Wie diensten levert in de creatieve sector zal het ongetwijfeld herkennen: de ene maand verzuip je in het werk, de andere maand valt het plots stil en begint de twijfel toe te slaan: wanneer komen die nieuwe opdrachten nu eindelijk binnen? Een aantal tips om je opdrachten beter te kunnen spreiden over tijd.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

In een sector waarin heel vaak projectgebaseerd wordt gewerkt, is planning en het snel kunnen schakelen in werkcapaciteit een moeilijke uitdaging voor heel wat startende, maar ook gevestigde ondernemers. Daarom kan het handig zijn om bij volgende zaken even stil te staan.


1. Probeer te vermijden dat je al te zeer op afroep van je klanten werkt

Hoe meer je ‘ja’ zegt op korte deadlines, hoe sneller je klanten dat gewoon worden en hoe later ze je ook zullen contacteren. Neem meer leiderschap over terugkerende klanten en vraag bij losse opdrachten door naar wat er nog zoal op de planning staat. Geef aan hoe jouw agenda eruit ziet en stel voor om samen de planning op te maken.

2. Leer vriendelijk nee zeggen

Leer vriendelijk nee zeggen als je verzuipt in het wek. Daarmee leer je je klant dat ze jou best in een zo vroeg mogelijk stadium contacteren. Gaat je klant meteen naar een concurrent en neemt hij nooit meer contact op met je? Vraag je dan af of dit op lange termijn wel zo een goede klant was voor je.

3. Schakel je klant mee in om je werk wat meer te spreiden

Schakel je klant mee in om je werk wat meer te spreiden door zowel een sneller als een trager tarief (met financieel klantenvoordeel) aan te bieden.

4. Stimuleer continuïteit door uurpakketten uit te werken

Stimuleer continuïteit door uurpakketten uit te werken voor je klanten van bijvoorbeeld 20, 50 of 100 uur (met een vervaldatum) aan een iets voordeliger tarief. Maak je case hard door de besparing uit te rekenen die ze hebben gemist door geen uurpakket te nemen. Koppel er een planning aan en bied ze een bijkomend klantenvoordeel aan: hoe groter het uurpakket dat ze boeken, hoe sneller ze bovenaan op jouw planning komen te staan.

5. Ga strategische partnerships aan met nauwe concullega’s

Ga strategische partnerships aan met nauwe concullega’s en werk een vertrouwensrelatie uit waarin je elkaar opdrachten doorspeelt als de ene het te druk heeft en de andere best nog wel wat aan kan.

6. Overweeg langetermijn partnerships

Herpositioneer jezelf als je teveel kleine losse opdrachten voor dezelfde klanten aan het doen bent. Misschien kan je een langetermijn partnerships aanbieden met extra diensten, zodat je tot meer consistente en langdurige werkvolumes komt.

7. Bouw klantenprospectie in je werkroutine in

In kalmere periodes kan je je bestaande klanten laten kennismaken met nieuwe diensten in je aanbod (stel een vrijblijvende afspraak voor of werk een gepersonaliseerde mailing uit) of ga jezelf voorstellen aan potentiële nieuwe klanten uit je doelgroep.