Van welke pas afgestudeerde designers mogen we binnenkort meer verwachten? Ontdek in dit overzicht de 25 beste afstudeerprojecten uit de opleidingen grafisch ontwerp, interieurvormgeving en -architectuur, juweelontwerp, keramiek en glas, productdesign en textielontwerp. Duurzaamheid, sociale cohesie en diversiteit zijn maar enkele van de thema's die door verscheidene designers in hun projecten werden belicht.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Grafisch ontwerp

Manon Lambeens, KASK School of Arts Gent

Manon Lambeens, KASK School of Arts Gent © Benina Hu

Het Sociale Spel van Manon Lambeens focust op samenwerking, waarbij vormgeving fungeert als een brug in ons dagelijks leven. Kernwoorden in dit spel zijn: proces, creativiteit, toegankelijkheid, educatie, samenwerking, verbondenheid, respect, designgereedschappen, publieke ruimte, social design, typografie, taal, lokale gemeenschappen, identiteit en dialoog. Het spel is toegankelijk voor iedereen.

Keerthanan Vignarajah, AP Hogeschool Antwerpen (grafische en digitale media)

Keerthanan Vignarajah wil met zijn project de aandacht vestigen op de toenemende plasticvervuiling in de oceaan. Meer dan 80% van het afvalwater in de wereld komt ongezuiverd in zeeën en rivieren terecht. Een groot deel van de plasticvervuiling in de oceaan is het gevolg van een gebrek aan recyclage en de productie van wegwerpplastic. In het onderwijs is er weinig voorlichting over plasticvervuiling. Daarom maakte Keerthanan met Plastiek in de oceaan een videocampagne in 3D. De video’s zijn zo realistisch mogelijk gemaakt om een maximale impact te genereren.

Martijn Mertens, KDG Sint Lucas Antwerpen (digitale en toegepaste master)

Martijn Mertens, KDG Sint Lucas Antwerpen (digitale en toegepaste master)

Martijn Mertens ontwierp Tumtu Market, waarmee hij inspeelt op het idee van ‘behoeftevervullende nietigheid’. De producten — die te koop zijn via cryptocurrencies en tokens — verwijzen naar het idee van geluk en genot. Op www.tumtu.market vind je dozen zonder enige logische zin, met betekenisloze informatie en lege, irrelevante beloften. De filtering van regels en conventies zijn ontworpen om je af te leiden en je aandacht te trekken.

Lina Bee Gillis, LUCA School of Arts Gent (visual design)

Lina Bee Gillis, LUCA School of Arts Gent (visual design)

Het Thai is een tonale taal met vijf verschillende toonhoogtes. Om te weten wanneer je in welke toonhoogte moet spreken, biedt Thai Tone Kit van Lina Bee Gillis een visuele vertaling van de Thaise toonregels, bestaande uit negen kleuren en zeventien kleurencombinaties die aangeven hoe een toon gevormd wordt. Het pakket bevat een handleiding, een handboek, een kleurenwaaier, combinatiekaarten en posters. 

Stivi Imami, LUCA School of Arts Brussel (information design)

Stivi Imami, LUCA School of Arts Brussel (information design)

Stivi Imami creëerde met The Weight of Language een kijk op politieke retoriek. Door typografie te beschouwen als het kruispunt tussen design en politiek wil Stivi het weefsel van ‘publiek politiek spreken’ onderzoeken. Drie invloedrijke politieke toespraken verspreid in de tijd werden verweven met bestaande theorieën over tekstanalyse en vormden de basis voor dit werk. Stivi verweefde concepten als Critical Discourse Analysis, Sentiment Analysis en Bias om het kunstwerk van de nodige informatie te voorzien.

Laura Kreemers, PXL-MAD School of Arts Hasselt (internationale master)

Laura Kreemers, PXL-MAD School of Arts Hasselt (internationale master)

Invisible Monuments van Laura Kreemers is een verzameling van brieven die gaan over het slagveld tijdens WOII. De samengevoegde informatie die wordt gepresenteerd, vormt een nieuw en dynamisch navigatiesysteem dat door middel van een typografische weergave een kostbaar en verborgen verhaal tevoorschijn laat komen. Het navigeren door informatie zet de kijker aan tot een verdere ontdekking van het verhaal aan de hand van typografie. Op die manier wordt een gebeurtenis uit het verleden op een poëtische en meeslepende manier verteld.

