Naar jaarlijkse traditie brengen we het beste van de afstudeerprojecten binnen grafisch ontwerp, interieurarchitectuur en -vormgeving, juweelontwerp, keramiek, productdesign en textielontwerp. Wie moet je in het oog houden? Ontdek hier onze selectie!

Grafisch ontwerp

Paulien Verheyen, KASK Antwerpen

Paulien Verheyen, KASK Antwerpen

Het boek I like love swastikas van Paulien Verheyen zet het fenomeen cultural appropriation uiteen. Beide kanten van het polariserende debat worden gerepresenteerd in een fictieve conversatie tussen A en B die het uiterlijk en gedrag van voorbijgangers bespreken. Hun debat ontplooit zich doorheen het boek, waarin verschillende karakters zich door een landschap van berichten en reacties op social media rond het thema bewegen. Bovenal is I like love swastikas een reconstructie van de controverse en een uitnodiging om de lezers in het debat te betrekken.

Lore Roekens, KASK School of Arts Gent

Lore Roekens, KASK School of Arts Gent

Vanuit een fascinatie voor het grote foto-archief van haar vader deed Lore Roekens met False memories een onderzoek naar herinneringen. Wanneer we onze familie fotografisch vastleggen, reageren we vaak op een geïdealiseerd beeld. De kloof tussen de geleefde realiteit en het waargenomen ideaal is groot. Door beelden en documenten te vervangen of opnieuw te contextualiseren verhult Lore de zogezegde geloofwaardigheid en houdt ze controle over het leesproces van de toeschouwer.

Fazilet Tanrikulu, LUCA School of Arts Brussel

Fazilet Tanrikulu, LUCA School of Arts Brussel

Fundamenta Folia of ‘De Fundamenten der Bladeren’ is het afstudeerwerk van Fazilet Tanrikulu. Het is een reeks van visualisaties die een morfologische classificatie vormen voor bladeren van planten. Het toont de vier hoofdstructuren van het blad: nervatuur, textuur, bladvorm en bladrand. Het doel van Fundamenta Folia is om een organiserend principe te vormen dat enerzijds de variatie binnen de verschillende structuren onthult en anderzijds helderheid binnen de complexe schoonheid van de natuur creëert.

Bibi Kelder, LUCA School of Arts Gent

Bibi Kelder, LUCA School of Arts Gent

Bibi Kelder doet met haar project alef. een statement rond het gebruik van plastic. De afgelopen tien jaar is er meer plastic gemaakt dan in de hele twintigste eeuw. En bijna al het plastic dat ooit is gemaakt, bestaat nog steeds in een of andere vorm. Om deze oneindige verzameling tegen te gaan, tovert alef. gebruikte plastic tasjes om tot tassen die je wel langer wil en kan gebruiken. “Er is genoeg plastic op de wereld dat voor altijd blijft en waar we net zo goed gebruik van kunnen maken”, luidt de boodschap.

Janneke Janssens, PXL-MAD Hasselt

Janneke Janssens, PXL-MAD Hasselt

Het onderzoek Het lezen van Maria door tijd en ruimte van Janneke Janssen richt zich op het herzien van de geschiedenis en toekomst van het boek als een medium om nieuwe interpretaties te ontwerpen. De (grafische) inhoud van dit tijdschrift behandelt hedendaagse opvattingen over Mariadevotie, de connectie met religie en de rol van vrouwen in de samenleving. Het vormt een platform waarop deelnemers met elkaar kunnen communiceren en sociale kwesties kunnen bespreken. Het onderzoek resulteerde in een vernieuwde constructie van het boek, waarin navigatie het sleutelelement is.

Charlotte Decruyenaere, Sint Lucas Antwerpen

Charlotte Decruyenaere, Sint Lucas Antwerpen

Too good to be true van Charlotte Decruyenaere is een visuele analyse van een online identiteit, parafictie en de performativiteit van sociale media door het artificiële oog van de valse Instagrampersoonlijkheid Stella Spetto. Dit doet Charlotte door gebruik te maken van pruiken, buitensporig gebruik van make-up, valse heupen in mousse, 3D-gerenderde tanden en borsten en een handvol editing software. Het is fictie gepresenteerd als realiteit, en desondanks niets echt is, is Stella echter dan de werkelijkheid. Bekijk hier het video-essay.


Interieurarchitectuur en -vormgeving

Hannelore Demey, KASK School of Arts Gent

Hannelore Demey, KASK School of Arts Gent

In de meubelcollectie @TENSION van Hannelore Demey werd gezocht naar boeiende vormen en combinaties van spanning. De essentiële delen van het meubel worden verticaal opgespannen, waardoor de elementen zweven tussen de stalen frames. Door het wit lakken van de frames wordt de aandacht getrokken naar de spanbanden en de opgespannen spiegel, de draagstang van de kapstok en het zitvlak van de zetel.

