Antwerpen was mijn doorbraak in de wereld van branddesign. Ik ben ook oprichter van Today, een branding agency in Mechelen met een duidelijke focus op het creëren van tijdloze merken en identiteiten. Via Today ben ik ook partner binnen 62MILES, een familie van expert agencies in marketing en technologie. Daarnaast doceer ik grafische vormgeving aan PXL-MAD Hasselt en ben ik gastdocent bij de School of Branding aan Arteveldehogeschool in Gent. In mijn privétijd maak ik monochrome typografische werken op doek, geschilderd in zwaar getextureerde zwarte inkt.

Waarover gaat het boek? Hidden landscapes of letters is mijn eerste monografie en toont de diversiteit van mijn werk als designer en kunstenaar. De focus ligt op m’n vrij werk: donkere, abstracte, minimalistische schilderijen. Daarnaast biedt het een overzicht van mijn grafisch werk doorheen de jaren en de samenwerking met Vitra Partner Store Antwerpen, waar ik als ‘bewoner' van het Vitra Apartment in Antwerpen één jaar te gast ben, en waar mijn eigen atelier en woning werd nagebouwd.

Hidden Landscapes of Letters, Tom Andries

Hidden Landscapes of Letters, Tom Andries

Waarom moeten mensen het kopen? Het boek toont de diversiteit van mijn werk als designer en kunstenaar. Je krijgt ook een eerlijke inkijk in mijn werk en omgeving. Het boek toont voluit mijn passie voor grafisch design, interieur en architectuur. 

Te koop aan 69 euro euro via deze pagina


4. Productontwerper James Van Vossel: Mock-up

Mock-up

Mock-up © Alain Six

Wie ben je? Ik ben een productontwerper van hoofdzakelijk serieproducten in uiteenlopende segmenten. Ik sta heel lang stil bij de verschillende fases in een project. Deze fases kleur ik persoonlijk in, met een minimale digitale impact, onderzoekend in mijn atelier. 

Waarover gaat het boek? Aangezien ik geen schets kan verkopen aan een producent, maar steeds werk met echte modellen waarbij je afmetingen, technieken, ergonomie, compositie, verdeling, evenwicht, en materialiteit tastbaar kan waarnemen, was ik op zoek een manier om mijn werkwijze te tonen aan de buitenwereld. Mock-up is een beeldend boek dat het ontstaan van één object vertelt, als referentie voor hoe ik steeds mijn werk benader. Het is niet alleen een middel om mijn ontwerpverhaal te duiden, maar evenzeer een pleidooi voor een doorgedreven zoektocht naar een ‘hand’-bachtelijke tussenfase in het ontwerpproces van ieder product. Het doet stilstaan bij wat het mij oplevert, maar vooral welk voordeel het de consument, de editeur en de producent kan opleveren. 

Mock-up, James Van Vossel

Mock-up, James Van Vossel

Waarom moeten mensen het boek kopen? Met dit boek wil ik bestaande productiemogelijkheden in vraag stellen, verbreding in het gangbare ontwerpperspectief toelaten en de onontbeerlijke 'hand'-bachtelijke tussenfase voorop stellen.

Te koop aan 58 euro via deze pagina 


5. Modefotograaf Marleen Daniëls: Sarajevo to Paris

Sarajevo to Paris

Sarajevo to Paris

Wie ben je? Ik ben freelance reportage- en documentairefotografe sinds 1984. 

Waarover gaat het boek? Het boek is een compilatie van 30 jaar documentairefotografie in de internationale modewereld. Samen met de opkomst van de Belgische modeontwerpers, met Martin Margiela op kop, eind jaren 80, ben ik frontstage en later backstage gaan werken voor diverse binnenlandse en buitenlandse media. Enkele jaren geleden was er de tentoonstelling Backstage/Frontstage in het Modemuseum van Hasselt, met mijn werk als rode draad. Opnieuw enkele jaren later, in 2021, maakte ik samen met mijn man en fotograaf Andrew Thomas en grafisch ontwerpster Nousjka Daniëls het boek Sarajevo to Paris. Dat was een huzarenstukje dat enkele maanden later werd voorgesteld in C-mine in Genk. Het boek kwam tot stand met de medewerking van Bruno Devos van Stockmans Artbooks en Flanders State of Arts.