Nina Olivier, LUCA School of Arts Gent (visual design)

Nina Olivier, LUCA School of Arts Gent (visual design)

Nina Olivier bekritiseerde met Unfairytale de hypocrisie in de fast fashion-industrie. Aan de hand van een zelfgeschreven sprookje bracht ze een eerbetoon aan de slachtoffers van de Rana Plaza-tragedie in Bangladesh van 2013. We gedragen ons immers als koningen in kleding die in sweatshops werd genaaid. Ze heeft meerdere illustraties getekend die de 'unfairytale' uitbeelden, die helaas de realiteit is. De tekeningen werden gezeefdrukt op een jurk. 

Lore Donckers, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen

Lore Donckers, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen

Hoe vat je als grafisch ontwerper een overvloed van beelden samen? Met haar project Somewhere at the Stroke of Some Time ontwikkelde Lore Donckers een lettertype op basis van streepjes, dat voor haar de ultieme werktool vormde om haar proces te kunnen herleiden naar een grafische output. Door middel van code vertaalde ze de procesbeelden naar het streepjes-lettertype, die voor een nieuwe grafische identiteit zorgde.


Interieurvormgeving en -architectuur

Hanne Cornette, KASK School of Arts Gent (meubel en design) © Zoé Komkommer

Hanne Cornette, KASK School of Arts Gent (meubel en design) © Zoé Komkommer

​De krukjes Stool/Bench van Hanne Cornette passen aaneensluitend in elkaar, waardoor ze een eindeloos lange bank kunnen vormen. De schuine poten zorgen voor een zekere ritmiek en maken het stapelen van de krukjes mogelijk, waardoor ze gemakkelijk kunnen worden opgeborgen. De gegutste oppervlakten maken van de krukjes tactiele, eerder sculpturale objecten.

Bob de Vos, Universiteit Antwerpen

Bob de Vos, Universiteit Antwerpen

Bob de Vos zorgde met zijn project Aver voor een transformatie van de voormalige jongensschool Creatopia op het Antwerpse kiel. De focus ligt op verbinding tussen de buurt en haar gemeenschappen. De lage zichtbaarheid en matige toegankelijkheid van het gebouw worden aangepakt door middel van een tweede doorgang en een open, leesbaar plan. Het programma bestaat uit het onderbrengen van een koksschool, het voorzien in commerciële ruimtes en buurtateliers en het integreren van verbindende faciliteiten. 

Tycho Taeckens, Aude Wullus en Carolin Scheck, LUCA School of Arts Gent

Tycho Taeckens, Aude Wullus en Carolin Scheck, LUCA School of Arts Gent

De bachelorproef van Tycho Taeckens, Aude Wullus en Carolin Scheck bestond uit een transformatie van het station Brussel-Congres, een vlot bereikbare plaats die de mogelijkheid biedt een smeltkroes te worden in het hart van de stad. Tycho, Aude en Caroline besloten van het congres een Volkscongres te maken. Het trio werkte aan een project van samenhorigheid en inclusie, waarbij een gemeenschap wordt opgericht aan de hand van gedeelde verlangens. Het pand wordt zo een oriëntatiepunt voor de buurtbewoners, aan de hand van een gemeenschapstuin, een ‘pottery lab’  en een uitvaartcentrum.

Sarah De Bie, LUCA School of Arts Brussel

Sarah De Bie, LUCA School of Arts Brussel

Met Weerbaar heeft Sarah De Bie in het station Brussel-Congres een coöperatie van twee clubs gecreëerd, die werden samengebracht in één ruimte. Sarah werkte rond het thema van weerbaarheid van jongeren. In de ene club kan een vechtsport die focust op zelfverdediging beoefend worden, in de andere is het Jongeren Advies Centrum aanwezig. Op die manier wordt een plek gecreëerd waar zowel aan de mentale als aan de fysieke weerbaarheid kan gewerkt worden.

Fadime Arslan, Universiteit Hasselt

Fadime Arslan, Universiteit Hasselt

Fadime Arslan creëerde met Wonder Walk een reeks van ervaringsruimtes die verwijzen naar gevoelens en ruimtelijke ervaringen tijdens het hallucineren. Het ontwerp vormt een route van ongeveer honderd meter, dat bestaat uit acht verschillende sferen verdeeld over twee niveaus. Het is een route waar de bezoekers overweldigd worden door beeld en geluid, zodat een bevreemdend gevoel met zintuiglijke prikkels wordt opgewekt.