Jenna Vanwachtendonck, KU Leuven

Jenna Vanwachtendonck, KU Leuven

Met L'essence (les sens) de la vie cachée onderzocht Jenna Vanwachtendonck de levensomstandigheden van Joodse onderduikers tijdens de Tweede Wereldoorlog. Aan de hand van schaars bewaarde documenten en het werk van de Joods-Duitse schilder Felix Nussbaum vertaalde Jenna dit in een ervaringsparcours. Het zintuiglijke aspect speelt een cruciale rol in het ontwerp. Bezoekers beleven het verhaal van deze onderduikers, zodat de herinnering aan hun ervaringen bewaard blijft in het geheugen van toekomstige generaties.

Celestien Vandevelde, LUCA School of Arts Brussel

Celestien Vandevelde, LUCA School of Arts Brussel

Het concept achter Food Pharmacy van Celestien Vandevelde komt voort uit een onderzoek naar de geschiedenis van de apotheek in combinatie met voeding. De site van een voormalig schoolgebouw in het Gentse stadscentrum herbergt een ontmoetingsplek waar gezonde voeding centraal staat. In een serre die aan de site gekoppeld werd, worden biologische groenten gekweekt die verwerkt worden tijdens workshops. De kookeilanden verwijzen naar de molecuulformules van de vitaminen in groenten, als referentie naar de apotheek.

Daan De Wit, Thomas More Mechelen

Daan De Wit, Thomas More Mechelen (meubelontwerp VOMO) © Isabel Rottiers

Daan De Wit studeert af met Stratum Quercus, een chaise longue opgebouwd uit 707 lagen eikfineer. De combinatie van het lasersnijden en het ambachtelijke verlijmen van de onderdelen leidt tot een sculpturale vormgeving, een unieke textuur en kleur, met een optimaal materiaalverbruik.

 
Elias Van Orshaegen, Thomas More Mechelen

Elias Van Orshaegen, Thomas More Mechelen (interieur en meubel) © Isabel Rottiers

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Cartes van Elias Van Orshaegen is een zoektocht naar balans, verhouding en materialen. Een proces waar elementen werden weggelaten om zo tot de essentie te komen. Cartes is een eigenzinnig meubel met een elementaire vormentaal dat zowel als tafel als object kan gezien worden. Het heeft een brut zwart buisvormig onderstel, in contrast met een dun ogend eiken blad dat volgens de Japanse verbrandingswijze Shao Sugi Bhan behandeld werd.

Emy Liebregts, Thomas More Mechelen

Emy Liebregts, Thomas More Mechelen (interieur en service design)

Met Design voor natuurbeleving creëerde Emy Liebregts een concept voor de renovatie van het Scheyvaertshof in natuurpark Blaasveldbroek in Willebroek. Binnen het pand komen drie functies centraal te staan: horecagelegenheid, cursusruimte en natuurbeleving, met als overkoepelende functie het creëren van een natuurproduct uit de eigen boomgaard: appelcider. De cider wordt gepromoot op weekendmarkten en kan geschonken worden in de horeca, zowel op het domein als in de ruime omgeving. Bekijk het project hier in 3D.

Anouk Henderickx, Universiteit Antwerpen

Anouk Henderickx, Universiteit Antwerpen

Diversiteit is vandaag de dag de nieuwe realiteit in onze samenleving en daar heeft het project Multicultural Transit Home van Anouk Henderickx op ingespeeld. Er ontstond een conceptuele samenwerking tussen het gebouw Vooruitzicht, gelegen op de Turnhoutsebaan in Borgerhout en het integratiebureau Atlas dat zich verderop bevindt. De focus van het gebouw ligt op het creëren van interactie tussen de verschillende culturen in Borgerhout. Het wordt een tweede thuis voor mensen die hier geboren zijn, maar ook voor de mensen die dat niet zijn.

 
Maud Ordutowski, Universiteit Hasselt

Maud Ordutowski, Universiteit Hasselt

Met GOEASY van Maud Ordutowski krijgt de medewerker in het ‘nieuwe werken’ een handig hulpmiddel om dagelijks op een eenvoudige en efficiënte manier materiaal van de locker naar de werkplek te dragen. Op de werkplek kan de draagtas vervolgens dienst doen als opbergplek voor persoonlijke spullen. Op die manier vervangt het de gekende ‘ladeblokken’ die in het nieuwe werken niet meer kunnen gebruikt worden.

 

Juweelontwerp

Zeyun Chen, KASK Antwerpen

Zeyun Chen, KASK Antwerpen

Met Previously Underground gaat Zeyun Chen na wat waarde is. Op het eerste zicht herken je het materiaal misschien niet. Is het hout? Been? Of een waardevol materiaal zoals koraal of ivoor? Eigenlijk zijn het objecten gemaakt van aardappel. Voor de meeste mensen zijn aardappelen banale groenten, al hebben ze wel een rijke geschiedenis. Zeyun raakte geobsedeerd door de groenten en creëerde een collectie die hun complexe relatie tot waarde accentueert.

