Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
16 april 2021
5 minuten leestijd
illustratie © Sarah Vanbelle
Hoe vind je als ondernemer in de creatieve sector klanten? Het is een vraag die elk jaar opnieuw in onze top 5 van meest gestelde adviesvragen voorkomt. In dit artikel verzamelden we alvast onze belangrijkste tips! Kan je zelf nog wat hulp gebruiken, dan staan we je graag bij met persoonlijk advies.
Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!
Om klanten te vinden moet je eerst goed weten wie je ideale klanten zijn. ‘Iedereen’ willen bedienen kan, maar het zal je veel geld en tijd kosten om ‘iedereen’ te bereiken. Voor wie is je aanbod nu echt het meeste waard? Wie heeft er een reële behoefte aan of interesse in? En is er een goede match tussen wat jij aanbiedt en waar zij naar op zoek zijn? Heel wat creatieve ondernemers die moeite hebben om klanten te vinden, hebben ofwel hun doelgroep niet goed genoeg afgebakend en mikken veel te breed of stellen te weinig hun eigen aanbod in vraag.
“Voor ons ticketingplatform plan ik regelmatig een uur in mijn agenda om nieuwe klanten te onderzoeken. Daarin gaat kwaliteit boven kwantiteit. Ik steek liever meer energie in klanten waarvan ik denk dat ze een goede match zullen zijn.”
Als je weet wie je ideale klant is, kan je ook uitzoeken op welke plaatsen (zoals events, conferenties of beurzen) hij regelmatig komt, welke websites of socialmediakanalen hij volgt, welke programma’s hij bekijkt, welke tijdschriften hij leest of waar hij winkelt. In sommige gevallen vind je misschien zelfs of jullie persoonlijke gemeenschappelijke relaties hebben. Lijst alle interessante kanalen op en denk na over hoe jij ze zou kunnen inzetten om met je doelgroep in contact te komen.
Dit klinkt erg basic, maar zorg dat de communicatietools die je wil inzetten er staan, up-to-date zijn en afgestemd zijn op je doelpubliek. Is Instagram je belangrijkste communicatiekanaal voor je doelpubliek, zorg dan dat je regelmatig post en opvolgt wat aanslaat en wat niet. Kom je eerder in contact met potentiële klanten door te spreken op netwerkevents, zorg dan dat je presentatie op-en-top is en je spreekvaardigheden op punt staan. Wees ook een ambassadeur van je eigen werk: maak je juwelen, draag ze dan zelf ook; maak je websites, zorg dan dat je eigen website helemaal top is. Dit klinkt voor de hand liggend, maar er wordt helaas nog vaak tegen gezondigd.
“Ik ben met het advies van Flanders DC aan de slag gegaan om de cases op mijn website beter te beschrijven en dat heeft uiteindelijk ook de interesse gewekt van nieuwe klanten.”
Zorg ervoor dat jij niet de enige bent die moet communiceren over je werk. Werk mond-tot-mondreclame in de hand door te netwerken. Begin in eerste instantie met de mensen die je al kent. Zorg dat familie, vrienden en kennissen weten wat je doet en hou hen regelmatig op de hoogte: ze kunnen je eerste ambassadeurs worden. Ga niet alleen naar netwerkevents in je sector (ook al is het goed om ook te netwerken met je vakgenoten), maar ga vooral naar events waar je klanten komen. Ben je actief in een sector waar gatekeepers (zoals curatoren, recensenten of journalisten) actief zijn, zorg dan dat je ze leert kennen en dat zij ook jou leren kennen. Netwerken kan daarnaast ook digitaal door een community op je socialmediakanalen uit te bouwen.
Maak een communicatiekalender waarin je per maand nadenkt over wat, wanneer, naar wie en via welk medium je kan sturen. Hoe kom jij tot bij je klant? Een aantal mogelijkheden om klanten te benaderen:
Cold calling: potentiële klanten zelf oplijsten en benaderen via een telefoon of afspraak.
Direct mailing: je doelpubliek via e-mail of post informeren over je aanbod, gekoppeld aan een informatieve boodschap die hun aandacht kan wekken. Hoe persoonlijker je deze boodschap kan maken, hoe beter. Voorzie zeker op je website de mogelijkheid om een e-mailadres achter te laten.
Netwerking: deelnemen aan netwerkmomenten waar je doelpubliek bijeenkomt en hen aanspreken of voor zichtbaarheid zorgen.
Affiliate marketing: partnerships met andere collega-ondernemers uitwerken zodat zij jouw aanbod mee aanbevelen.
Event marketing: je aanbod in de kijker plaatsen door een event te organiseren (bv. een talk en netwerkdrink) of door eraan deel te nemen (bv. een pop-upmarkt).
Bekijk ook via welke manieren klanten tot bij jou kunnen komen. Enkele tips:
Search engine optimisation (SEO): ervoor zorgen dat je website zo goed mogelijk ontsloten wordt door zoekmachines.
Online/offline adverteren: op social media heel gericht naar je doelgroep posts/advertenties verspreiden of online/offline adverteren op zoekmachines en/of andere websites, magazines, media,...
Een community uitbouwen op social media: in interactie gaan met je doelpubliek op social media door hen te volgen en ermee in dialoog te gaan.
Influencer marketing: influencers inschakelen op social media in om je aanbod in de kijker te plaatsen bij je doelgroep.
Inbound marketing: interessante content die verband houdt met je aanbod verspreiden via social media, je website/blog, mails,...
Wedstrijden: deelnemen aan wedstrijden waarvoor je je werk kan inzenden.
Thought leadership: je kennis/opinies publiek actief delen via media, conferenties, workshops, talks op netwerkbijeenkomsten,...
Referral marketing: tevreden klanten publiek laten getuigen over je werk en die getuigenissen in je communicatie gebruiken. Verder zijn er ook 'referral'-programma’s waarbij je klanten beloont als ze een nieuwe klant aanbrengen (door bv. een korting te bieden).
“Door op onze Facebookpagina content te delen die wij interessant vinden, kunnen we potentiële klanten bereiken die dit ook interessant vinden.”
Je bestaande klanten zijn vaak de beste ambassadeurs voor je werk, maar uiteraard ook potentiële afnemers van nieuw werk. Twee gekende methodes daarvoor zijn upselling (je klant een aanbod in een hogere versie of met meer mogelijkheden aanbieden) en crossselling (je klant bij zijn aankoop een gerelateerd aanbod bieden). Hou je bestaande klanten ook zeker regelmatig op de hoogte van nieuw werk en blijf met hen ook contact houden.
Plan structureel (wekelijks/maandelijks) tijd in om nieuwe klanten te vinden. Tracht dat zeker ook aan te houden tijdens periodes waarin je het druk hebt, anders riskeer je plots van een piek met veel werk in een dal met geen werk terecht te komen.
"Het mocht zo druk zijn op bureau als maar kon: in onze beginperiode was elke vrijdag voorbehouden voor prospectie. Ook al was er een belangrijke deadline op maandag."
Is het zoeken naar klanten helemaal jouw ding niet, dan kan je ook nog altijd overwegen om een professionele partner (zoals een salesverantwoordelijke, agent, boeker, galerie of distributeur) onder de arm te nemen die je daarin bijstaat.
Worstel je zelf met klanten vinden of weet je niet goed hoe je eraan begint? Boek kosteloos een adviesgesprek bij Flanders DC en we bekijken samen wat je (beter) kan doen!
Cookies opgeslagen