Lukas Van Looy, Gilles Verset en Mira Claessens, Thomas More Mechelen (space and service design)

Lukas Van Looy, Gilles Verset en Mira Claessens, Thomas More Mechelen (space and service design)

Op bezoek van Lukas Van Looy, Gilles Verset en Mira Claessens is een servicesysteem voor het woonzorgcentrum Aalmoezenier Cuypers in Stabroek, al kan het ook in andere rusthuizen worden geïmplementeerd. Het project bestaat uit een serie van ontmoetingsplekken en activiteiten voor bewoners en bezoekers. Ze willen het welzijn van de bewoners verhogen door hen op een comfortabele manier in contact te brengen met de natuur en hun dierbaren, waar ze actief de interactie kunnen aangaan met hen. Aan de hand van postkaarten die bezoekers kunnen versturen, houden bewoners er nadien ook een leuke herinnering aan over.

Marit Doorenbos, Thomas More Mechelen (VOMO) © Tijs Vervecken

Marit Doorenbos, Thomas More Mechelen (VOMO) © Tijs Vervecken

Derme van Marit Doorenbos is een modulaire sofa geïnspireerd op de celvormige, menselijke huid die bij iedereen op dezelfde manier is opgebouwd. De verschillende modules stellen verschillende individuen voor, met elk een uniek pigment. Derme wil racisme bespreekbaar te maken. Het is een structureel probleem in onze maatschappij waarbij mensen bewust én onbewust minder waarde aan ‘andere’ mensen hechten louter omwille van huidskleur, nationaliteit, afkomst of cultuur. 

Wout Camelbeke, Thomas More Mechelen (interieurvormgeving)

Wout Camelbeke, Thomas More Mechelen (interieurvormgeving)

Wout Camelbeke ontwierp met Tentix een meubel op basis van achtergelaten tentzeilen op festivalcampings. De tentzeilen dienen als omhulsel van een zitzak en kunnen vervangen worden indien nodig. Als vulling werkte Wout met versnipperde plastieken bekers. De bedoeling is dat er in het inzamelpunt versnipperfietsen staan, waar je als festivalbezoeker zowel bekers kan binnenbrengen alsook ze zelf kan versnipperen, met als beloning een drankbonnetje. De cilindervormige volumes zorgen ervoor dat ze in verschillende posities gelegd kunnen worden. Rock Werchter toonde alvast interesse voor het concept van Wout. 

Chelsey Watthy, KULeuven

Chelsey Watthy, KULeuven

Met het project De ander deed Chelsey Watthy onderzoek naar Emmanuel Levinas. De filosofie van Levinas laat zien dat het interieur van het huis een belangrijke plek is om open te staan voor de ander. Het ontwerp stelt een surrealistische snede voorop, waarbij de ander centraal komt te staan door het interieur en exterieur om te draaien. De snede bestaat uit relicten van de ander die heropgewaardeerd werden. Het resultaat is een surrealistische snede, die in wezen een architecturale tegenstelling vormt van het ‘ik’ als belangrijkste uitgangspunt bij de westerse filosofie en de architectuur in het algemeen.


Juweelontwerp

Cunshuo Ma, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen

Cunshuo Ma, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen

Met de collectie Dynamic responder wil Cunshuo Ma een wisselwerking tot stand brengen tussen juwelen en het menselijk lichaam door gebruik te maken van de principes van de kinetische kunst. Hij heeft drie verschillende soorten structuren gemaakt om verschillende reacties van de juwelen uit te lokken. Deze worden aangedreven door de wind wanneer we bewegen, of door een veer in de structuur. Beïnvloed door de op- en neergaande bewegingen van ons lichaam kunnen de sieraden als deel van ons lichaam ‘ademen’.

Olha Timkova, PXL-MAD School of Arts Hasselt

Olha Timkova, PXL-MAD School of Arts Hasselt

Olha Timkova onderzocht in Perceptie & werkelijkheid hoe optische illusies onze waarnemingen kunnen verstoren. Ze probeert te laten zien dat niet alles wat we zien echt is. In de collectie broches werkt ze voornamelijk met glas, een intrigerend materiaal met veel optische kwaliteiten. Olha experimenteerde met vergrotende en verkleinende lenzen, met glasvolumes en met gesmolten kristal van verschillende vormen en texturen om een diversiteit aan optische effecten te creëren.


Keramiek en glas

Ming-Miao Ko, PXL-MAD School of Arts Hasselt

Ming-Miao Ko, PXL-MAD School of Arts Hasselt

De keramische werken in de collecties Becoming en Handle with Care van Ming-Miao Ko worden gekenmerkt door een vloeiende, niet-binaire benadering die de grenzen tussen lichaam en object, mens en niet-mens, seksualiteit en voortplanting doet vertroebelen. Ming-Miao verwerkt thema’s als genderfluïditeit in porselein. Ze speelt met overeenkomsten en vindt metaforen opnieuw uit aan de hand van afgietsels van objecten uit het dagelijks leven, uit de natuur en van het menselijk lichaam. 

