André Duval is een marketeer pur sang. Hij richtte in 1996 samen met Guillaume Van der Stighelen het reclamebureau Duval Guillaume op, dat na vijftien jaar werd overgenomen. Sinds een aantal jaren ondersteunt en begeleidt hij start-ups met Duval Union. “Vandaag kun je door de data die je genereert heel direct en efficiënt communiceren.”

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Bekijk hier de video:

André Duval

Beluister hier de audioversie:



Oude reclamemodel

“Reclame was vroeger dominant en bepaalde het gedrag van de consument in grote mate. Reclame maakte het merk bekend. ‘Hoe meer reclame, hoe meer consumptie.’ Vandaag wordt dit model volledig omgegooid. Technologie creëert fundamentele veranderingen waarvan we de fall-out nog altijd niet goed inschatten.

“In het reclamebureau Duval Guillaume werkten we met het model van boodschappen uitsturen naar doelgroepen waarbij je trachtte die mensen tot een bepaald gedrag aan te zetten, zodat ze voorkeuren voor bepaalde merken ontwikkelden. Eigenlijk is dat een vrij inefficiënt model, omdat je heel veel boodschappen moet uitsturen op een grote frequentie om uiteindelijk tot die beïnvloeding van het gedrag te komen. Vandaag kun je door de data die je genereert heel direct en efficiënt communiceren.”

André Duval

Duval Union

“Na Duval Guillaume heb ik een masterclass gevolgd bij Hyper Island in Zweden. Dat heeft mij het inzicht gegeven dat het oude model gebroken was. Op dat moment waren er in België wel wat start-ups in digitale communicatie, marketing, website-ontwikkeling, maar ook in SEO en SEA. Ik heb me er toen in gegooid als investeerder. Daarnaast kreeg ik ook meer en meer de vraag van bedrijven om geïntroduceerd te worden door mij bij merken en adverteerders. Dat geheel is nu Duval Union, een model waarin ik samen met andere partners jonge bedrijven coach, mentor en soms financieel ondersteun. Het is een manier om bedrijven te laten samenwerken, zonder de dominantie van één partij die de eigenaar is, zoals in een holding dikwijls het geval is. Klanten willen geadviseerd en begeleid worden bij de veranderingen waar we vandaag voor staan.”

Digitale transformatie

“Het buzzwoord van vandaag is digitale transformatie. Technologische innovaties sijpelen bedrijven binnen en CEO’s beseffen dat het geen zin meer heeft om de consument op de ‘traditionele’ manier te blijven benaderen. ‘Is onze dienst of ons product nog wel relevant?’, vragen ze zich af. Bedrijven zijn zich vandaag aan het heruitvinden en dat is een gigantisch moeilijke spagaat. Hoe blijf ik geld verdienen, mijn aandeelhouders tevreden stellen en rendementen halen in het oude model? Hoe laat ik die nieuwe technologie de overhand nemen en hoe kan ik die efficiënt benutten?”

“Wat steeds terugkomt en belangrijk is: het zijn nog altijd de creative minds die een ongelooflijke bijdrage kunnen leveren. In mijn wereld vroeger kregen account managers, visualisten, copywriters,... de stempel van echte creatieven. Ik ben vandaag weer omringd met creatieve mensen die codes schrijven, applicaties en oplossingen bedenken en strategieën uitwerken. Hoe via technologie met de consument omgaan? Het blijft een creatieve wereld.”

Luister hier ook naar André Duval:



Deze video werd ontwikkeld in samenwerking met videoproductiebedrijf Sputnik. 


Ontdek alle podcasts van Flanders DC op Soundcloud of Spotify.

Abonneer je gratis op het Flanders DC-podcastkanaal:

  • iOS-gebruikers kunnen onder andere gebruikmaken van de 'Apple Podcasts'-app. Je wordt automatisch doorverwezen naar onze podcast via Itunes. Uiteraard kan je ook een andere app gebruiken.
  • Android-gebruikers Android-gebruikers hebben veel keuze. Een populaire app is 'Podcast Addict'.

Zoek naar 'Flanders DC' en abonneer je zodat je geen enkele podcast mist.