Atelier Jacques, dat deel uitmaakt van de groep Vanden Broele Group, is een label dat vorig jaar mede opgericht werd door Sven De Groote. Het creatief atelier gaat aan de slag gaat met hoogwaardige materialen en technieken waar Vanden Broele in thuis is, namelijk papier, lederbewerking en bedrukking.

Sven De Groote vond een overstock van roze en bruin papier terug. Het papier werd verwerkt tot een notitieboekje dat doet denken aan een populair ijsje.

Het verhaal van Atelier Jacques

Atelier Jacques klinkt oud en respectvol, en dat is het ergens ook wel, maar ook weer niet, want het werd pas vorig jaar onder de doopvont gehouden. Het is de jongste telg van de Vanden Broele Group, een bedrijf met traditie dat startte als drukkerij in 1957. Hun specialisatie: gouddruk en leder, voor trouwboekjes, rouwregisters, bureau-onderleggers,... Zeer specifieke, vaak hoogwaardige producten dus, die veel vakmanschap vergen, en die zwaar te lijden hadden onder de laatste economische crisis en de digitalisering.

De groep ging aan het denken. Naast een drukkerij zijn er nog heel wat andere competenties in huis, zoals een communicatiebureau en een uitgeverij.

"Samen wilden we de kennis en traditie van het moederhuis niet verloren laten gaan."

De groep trok Sven De Groote aan om onder andere Atelier Jacques uit de grond te stampen. Als productontwikkelaar met ervaring bekeek hij de sterktes van het huis: de grondige kennis van gouddruk, de hoogwaardige lederbewerking en heel veel voorraden kwalitatief papier, leder en karton.Sven besloot dat dit de basis zou zijn voor Atelier Jacques: een atelier dat werkt met materialen en technieken die Vanden Broele kent. Twee dingen staan voor hem centraal: duurzaamheid en een goed verhaal. Onderzoek toont immers aan dat mensen bereid zijn om geld te betalen voor mooi gemaakte producten met een verhaal.

“Mensen willen opnieuw betalen voor design, niet enkel omwille van het esthetische aspect, maar ook voor het verhaal dat erachter zit.”

Sven ging op zoek naar dat restmateriaal. Zo vond hij heel wat kurk terug, dat nu de basis is van de onderzetters met gouddrukspatten, en een overstock van veel roze en bruin papier. Het papier werd verwerkt tot een notitieboekje dat doet denken aan een populair ijsje.

De ambities voor 2017 zijn duidelijk. Aan de ene kant wil Atelier Jacques een netwerk van winkels waar ze hun producten aanbieden. Aan de andere kant willen ze graag nieuwe samenwerkingen aangaan en maatwerk aanleveren. Ze staan hierbij altijd klaar om mee te denken met anderen.

 

Als productontwikkelaar met ervaring bekeek Sven De Groote de sterktes van het huis waaronder de grondige kennis van gouddruk en hoogwaardige lederbewerking.

Samenwerken met Bahamontes

Atelier Jacques heeft op een jaar tijd een reeks van producten ontwikkeld en is daarvoor ook uitdagende samenwerkingen aangegaan. Zo kijkt Sven met plezier terug op de samenwerking met het wielertijdschrift Bahamontes. Voor 100 jaar Ronde van Vlaanderen wilde Bahamontes iets speciaals doen. Samen met Atelier Jacques werd een gelimiteerde oplage gemaakt van Bahamontes rond de Ronde van Vlaanderen in 100 exemplaren met een speciaal foedraal. De nummers werden aan 100 euro per stuk verkocht.

Samen met Atelier Jacques werd een gelimiteerde oplage gemaakt van Bahamontes rond de Ronde van Vlaanderen in 100 exemplaren met een speciaal foedraal.

De tips van Sven De Groote

  • Proef de markt

Ga meteen met je nieuwe producten naar buiten om ze te verkopen, maar ook om feedback te vragen van je doelgroep en daaruit te leren. Niet alleen over het product zelf, maar ook over de prijs. Werk met kleine oplages en prototypes, zodat je uit de feedback van je klanten kan leren en het product kan aanpassen.

  • Vertel jouw verhaal

Laat potentiële kopers maar ook de media weten waar je mee bezig bent. Doe dit op zoveel mogelijk manieren: sociale media, persberichten, versturen van samples, getuigenissen, stands op beurzen,... Zorg ook dat je jouw verhaal ondersteunt met goede fotografie en een herkenbare huisstijl.

  • Ga gericht partnerships aan

Ga samenwerkingen aan met magazines, platformen, maar ook met pr-bureaus, stagiaires,... Laat anderen doen waar je zelf niet goed in bent. Gebruik ook bestaande platformen om jouw product en jouw verhaal te promoten, zodat zij trafiek voor jou genereren. Hierdoor kan je je focussen op waar je echt goed in bent.

  • Hou vol

Hou vol, want een eigen label opstarten is een parcours met vallen en opstaan. Onthoud dat tegenslagen creativiteit brengen en nieuwe kansen kunnen creëren. Heb je het moeilijk, laat het dan even bezinken en laat je nadien opnieuw inspireren. Dingen kosten tijd en dat is normaal.

Heb je een vraag, een probleem of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project?