Nina Plantefève-Castryck, LUCA School of Arts Gent

Nina Plantefève-Castryck, LUCA School of Arts Gent

Nina Plantefève-Castryck hield zich tijdens haar masterjaar bezig met hoe verschillende materialen zoals keramiek, beton, gips en glas kunnen samenwerken. Waar ontmoet een hard een zacht materiaal en hoe breng je ze in verbinding met elkaar? Het brute, het handgemaakte en het natuurlijke vormen drie belangrijke pijlers binnen haar werk. Escapism is een modulaire installatie die naargelang de ruimte steeds andere composities kan aannemen, zoals een landschap in voortdurende verandering.


Productdesign

Jasmien de Hoon, Universiteit Antwerpen

Jasmien de Hoon, Universiteit Antwerpen

De MINU-transportmand van Jasmien de Hoon wil huiskatten stressloos vervoeren. De mand functioneert ook als kattenmeubel, zodat er gewenning aan het product ontstaat. MINU heeft bovenaan een opening om de kat bij de pootjes te nemen en ze erin te laten zakken. Binnenin bevat de mand een leiband, zodat ze onderweg open kan blijven en de kat kan komen kijken. Geluiddempende vilt, geen kijkmogelijkheden en een binnenzak zonderen de kat af van externe prikkels. Wanneer de lederen bodem losgeritst wordt, kan de binnenzak als hangmatje op je schoot geplaatst worden. 

Mahe Plancke, Howest Kortrijk (industrieel productontwerpen)

Mahe Plancke, Howest Kortrijk (industrieel productontwerpen)

Tabisu van Mahe Plancke is een duurzame serviesset gemaakt van organisch bio-afval uit de keukens van restaurants, hotels of bars, verwerkt tot bio-materiaal. De ontworpen set bestaat uit acht stukken. Elk stuk heeft een specifieke organische vorm, geïnspireerd op het bio-afval dat tijdens dit project werd verzameld. De natuurlijke kleuren worden bepaald door het soort afval dat is gebruikt: sinaasappelschil, eierschaal, mossel, koffiedik,...

Berre Brans, LUCA School of Arts Genk

Berre Brans, LUCA School of Arts Genk

Post orientalism — A Kid's Instinct is een persoonlijke zoektocht van Berre Brans naar inspiratie uit verschillende culturen. Opgegroeid in een woonkamer vol artefacten uit diverse periodes en culturen is Berre bijna instinctief aangetrokken tot de monumentale esthetiek van de Oriënt. In zijn afstudeerproject is hij op zoek gegaan naar manieren om in een postkoloniale samenleving culturele uitwisseling te stimuleren in plaats van ze te ontwijken. Berre presenteert een tapijt en een modulaire kruk die elk op een andere manier deze post-oriëntalistische houding belichamen.


Textielontwerp

Isabeau Goddé, KASK School of Arts Gent

Isabeau Goddé, KASK School of Arts Gent

Met No Time To Waste onderzocht Isabeau Goddé de mogelijkheden van een vaak verwaarloosd bijproduct in de textielindustrie: pluis. In plaats van het af te schrijven als afval wordt het als een waardevolle grondstof aanzien. Het onderzoek naar de eigenschappen, bewegingen en gedragingen ervan heeft geleid tot de creatie van vergankelijke pluisgarens, -vellen en -blokken. Met dit project wil Isabeau mensen ertoe aan te zetten hun intuïtie en creativiteit te gebruiken om het begrip afval te herzien.

Annelotte Lammertse, LUCA School of Arts Gent

Annelotte Lammertse, LUCA School of Arts Gent

Het project Zoom van Annelotte Lammertse is ontstaan vanuit een reactie op lokale en natuurlijke omgevingen en hoe we die indelen. Via het volgen van een zoom, een lijn en een twijfel in het landschap kwam Annelotte uit bij de marges van de stad. De planten die er groeien zijn belangrijk voor de biodiversiteit en bezitten een enorme potentie in gebruik en omgang. Door met de planten te weven en te drukken ontstaan er kaarten van de ‘besluiteloze’ ruimtes in en rond de stad. De plekken zijn gevormd door processen van beweging, verstrooidheid en destructie. 


Proficiat aan alle afgestudeerden en dank aan de docenten van bovenstaande opleidingen voor hun medewerking!