Sarajevo to Paris, Marleen Daniëls

Sarajevo to Paris, Marleen Daniëls

Waarom moeten mensen het boek kopen? Het boek biedt een stukje modegeschiedenis met namen zoals Dries Van Noten, Ann Demeulemeester, A.F. Vandevorst, Martin Margiela, Dirk Van Saene, Walter Van Beirendonck en vele anderen. Het brengt je terug naar de wonderjaren van de Belgische en internationale modewereld. In het boek vind je 1.200 foto’s op 813 pagina’s.

Te koop aan 75 euro via mdanielsphoto@telenet.be


6. Grafisch ontwerper Erik Desombere: Letterwerken 1972-2022

Letterwerken 1972-2022

Letterwerken 1972-2022

Wie ben je? Na mijn afstuderen als grafisch ontwerper aan Sint-Lucaspaviljoen Antwerpen (nu Sint Lucas Antwerpen) heb ik twee jaar gewerkt in de studio van Luk Mestdagh en Rob Buytaert. Sinds 1985 ben ik docent grafisch ontwerp en typografie aan Sint Lucas Antwerpen en sinds 1990 heb ik een eigen ontwerpstudio. Zo was ik als docent verantwoordelijk voor de eerste huisstijl van de Karel de Grote Hogeschool en ontwierp gedurende vele jaren posters en publicaties voor Sint Lucas Antwerpen. 

Waarover gaat het boek? Het boek bevat 50 jaar werken met letters naar aanleiding van mijn tentoonstelling in lof.ooo in Kortrijk. Het boek kwam er op vraag van Lien Vanden Broecke, curator van lof.ooo. Het is een overzicht van mijn grafisch ontwerp van de afgelopen 50 jaar voor diverse klanten uit de profit- en non-profitomgeving alsook werk voor Sint Lucas Antwerpen, Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, Erfgoed Vlaanderen, Open Monumentendag, Vlaamse Hogescholenraad, Academie Menen,… 

Letterwerken 1972-2022, Erik Desombere

Letterwerken 1972-2022, Erik Desombere

Waarom moeten mensen het boek kopen? Wie interesse toont in een overzicht van mijn werk van de afgelopen 50 jaar zal ontdekken waartoe mijn liefde voor de letter heeft geleid in grafisch en typografisch werk.

Te koop aan 25 euro via erik.desombere@skynet.be


7. Modeontwerper en illustrator Judith Thomas en mode-expert Jasmien Wynants: Groeien broeken aan bomen?

Groeien broeken aan bomen?

Groeien broeken aan bomen?

Wie zijn jullie? Judith studeerde af aan de Antwerpse modeacademie en werkte als print- en modeontwerper. Voor het boek Groeien broeken aan bomen? ging ze voor het eerst aan de slag als illustrator. Jasmien is expert duurzame mode. Wij leerden elkaar ruim anderhalf jaar geleden kennen en ontdekten al snel dat we één ding gemeen hadden: onze liefde voor de mode-industrie en de ambitie om die nog mooier te maken. We besloten de krachten te bundelen. 

Waarover gaat het boek? Het is een informatief samenleesboek over kleding dat veel weetjes, opdrachten en kleurrijke illustraties bevat. De titel van het boek verwijst naar de vaststelling dat weinig kinderen echt kunnen antwoorden op de vraag ‘Waar komt je kleding vandaan?’. Het boek toont hoe kleding gemaakt wordt. Het neemt je mee in het hele proces: van de materialen die ervoor nodig zijn, tot hoe kleding in elkaar wordt gezet, welke wereldreis je T-shirt aflegt voor het in je kast belandt én hoe je er daarna zorg voor kan dragen. Gaandeweg ontdek je welke impact dit alles heeft op de mens en de planeet én hoe het beter kan.  

Waarom moeten mensen het kopen? Het boek werd bewust geschreven voor nieuwsgierige lezers van 8 tot 108. Weinig mensen weten hoe kleding gemaakt wordt en hoeveel tijd, energie en liefde er in kruipt. We geloven dat het boek niet enkel leuk is voor tieners die geïnteresseerd zijn in mode, maar ook voor volwassenen die de sector graag op een eenvoudige en laagdrempige manier beter leren kennen. 

Te koop aan 16,99 euro via deze pagina