Camille El-Achkar, PXL-MAD Hasselt

Camille El-Achkar, PXL-MAD Hasselt

Seductive cosmetics is het afstudeerproject van Camille El-Achkar. ‘Eau Divine’, ‘Glow the day’, ‘Mineral Pearl’, ‘Bare mineral’: het zijn slogans uit de cosmetica-industrie die tot de verbeelding spreken. In deze collectie tracht Camille de verleiding van deze producten om te zetten in sieraden. Door artificiële materialen te transformeren naar begeerlijke sieraden wordt de toeschouwer en drager zich bewust van deze verleidingstechnieken.

 
Cleo Van Woensel, Sint Lucas Antwerpen

Cleo Van Woensel, Sint Lucas Antwerpen

In het afstudeerproject 250 m of Curb Chain van Cleo Van Woensel neemt de schakelketting, één van de meest gekende archetypen uit de sieradenwereld, een prominente plaats in. Stikzijde wordt vervangen door een verzilverde schakelketting in een conventionele kledingset van vest, broek, hemd en rok. Een stiksteek van schakelketting wordt op die manier ‘constructie’ en verbindt tegelijk stof, sieraad en huid met elkaar.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in onze op onze nieuwsbrief!


Keramiek

Alina De Pelseneer, LUCA School of Arts Gent

Alina De Pelseneer, LUCA School of Arts Gent

In Fragilitate corporis werkt Alina De Pelseneer rond de fragiliteit en de breekbaarheid van het lichaam. Ze gebruikt hiervoor materialen zoals porselein, klei en was. De plaatsing in de ruimte is daarbij cruciaal. Het werk toont fragmenten van haar eigen lichaam. Elk plooitje wordt erg zichtbaar, waardoor het fragiele en intieme van het lichaam wordt benadrukt.


Productdesign

Mano Balliu, Howest Kortrijk

Mano Balliu, Howest Kortrijk

De Aero Jet van Mano Balliu is een masker ontworpen voor motorrijders. Het design is geïnspireerd op de brute look van zuurstofmaskers die gevechtspiloten dragen tijdens het vliegen en is voorzien van twee vervangbare filters die de vervuilde buitenlucht met actief kool filteren. Het masker is eenvoudig te regelen en te bevestigen met een snap-fit verbinding. Je kan het dragen op zowel een jethelm als op een modulaire helm.

Senna Graulus, LUCA School of Arts Genk

Senna Graulus, LUCA School of Arts Genk

Nu we steeds meer digitale technologieën in onze thuisomgeving verwelkomen, rijst de vraag of de interactie met producten via schermen wel is wat we echt willen. Deze interfaces vragen veel aandacht en de tactiele productbeleving daalt. Orbit van Senna Graulus is een product dat de interactie met digitale muziek uit de cloud beter wil integreren in de dagelijkse routine van de gebruiker door gebruik te maken van fysieke productinteracties.

Nick Janssens, Universiteit Antwerpen

Nick Janssens, Universiteit Antwerpen

EYiON is het afstudeerproject van Nick Janssens. Het is een eenvoudige tool voor het plaatsen en uitnemen van zachte contactlenzen. De tool houdt je oog open en de lens wordt aangebracht zonder dat de tool en het oog elkaar raken. Met een speciaal ontworpen zuignapje kan de lens gemakkelijk weer verwijderd worden. Je hebt dus geen spiegel of wastafel meer nodig. Verder zorgen de gedefinieerde functionaliteiten ervoor dat de handen niet in aanraking komen met de lens gedurende elke stap van het gebruiksproces wat de hygiëne bevordert.


Textielontwerp

Heike Dobbelaere, KASK School of Arts Gent

Heike Dobbelaere, KASK School of Arts Gent

In Hervergebruiksvorm stelt Heike Dobbelaere de begrippen ‘gebruik’ en ‘hergebruik’ in vraag. Een honderdtal alledaagse objecten vormden het vertrekpunt van dit onderzoek. Deze werden nauwgezet uit elkaar gehaald en geanalyseerd, waarna de onderdelen allerlei nieuwe functie-invullingen kregen. Zo werden ze gebruikt voor een fotoreeks maar ook om nieuwe objecten te creëren. De vormen van de onderdelen werden ook gereduceerd tot grafische sjablonen, die worden aangeboden als tool via een website, het vormplatvorm.

 
Emma De Meulenaer, LUCA School of Arts Gent

Emma De Meulenaer, LUCA School of Arts Gent

Glitz and glams van Emma De Meulenaer is een onderzoek naar de dialoog tussen constructie en ornamentatie; in beeld, materialiteit en techniek. Wanneer het marketingverhaal belangrijker wordt dan het kledingstuk zelf, gaat het kledingstuk de rol aannemen van een ornament. Door afbeeldingen van het maakproces van kledij te gaan gebruiken als versiering voor de stoffen, wordt deze visie tastbaar.


Proficiat aan alle afgestudeerden en dank aan de docenten van bovenstaande opleidingen voor hun medewerking!